Hoci je online nakupovanie potravín na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami ešte v plienkach, vidieť, že záujem spotrebiteľov rastie. Ak si služba získa dôveru zákazníkov, tí pri nej radi ostávajú. „Veci, ktoré pred pár rokmi zákazníci kupovali výlučne v kamenných obchodoch, sa dnes už presúvajú do e-commerce a zákazníci si zvykajú, že je pohodlnejšie, rýchlejšie a aj ekonomickejšie objednať si u nás a tovar im doručíme do 30 minút. A namiesto cesty do obchodu, hľadania parkoviska a času stráveného v obchode sa môžu venovať rodine,“ vysvetľuje head of category management Lenka Dzureková, ktorá sa stará o sortiment Wolt Marketu.
Keď vojde zákazník do kamennej predajne, ovocie a zeleninu si vyberie podľa toho, ktoré sa mu najviac pozdávajú. Keď sa rozhodne nakupovať cez internet, musí sa spoľahnúť na to, že mu predajca vyberie rovnako dobre, ako by to urobil on sám. Aj preto vo virtuálnom Wolt Markete k tomuto sortimentu na začiatku pristupovali s rešpektom. „Kategória čerstvého ovocia a zeleniny je v klasickom retaile veľmi silná. Keďže u nás si zákazníci nevyberajú tovar sami, mali sme trochu obavy, či sa nebudú báť dodanej kvality. Ale kvalita sa u nás veľmi prísne kontroluje a zákazníci už po skúsenostiach s Wolt Marketom zistili, že dostávajú top tovar,“ vysvetľuje Head of category management spoločnosti Wolt Services Slovensko Lenka Dzureková.
Ukázal sa teda pravý opak a ovocie a zelenina patria vo Wolt Markete k najsilnejším kategóriám. Veľmi obľúbené sú tiež pečivo a mliečne výrobky. „Momentálne sa pripravujeme na pečenie pečiva priamo u nás v obchodoch, takže veríme, že aj tieto produkty budú ešte silnejšie, keď naši zákazníci budú dostávať čerstvý voňavý chlebík,“ prezrádza. Lenka Dzureková spomína aj vegetariánsku a vegánsku kategóriu. „Tá je u nás pomerovo taktiež veľmi silná a neustále rastie. Pikoškou sú určite aj erotické pomôcky, kde predaje prevyšujú naše očakávania.“
Napriek tomu, že slovenskí spotrebitelia sa museli v posledných mesiacoch vyrovnávať s vysokou infláciou a mnohí obchodníci hlásia rast privátnych značiek, v online obchode je situácia odlišná. „U nás fungujú hlavne silné a známe značky, ktoré majú vyššie povedomie u zákazníkov. Naopak, cenovo prístupnejšie značky aj napriek ich všeobecnej znalosti nie sú veľmi silné,“ vysvetľuje Lenka Dzureková. Ako pokračuje, ich zákazníci tiež radi nakupujú menšie slovenské značky vyrobené z kvalitných surovín, z ktorých mnohé nie sú bežne dostupné v kamennom retaile.
Vyhovieť chutiam zákazníkov, sledovať trendy a prinášať vždy niečo nové nie je ľahké. Lenka Dzureková hovorí, že výber produktov, ktoré sa rozhodnú zalistovať, u nich prebieha podobne ako v kamennom maloobchode. Dôležitá je znalosť značky, obchodné podmienky, dodávateľský servis, zastúpenie produktov v kategórii a podobne. Oproti „kameňu“ však majú určitú výhodu.
„Vzhľadom na náš spôsob predaja, máme šťastie, že pomerne veľa spotrebiteľských dát máme k dispozícii online priamo od našich zákazníkov. Sú to veľmi podstatné informácie, lebo klasický retail a jeho zákazník sa správa inak ako e-commerce,“ hovorí. Podstatné sú pre nich tiež interné analýzy, cenové prieskumy, zákaznícke správanie. „Veľa dát máme zo zahraničia, pretože Wolt Market pôsobí v 28 krajinách po celom svete – takže máme prístup k celosvetovému vývoju v rámci e-commerce trhu,“ uvádza Lenka Dzureková.
A výhodou sú určite aj recenzie priamo od zákazníkov. „Denne dostávame množstvo feedbackov. Spätnú väzbu si žiadame vždy po každom nákupe a naši zákazníci sú už zvyknutí posielať číselné, ako aj slovné hodnotenie či odporučenie na listing alebo na kvalitu výrobkov. Takýchto informácií máme k dispozícii každý deň niekoľko desiatok,“ konštatuje.
Lenka Dzureková má za sebou viac ako 28 rokov v obchode a marketingu a viac ako 10 rokov strávila práve v category manažmente. Skúsenosti naberala v medzinárodných firmách a vo Wolte pracuje na súčasnej pozícii tri roky. „Práca nákupcu je podľa mňa pre adrenalínových nadšencov. A špeciálne v rýchloobrátke, keďže sa všetko mení veľmi rýchlo, treba sa vedieť promptne prispôsobiť a všetko riešiť za pochodu. Kto nevie pracovať v strese, ten v tejto oblasti neobstojí a odíde, alebo sa veľmi trápi,“ opisuje.
Podľa jej slov musí mať dobrý nákupca prehľad v rámci retailu, poznať značky, produkty, kategórie, musí ho baviť matematika, ale potrebuje tiež výborné komunikačné schopnosti, ktoré sú v kombinácii s ľudským prístupom základom. „A na záver už vyššie spomínaná odolnosť voči stresu,“ hovorí. Napriek tomu by však svoju prácu nemenila.
Ak by mala možnosť opätovného výberu profesie, určite by zostala v oblasti marketingu/obchodu/category. „Toto som vždy chcela a neľutujem. Mám rada dynamickú prácu, kde som v kontakte s ľuďmi, ale zároveň mám možnosť ovplyvniť celkový biznis a ziskovosť firmy. Môžem navrhnúť dlhodobú stratégiu, ktorá najlepšie odráža filozofiu firmy, ale zároveň spĺňa požiadavky zákazníkov,“ vysvetľuje Lenka Dzureková. Ako dodáva, táto práca má vplyv aj na jej súkromný život. Trpí totiž klasickou profesionálnou úchylkou. „Keď idem do obchodu, vždy sledujem, čo je nové, čo koľko stojí, čo má nové obaly, čo si ľudia dávajú do košíka a podobne,“ uzatvára.
Dotazník
49 rokov
28 rokov v maloobchode
2 spolupracovníci
4 predajne plus 1 v príprave má na starosti
6 000 produktov nakupuje
10- až 12-tisíc kusov výrobkov prijíma denne
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk