Organizátori konferencie Plant-Powered Perspectives zverejnili celý program jej piateho ročníka. Táto unikátna konferencia o aktuálnych trendoch a novinkách na trhu s rastlinnými potravinovými produktami sa uskutoční v Bratislave 6. novembra.
Trh s rastlinnými potravinovými produktami sa dynamicky vyvíja a situácia za posledné dva roky iba prispela k tomu, že zákaznícke očakávania či ponuka prešli významnou zmenou. Program tohtoročnej konferencie Plant-Powered Perspectives ponúkne všetko, čo výrobcovia a predajcovia musia vedieť pre úspech v kategórii potravín na rastlinnej báze. Účastníci a účastníčky získajú tiež podrobný prehľad o aktuálnej situácii nielen na slovenskom a českom trhu.
V úvodnej prezentácii „Rastlinné potraviny v číslach: Kľúčové dáta o nákupoch domácností v Česku a na Slovensku“ predstaví riaditeľ divízie Spotrebiteľského panelu spoločnosti CPS GfK / YouGov Ladislav Csengeri aktuálne dáta z týchto trhov. „Rastlinné alternatívy zaznamenávajú z dlhodobého pohľadu nárast obľuby u českých aj slovenských spotrebiteľov. V rokoch 2019 až 2023 sa každý rok v priemere zvýšili výdavky na rastlinné alternatívy v Česku o 13 percent a na Slovensku o deväť percent,“ hovorí Ladislav Csengeri. Dodáva, že na Slovensku si tieto potraviny počas uplynulého roka 2023 kúpilo vyše 60 % slovenských kupujúcich.
S akými prekážkami sa musí vysporiadať medzinárodný distribútor FMCG pri zaraďovaní rastlinných alternatív na trh a ako tieto prekážky prekonáva, priblíži José Guillamón Reverte, business intelligence a brand manažér v spoločnosti Transtrade.
Špeciálny blok programu „Názvy plant-based potravín pod lupou“ bude venovaný značeniu potravín na rastlinnej báze. Samuel Rybnikár, odborný asistent na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity, priblíži vo svojom vstupe „Navigácia v labyrinte legislatívy“ aktuálnu právnu úpravu značenia rastlinných alternatív na slovenskom a českom trhu. Následne budú spolu s Máriou Jendrišákovou (Danone) a Michalom Britvíkom (Ryba Žilina) diskutovať o aplikácii týchto pravidiel v praxi. Účastníci sa dozvedia aj to, s akými výzvami sa musia výrobcovia rastlinných alternatív vysporiadať a ako sa to darí lídrom v tejto oblasti.
V druhej panelovej diskusii budú Jakub Lunter (Alfa Bio | Lunter), Katarína Horňáková (Lidl Slovensko) a Zuzana Charvátová (Nestlé | Garden Gourmet) hľadať odpovede na otázky, kam smeruje vývoj v oblasti výroby potravín na rastlinnej báze, aké výhody ponúkajú nové postupy výroby, a naopak, kde majú limity. Účastníci zistia aj to, ako zohľadňujú tento aspekt maloobchodníci pri listingu nových produktov a ako sa na vývoj vo výrobe potravín pozerajú zákazníci a zákazníčky.
Revolučné riešenia
Konferenciu organizuje program Jem pre Zem. „Sme radi že už po piaty rok môžeme privítať lídrov v oblasti maloobchodu, veľkoobchodu a výroby potravín, ktorí vidia, aký veľký potenciál prináša rastúci segment rastlinných potravinových produktov. Aj keď je konferencia určená najmä pre hráčov zo slovenského a českého trhu, vidíme, že stále častejšie majú o ňu záujem aj zástupcovia zo zahraničia,“ hovorí Marian Milec, manažér programu Jem pre Zem.
Trh s potravinami prechádza rýchlymi zmenami a snaha o udržateľnejší potravinový systém prináša revolučné riešenia. Podobne ako zelená transformácia ovplyvnila automobilový priemysel príchodom elektromobilov, zvýšila dopyt po efektívnejších spotrebičoch či obnoviteľných zdrojov energie, aj potravinárstvo hľadá nové cesty. Jedným z inovatívnych prístupov je produkcia mlieka, ktoré je identické s kravským, ale bez potreby nákladného chovu zvierat. Tento proces, založený na precíznej fermentácii, predstaví Bogna Borowiec z WePlanet.
Hlavným partnerom tohto ročníka je značka Lunter spoločnosti Alfa Bio, ktorá je členom skupiny New Originals. Celý program konferencie Plant-Powered Perspectives, ktorá sa bude konať 6. novembra, možno nájsť na plantpoweredperspectives.sk.
Jem pre Zem je neziskový program, ktorého poslaním je presadzovať udržateľné spôsoby stravovania a robiť ich dostupnejšími. Projekt pôsobí v dvoch oblastiach: u jednotlivcov podporuje záujem o rastlinné stravovanie a uľahčuje im častejšie zaraďovanie rastlinných jedál. Zároveň zvyšuje dostupnosť rastlinných produktov a jedál na trhu budovaním prostredia, v ktorom je rozširovanie ponuky o takéto potraviny výhodné, atraktívne a jednoduché.