Program tohtoročného kongresu je kompletný. Jeho mottom je: Obalová mágia
Kongres Obalko má nabitý program, jeho slogan je Obalová mágia a ako vždy bude zameraný najmä na praktické príklady a inšpirácie v oblasti obalov. Kongres se koná už za dva týdny, tj. 17. a 18. října 2024 v Praze.
Generálny riaditeľ Atoz Group, Jeffrey Osterroth, vysvetľuje výber hlavnej témy Kúzlo obalov: „Obaly sú pod tlakom, často kritizované ako zbytočné a škodlivé pre životné prostredie. Tento názor je krátkozraký a prehliada všetky skvelé veci, ktoré kvalitné obaly prinášajú.“ Podľa programovej riaditeľky Kateřiny Osterrothové organizátori reagovali na spätnú väzbu z predchádzajúcich ročníkov. „Minuloročná téma bola vážna, takže tento rok vyzdvihneme pozitívne, dokonca magické aspekty obalov, ktoré často zanedbávame.“
V tomto duchu kongres otvorí vystúpenie kúzelníka Tomasiana, finalistu televíznej šou Česko Slovensko má talent a držiteľa mnohých ocenení za mikromágiu. Účastníci sa následne ponoria do sveta inovatívnych obalov a potom sa naladia na magickú vlnu.
Svetové inovácie a diskusie o kúzle obalov
Po odborníkovi na čarodejníctvo vystúpi odborník na obaly. Paul Jenkins, generálny riaditeľ spoločnosti ThePackHub, poprednej poradenskej spoločnosti v oblasti inovácií obalov, predstaví najnovšie inovácie v oblasti obalov z celého sveta. Predstaví, ktoré značky a maloobchodníci sú lídrami v kreatívnych riešeniach a aké sú aktuálne svetové trendy. Dôraz sa bude klásť na úlohu udržateľnosti, ktorá je hnacím motorom týchto inovácií a stáva sa kľúčovou pre každý nový vývoj. Osobitná pozornosť bude venovaná technologickým zmenám v obalovom priemysle a implementácii nových stratégií.
Dobrý obal zvyšuje zisk, zatiaľ čo zlý obal môže negatívne ovplyvniť hospodársky výsledok. To je hlavná premisa prezentácie Miroslava Pašku, account directora spoločnosti Ipsos. Podľa výskumu a vývoja Ipsos môže rozdiel medzi dobrým a zlým obalom ovplyvniť predajný potenciál až o 70 %. Čo spotrebitelia očakávajú od obalov? Ako vnímajú súčasné trendy, ako sú nové materiály, inkluzívny dizajn alebo inteligentné obaly? A čo udržateľnosť – je pre nich zbytočná alebo dostatočne cenná na to, aby boli ochotní si za ňu priplatiť? Budú prezentované údaje z exkluzívneho prieskumu uskutočneného špeciálne pre kongres Obalko.
Dopoludňajší program uzavrie panelová diskusia na tému „Obaly, ktoré zvádzajú: Ako upútať pozornosť spotrebiteľov“. Cieľom diskusie bude vyvolať myšlienku obalov, ktoré nielen upútajú pozornosť, ale vytvoria skutočný wow efekt. Svoje názory predstavia Tomasz Ratajczak (Allegro), Ján Paukovic (The22design), Hana Nováková (Envi – Pak), Tomáš Hejkal (Stock Plzeň-Božkov) a Martin Hejl (Thimm).
Stretnutia bez záväzkov
Počas obedňajšej prestávky čaká na účastníkov BizPack – platforma, ktorá umožňuje rýchle a neformálne stretnutia so zástupcami popredných spoločností v oblasti obalového priemyslu. Počas desiatich minút je možné nezáväzne preskúmať ich ponuky a nadviazať nové kontakty. Účastníci si už teraz môžu dohodnúť online stretnutia s dodávateľmi prostredníctvom priameho odkazu www.obalko.cz/bizpack.
Inovácie overené praxou
Každá inovácia je kúzlo, z každodennej rutiny sa zrodí nápad, ktorý môže všetko zmeniť, a inovácie je potrebné rozvíjať. Preto organizátori kongresu otvoria pomyselný klobúk plný nápadov na balenie. Pripravili deväť prípadových štúdií a inovácií:
- Obaly s rozšírenou realitou (Alena Plzáková, Albi / Martin Muzikář, Thimm)
- Plastový obal na holiace strojčeky nahradený zvárateľným papierom (Jan Vorlíček, Edgewell / Michal Uher, OTK printing & packaging)
- Nové obaly otvárajú startupom dvere do veľkých reťazcov (René Lukosz, Little Luko / Ondřej Hon, Smurfit Westrock)
- Nová linka zvládne malé aj veľké vrecká (Milan Jeřábek, Vafo Praha / Michal Matouš, Viking Mašek)
- Kúzlo umývateľných etikiet na vonné sviečky (Michael Schmidt, Rozvoněno / Dagmar Hleba Víchová, Colognia Press / Vojtěch Rosina, Avery Dennison)
- Nový sekundárny obal posilňuje Brunzwik na pultoch (Martina Bočanová, Kaufland Česká republika / Martin Tolar, Mondi Bupak)
- Nová tvár Magnesie: Dôraz na silu magnézia a minimalizmus (Karolína Šimonová, Mattoni 1873)
- Ako sa mení úloha obalov v online maloobchode (Petr Chvojka, Rohlik Group)
- Koniec plastov a polystyrénu v obaloch koncertného osvetlenia (Libor Štreit, Robe lighting / Palo Lezo, Paketo group)
S pohľadom upretým do budúcnosti
Popoludňajšia panelová diskusia sa zameria na to, ako môžu spoločnosti už dnes používať obaly, ktoré sú odolné voči budúcnosti a spĺňajú nové legislatívne požiadavky a udržateľné normy. Hlavnými témami budú materiály, moderné obalové technológie a ich vplyv na spotrebiteľské trendy. Diskutovať budú Juraj Otta (Tomra Collection Slovakia), Jana Žižková (odborníčka na obaly), David Hloušek (Avery Dennison), Petr Šikýř (Eko-kom) a Ivo Benda (Greiner Packaging Slušovice).
Po celodennom odbornom programe sa vďaka spolupráci organizátora kongresu Obalko, spoločnosti Atoz Group, a organizátora súťaže Obal roka, spoločnosti Syba Packaging Institute, uskutoční slávnostné vyhlásenie výsledkov tejto súťaže. Ide o jedinú certifikovanú súťaž zameranú na obalové riešenia, ktorá sa koná na českom a slovenskom trhu a je otvorená pre domáce aj zahraničné firmy. Cieľom je vyhodnotiť a podporiť najlepšie inovácie a technológie v oblasti obalov.
Ďalším bodom programu je Packaging Business Mixer, na ktorom sa opäť predstaví kúzelník Tomasiano. Počas večera účastníci zažijú ďalšie fascinujúce kúzla, ale budú mať aj príležitosť nadviazať kontakty a neformálne si vymeniť skúsenosti a názory.
Štyri exkurzie, štyrikrát viac inšpirácie
Návštevy v druhý deň kongresu sú korením balíka a ponúkajú príležitosť nahliadnuť, ako sa „balí naozaj“. Tento rok sú v rámci sekcie Obaly v praxi ohlásené štyri exkurzie:
Plzenský Prazdroj uviedol do prevádzky automatickú triediacu linku na vratné sklenené fľaše vo svojom pivovare, jedinú svojho druhu v Českej republike. Je jediná svojho druhu na svete a dokáže strojovo oddeliť fľaše vlastných značiek od fliaš iných výrobcov a identifikovať poškodené kusy a obaly. Za jednu hodinu spracuje 4050 prepraviek, čo zodpovedá 81 000 fliaš. Súčasťou prehliadky bude aj nová automatizovaná fľašovacia linka. Plzeňský Prazdroj oznámil, že od budúceho roka budú všetky sklenené fľaše pre český trh vratné. Prehliadku povedie Tomáš Sedláček, manažér logistického controllingu a rozvoja CZ/SK spoločnosti Plzenský Prazdroj.
Euromedia Group otvorila v Stochove nové distribučné centrum, ktorého súčasťou je aj automatické baliace zariadenie Cartonwrap od spoločnosti CMC Packaging. Dokáže automaticky vyrábať krabice na mieru rýchlosťou 650 až 750 kusov za hodinu. Distribučné centrum má aj moderný robotický systém Autostore, ktorý zahŕňa 65 000 plastových prepraviek. Prehliadku uskutoční Kamil Kidoň, riaditeľ logistiky spoločnosti Euromedia Group.
Hlavný závod spoločnosti PepsiCo, ktorý sa od roku 1994 nachádza na Kolbenovej ulici v Prahe-Hloubětíne, vyrába nápoje nielen pre český trh, ale aj pre Slovensko a Maďarsko. Prevádzka zahŕňa stáčiareň, laboratórium a sklad. Účastníci exkurzie nahliadnu do výroby, plnenia a balenia, ktoré prebieha na šiestich rôznych strojoch. Nápoje sa štandardne plnia do panenských vyfukovaných PET fliaš, pričom závod prechádza na rPET v súlade s novou legislatívou.
Skupina Lego pôsobí v Českej republike od roku 2000, keď bol položený základný kameň závodu v priemyselnej zóne Kladno. Dnes je jedným z piatich výrobných závodov spoločnosti a zohráva kľúčovú úlohu v európskom výrobnom reťazci, kde skupina Lego prevádzkuje ďalšie závody v Dánsku a Maďarsku. V Kladne sa vykonáva dekorovanie a spracovanie prvkov, balenie kociek do vriec a montáž kompletných súprav. Súčasťou závodu je aj výroba modelov. V súčasnosti tu na ploche 124 000 m2 pracuje približne 3 300 zamestnancov.
Účasť používateľov obalov je zadarmo
Kongres o obaloch sa zameriava na vzdelávanie a výmenu poznatkov z projektov najlepšej praxe. Účasť je pre výrobcov a distribútorov baleného tovaru bezplatná. Registrácia prebieha na webovej stránke www.obalko.cz.