V dnešnej dobe zákazníci považujú kvalitu produktov za samozrejmosť a bežnú súčasť nákupov. Očakávajú toho oveľa viac – autentickosť, transparentnosť aj aktívnu komunikáciu. Vytvorenie silnej značky však nie je jednoduché.
Vyžaduje si to harmonickú synergiu troch strategických disciplín, z ktorých každá má svoju vlastnú, jedinečnú úlohu a funkciu. Ide o reklamu, marketing a PR, ktoré musia spolupracovať, aby vytvorili jedinečné a súčasne konzistentné posolstvo značky. Také, ktoré dokáže oslovovať zákazníkov, zvyšovať predaj produktov a udržať jej konkurencieschopnosť.
Sociálne siete zmenili svet
Samozrejme, ak chcete zvýšiť predaj, reklama je dôležitá, no musí byť správne zacielená. Zákazníci potrebujú v priemere päť až sedem zobrazení, aby si zapamätali produkt, čo si vyžaduje značné investície. V ére online sveta a umelej inteligencie sa však spôsoby komunikácie značiek so spotrebiteľmi menia. Takmer 80 % zákazníkov hľadá informácie o značke na sociálnych médiách. Sociálne médiá umožňujú spotrebiteľom zbierať poznatky prostredníctvom diskusií, recenzií a zdieľaných skúseností. Sociálne médiá a digitálne platformy skrátka poskytujú nové príležitosti pre interakciu so zákazníkmi, no zároveň prinášajú aj nové riziká. Neprimeraná reakcia na negatívny komentár alebo zlá krízová komunikácia môže mať katastrofálne následky.
A práve AI technológie môžu marketérom aj PR profesionálom pomôcť v mnohých oblastiach – od analýzy sentimentu v reálnom čase až po personalizovanú komunikáciu so zákazníkmi. Prijatie AI v rámci odvetví prudko vzrástlo: na 83,2 % v roku 2024. To predstavuje približne 20% nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento výrazný rast ilustruje významný posun smerom k integrácii technológií AI do obchodných operácií a stratégií.
Až 81 % marketérov uvádza pozitívny vplyv AI na ich úlohy, 85 % oceňuje zlepšenie kvality obsahu a 77 % vidí prínos v personalizovanejšom obsahu. Tieto štatistiky odrážajú rastúcu hodnotu AI ako nástroja na zvýšenie efektivity a produktivity stratégií obsahového marketingu. S integrovaním umelej inteligencie však vzrastajú obavy, že dôsledkom bude menší rešpekt voči skúseným autorom a redaktorom a tiež nižšia potreba PR profesionálov.
Netreba sa obávať, stále sme ľudia
Nadviazanie zmysluplných vzťahov so zákazníkmi však vyžaduje viac než len technológiu. Podľa aktuálnych prieskumov totiž až 86 % zákazníkov uvádza, že autentickosť je kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o tom, ktoré produkty či značky si kúpia a 81 % spotrebiteľov zdôrazňuje dôležitosť transparentnosti značiek. A práve PR je tým nástrojom, ktoré toto všetko spája, navyše je v tohto ohľade výkonnejšie ako iné marketingové nástroje.
Napríklad magazín Forbes uvádza, že je PR o 90 % efektívnejšie ako klasická reklama. Dôvod je jednoduchý – ľudí osloví informatívny a autentický obsah, vďaka čomu sa posilní dôveryhodnosť v značku. Prieskumy uvádzajú, že PR poskytuje väčšiu viditeľnosť a dôveryhodnosť medzi spotrebiteľmi ako reklama, ktorá je vnímaná ako „iba“ propagačná.
Obsahový marketing považuje za účinný pri získavaní nových zákazníkov až 74 % spoločností. A to s využitím tém, ktoré sú informatívne, pútavé a prispôsobené potrebám a záujmom cieľovej skupiny. Táto metóda sa odlišuje od tradičnej reklamy tým, že poskytuje pridanú hodnotu a podporuje budovanie vzťahov aj užšie prepojenie, čo vedie ku generovaniu ďalších potenciálnych zákazníkov. To, či pri jeho tvorbe využijete AI, je len na vás. Rozhodne môže byť nápomocné, no jeho používanie by vždy malo byť etické.
Strategická úloha PR v komunikačnom a marketingovom mixe je preto neoceniteľná. PR formuje to, ako ľudia uvažujú o firme, produkte, službe alebo reprezentantoch značky. Prostredníctvom strategickej komunikácie má PR silu zlepšiť reputáciu značky, budovať pozitívne vnímanie aj nasmerovať sentiment zákazníkovi k značke. Výsledkom je zvýšenie dôveryhodnosti a silnejšej identity značky.
Kľúčom k silnej značke je silné PR
Značky, ktoré chcú uspieť v súčasnom dynamickom prostredí, by teda mali pochopiť, že kvalitný produkt je len základom. Kľúčom k úspechu je schopnosť vytvárať silné, autentické a trvalé vzťahy so zákazníkmi, kde PR zohráva strategickú úlohu. Pomáha budovať dôveru, zvyšovať viditeľnosť a zabezpečovať, aby komunikácia značiek bola nielen konzistentná, ale aj autentická a transparentná. Vytvorenie silnej značky si teda vyžaduje harmonickú súhru reklamy, marketingu a PR. Ich synergia pri správnom riadení vedie k tomu, že značka je ľahko identifikovateľná, obľúbená zákazníkmi aj úspešná na trhu.