Nedostatok slovenských potravín na pultoch našich obchodov je roky témou naprieč obchodným aj politickým prostredím. Aj keď už boli na stole rôzne viac či menej úspešné iniciatívy, napokon sa to vždy skončí pritom, že prítomnosť slovenských potravín v obchodoch ovplyvnia predovšetkým obchodníci a výrobcovia. Od marca 2024 má Lidl Slovensko novú členku predstavenstva a konateľku zodpovednú za nákup, Justynu Siekanko. Za jeden zo svojich primárnych cieľov si stanovila zvýšenie podielu slovenských produktov v predajniach nemeckého diskontu. „Som pozitívne prekvapená otvorenosťou slovenských dodávateľov k spolupráci a verím, že spoločne budeme silno rozvíjať slovenskú ekonomiku,“ hovorí.
Málokedy sa stane, že ihneď po skončení vysokoškolského štúdia je to medzi pracovníkom a zamestnávateľom láska na celý život. Prípad Justyny Siekanko však môže byť práve tá výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo. „Po ukončení štúdia v Poľsku a Nemecku v roku 2004 som si začala hľadať prácu. V tom čase sa každý pondelok objavovali inzeráty v jedných z najpopulárnejších novín v Poľsku. V prvých novinách, ktoré som si kúpila, som našla inzerát spoločnosti Lidl, poslala som životopis, nasledoval pohovor a Lidl sa stal mojím prvým zamestnávateľom, kde som v roku 2004 začala svoju profesionálnu kariéru v oblasti nákupu,“ začína svoje rozprávanie.
Prvých päť rokov bola v Lidli zodpovedná za vedenie oddelenia zmlúv, následne mala na starosti akciový sortiment a neskôr postúpila na pozíciu obchodnej riaditeľky. Od marca 2024 je členkou predstavenstva a konateľkou zodpovednou za nákup v spoločnosti Lidl Slovenská republika. „Moje skúsenosti, strategické myslenie a inovatívny prístup boli vynikajúcim základom pre vytvorenie novej stratégie pre Lidl Poľsko, ktorá umožnila posilniť pozíciu značky Lidl a ukázať, že Lidl je lídrom nízkych cien na poľskom trhu a chce ponúkať najlepšiu kvalitu za najnižšiu cenu,“ hovorí Justyna Siekanko.
Jej primárnou misiou na Slovensku je dosiahnuť zvýšenie podielu slovenských potravín na pultoch viac ako 160-tich predajní po celej krajine. „Je pre mňa veľmi dôležité, aby náš sortiment výrobkov spĺňal očakávania zákazníkov. V posledných mesiacoch sa stretávam s dodávateľmi, pretože len vďaka dobrej spolupráci môžeme dosiahnuť úspech na oboch stranách. Poľsko mi ukázalo, ako môžem strategicky rozvíjať dodávateľov,“ vysvetľuje a pokračuje, že v Poľsku dodávatelia rástli spolu s obchodom.
Mnohé poľské spoločnosti dnes dodávajú svoje výrobky všetkým spoločnostiam Lidl v celej Európe. Za pozitívne považuje, že aj podiel slovenských dodávateľov v Lidli je najvyšší spomedzi všetkých krajín a medziročne sa zvyšuje. „Náš prístup k dodávateľom je unikátny – poskytujeme im plnú podporu, sprevádzame ich celým procesom a vďaka spolupráci s nami sa posunú na ďalšiu úroveň. Získajú dôležité know-how, certifikácie a podobne, ktoré im pomôžu ďalej rásť a zlepšovať sa,“ ubezpečuje.
Lidl vie dodávateľom ponúknuť rôzne modely spolupráce, či už by išlo o trvalý listing vo všetkých predajniach, iba v jednom sklade, krátkodobú akciu, sezónu, alebo napríklad aj export do zahraničia. Požiadavky na vysokú kvalitu, konkurencieschopnú cenu a stabilitu dodávok sa týkajú všetkých dodávateľov bez rozdielu s jedinou výnimkou. „Ak máme na stole viacero rovnakých ponúk, ktoré sa odlišujú iba krajinou pôvodu, uprednostníme tú od slovenského dodávateľa,“ hovorí Justyna Siekanko.
Keďže funguje v rámci veľkej medzinárodnej spoločnosti, má k dispozícii rôzne analýzy trhu, prieskumy aj interné dáta. Tieto informácie firme umožňujú prijímať rýchle rozhodnutia a podnikať kroky, vďaka ktorým je na trhu konkurencieschopná. Napriek tomu sa však ani ona pri svojej práci nevyhne krízovým situáciám. Napríklad, keď nastane náhly nedostatok surovín, chýbajú kapacity, prípadne ju vedia potrápiť aj náročné vyjednávania.
„Aj preto je pre nákupcu dôležité nasadenie, ťah na bránu, analytické myslenie, kreativita a odolnosť voči stresu,“ myslí si. Hoci sa už nezúčastňuje priamo na rokovaniach s dodávateľmi, pripravuje stratégiu rokovaní a následné smerovanie po výstupe z vyjednávania. „Z pohľadu dlhoročnej praxe v oblasti nákupu musím povedať, že kvalita a prístup k vyjednávaniu sa na oboch stranách veľmi zmenili,“ priznáva.
Okrem prípravy na rokovania a poctivého výberu produktov je dôležité aj poriadne poznať zákazníka. Svoje o tom vie aj Justyna Siekanko, ktorá sa na všetko snaží pozerať práve jeho očami. O tom, ako to robiť, vie najmä vďaka množstvu prieskumov, ktoré ukazujú, či rozhodnutia, ktoré už urobili, boli správne. Nemenej dôležitá je aj spätná väzba od spotrebiteľov, lebo práve oni sú tí, ktorí rozhodujú o úspechu či neúspechu nákupcu aj samotného obchodu.
Aj preto dokážu v rámci nákupu reagovať na moderné trendy. Napríklad v rámci detského sortimentu sa snažia propagovať zdravé potraviny a redukovať objem pridaného cukru, soli, farbív či iných pridaných látok. Lidl taktiež rozširuje ponuku vegetariánskeho a vegánskeho sortimentu a po roku 2025 nechce ponúkať vajcia z klietkových chovov od externých dodávateľov ani v privátnych značkách. „Sústredíme sa aj na rozširovanie rôznych certifikácií a systému Nutriscore, bojujeme proti nadužívaniu plastov a máme definovanú klimatickú stratégiu. Dynamické zmeny sa týkajú všetkých sortimentných kategórií a dejú sa už teraz,“ upozorňuje.
Justyna Siekanko, konateľka za rezort nákupu, Lidl Slovenská republika
43 rokov
20 rokov v maloobchode
150 spolupracovníkov v rámci nákupu
164 predajní a e-shop má na starosti
Zodpovedá za celú oblasť nákupu pre Lidl Slovenská republika a taktiež pre e-shop.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk
Profil vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 5 – 6/2024.