logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Diskont Lidl má na Slovensku aktuálne 174 predajní, poslednú otvoril v Martine. Ide o štvrtý...
  • Nové automatizované predajne Coop 24/7 pribudli v Šuranoch a Sládkovičove. Táto správa si v...
  • V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú...
  • Domáci reťazec Coop Jednota získal v súťaži Mastercard Obchodník roka 2024 ocenenie v kategórii...

Ako chce Lidl zvýšiť podiel slovenských potravín

26. júna 2024
Profily 0
775
Ako chce Lidl zvýšiť podiel slovenských potravín

Nedostatok slovenských potravín na pultoch našich obchodov je roky témou naprieč obchodným aj politickým prostredím. Aj keď už boli na stole rôzne viac či menej úspešné iniciatívy, napokon sa to vždy skončí pritom, že prítomnosť slovenských potravín v obchodoch ovplyvnia predovšetkým obchodníci a výrobcovia. Od marca 2024 má Lidl Slovensko novú členku predstavenstva a konateľku zodpovednú za nákup, Justynu Siekanko. Za jeden zo svojich primárnych cieľov si stanovila zvýšenie podielu slovenských produktov v predajniach nemeckého diskontu. „Som pozitívne prekvapená otvorenosťou slovenských dodávateľov k spolupráci a verím, že spoločne budeme silno rozvíjať slovenskú ekonomiku,“ hovorí.

Málokedy sa stane, že ihneď po skončení vysokoškolského štúdia je to medzi pracovníkom a zamestnávateľom láska na celý život. Prípad Justyny Siekanko však môže byť práve tá výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo. „Po ukončení štúdia v Poľsku a Nemecku v roku 2004 som si začala hľadať prácu. V tom čase sa každý pondelok objavovali inzeráty v jedných z najpopulárnejších novín v Poľsku. V prvých novinách, ktoré som si kúpila, som našla inzerát spoločnosti Lidl, poslala som životopis, nasledoval pohovor a Lidl sa stal mojím prvým zamestnávateľom, kde som v roku 2004 začala svoju profesionálnu kariéru v oblasti nákupu,“ začína svoje rozprávanie.

Prečítajte si tiež
Lidl dáva na fairtradový príspevok najviac

Prvých päť rokov bola v Lidli zodpovedná za vedenie oddelenia zmlúv, následne mala na starosti akciový sortiment a neskôr postúpila na pozíciu obchodnej riaditeľky. Od marca 2024 je členkou predstavenstva a konateľkou zodpovednou za nákup v spoločnosti Lidl Slovenská republika. „Moje skúsenosti, strategické myslenie a inovatívny prístup boli vynikajúcim základom pre vytvorenie novej stratégie pre Lidl Poľsko, ktorá umožnila posilniť pozíciu značky Lidl a ukázať, že Lidl je lídrom nízkych cien na poľskom trhu a chce ponúkať najlepšiu kvalitu za najnižšiu cenu,“ hovorí Justyna Siekanko.

Prečítajte si tiež
Lidl bude mať nového generálneho riaditeľa, Zitu Szlavikovics nahradí Ivan Udiljak

Jej primárnou misiou na Slovensku je dosiahnuť zvýšenie podielu slovenských potravín na pultoch viac ako 160-tich predajní po celej krajine. „Je pre mňa veľmi dôležité, aby náš sortiment výrobkov spĺňal očakávania zákazníkov. V posledných mesiacoch sa stretávam s dodávateľmi, pretože len vďaka dobrej spolupráci môžeme dosiahnuť úspech na oboch stranách. Poľsko mi ukázalo, ako môžem strategicky rozvíjať dodávateľov,“ vysvetľuje a pokračuje, že v Poľsku dodávatelia rástli spolu s obchodom.

Mnohé poľské spoločnosti dnes dodávajú svoje výrobky všetkým spoločnostiam Lidl v celej Európe. Za pozitívne považuje, že aj podiel slovenských dodávateľov v Lidli je najvyšší spomedzi všetkých krajín a medziročne sa zvyšuje. „Náš prístup k dodávateľom je unikátny – poskytujeme im plnú podporu, sprevádzame ich celým procesom a vďaka spolupráci s nami sa posunú na ďalšiu úroveň. Získajú dôležité know-how, certifikácie a podobne, ktoré im pomôžu ďalej rásť a zlepšovať sa,“ ubezpečuje.

Lidl vie dodávateľom ponúknuť rôzne modely spolupráce, či už by išlo o trvalý listing vo všetkých predajniach, iba v jednom sklade, krátkodobú akciu, sezónu, alebo napríklad aj export do zahraničia. Požiadavky na vysokú kvalitu, konkurencieschopnú cenu a stabilitu dodávok sa týkajú všetkých dodávateľov bez rozdielu s jedinou výnimkou. „Ak máme na stole viacero rovnakých ponúk, ktoré sa odlišujú iba krajinou pôvodu, uprednostníme tú od slovenského dodávateľa,“ hovorí Justyna Siekanko.

Keďže funguje v rámci veľkej medzinárodnej spoločnosti, má k dispozícii rôzne analýzy trhu, prieskumy aj interné dáta. Tieto informácie firme umožňujú prijímať rýchle rozhodnutia a podnikať kroky, vďaka ktorým je na trhu konkurencieschopná. Napriek tomu sa však ani ona pri svojej práci nevyhne krízovým situáciám. Napríklad, keď nastane náhly nedostatok surovín, chýbajú kapacity, prípadne ju vedia potrápiť aj náročné vyjednávania.

„Aj preto je pre nákupcu dôležité nasadenie, ťah na bránu, analytické myslenie, kreativita a odolnosť voči stresu,“ myslí si. Hoci sa už nezúčastňuje priamo na rokovaniach s dodávateľmi, pripravuje stratégiu rokovaní a následné smerovanie po výstupe z vyjednávania. „Z pohľadu dlhoročnej praxe v oblasti nákupu musím povedať, že kvalita a prístup k vyjednávaniu sa na oboch stranách veľmi zmenili,“ priznáva.

Okrem prípravy na rokovania a poctivého výberu produktov je dôležité aj poriadne poznať zákazníka. Svoje o tom vie aj Justyna Siekanko, ktorá sa na všetko snaží pozerať práve jeho očami. O tom, ako to robiť, vie najmä vďaka množstvu prieskumov, ktoré ukazujú, či rozhodnutia, ktoré už urobili, boli správne. Nemenej dôležitá je aj spätná väzba od spotrebiteľov, lebo práve oni sú tí, ktorí rozhodujú o úspechu či neúspechu nákupcu aj samotného obchodu.

Aj preto dokážu v rámci nákupu reagovať na moderné trendy. Napríklad v rámci detského sortimentu sa snažia propagovať zdravé potraviny a redukovať objem pridaného cukru, soli, farbív či iných pridaných látok. Lidl taktiež rozširuje ponuku vegetariánskeho a vegánskeho sortimentu a po roku 2025 nechce ponúkať vajcia z klietkových chovov od externých dodávateľov ani v privátnych značkách. „Sústredíme sa aj na rozširovanie rôznych certifikácií a systému Nutriscore, bojujeme proti nadužívaniu plastov a máme definovanú klimatickú stratégiu. Dynamické zmeny sa týkajú všetkých sortimentných kategórií a dejú sa už teraz,“ upozorňuje.

 

Justyna Siekanko, konateľka za rezort nákupu, Lidl Slovenská republika

43 rokov

20 rokov v maloobchode

150 spolupracovníkov v rámci nákupu

164 predajní a e-shop má na starosti

Zodpovedá za celú oblasť nákupu pre Lidl Slovenská republika a taktiež pre e-shop.

 

Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk

Profil vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj  5 – 6/2024.

 

Súvisiace články:

Lidl dáva na fairtradový príspevok najviac Lidl bude mať nového generálneho riaditeľa, Zitu Szlavikovics nahradí Ivan Udiljak

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

15. 5. 2025, galavečer Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, Bratislava

Laboratórium automatizácie otvorené: kongres Eastlog 2025 namieša ten správny kokteil

Desať najlepších udržateľných prípadových štúdií z Česka a Slovenska bude predstavených na aprílovom Sustainability Summite

20. – 21. 5. 2025, veľtrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27. – 31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025

Obchod očami Renáty Peťovskej, riaditeľky sekcie obchodu a rozvoja maloobchodnej siete Coop Jednoty Slovensko: Značka Tomu ver prináša potraviny pre všetkých

7. apríla 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok