Zodpovednosť v logistike nie je len zelenosť. Tohtoročná téma kongresu EASTLOG pritiahla historicky najvyššiu návštevnosť
Viac ako 750 návštevníkov si tento rok nenechalo ujsť 27. ročník kongresu EASTLOG, ktorý je najväčšou logistickou akciou v Česku a na Slovensku. V programe kongresu vystúpilo 64 rečníkov a moderátorov, všetky vystúpenia budú vo video formáte nahrané na youtubovom kanáli Atoz Logistics. Budúci EASTLOG sa koná 29. a 30. mája 2025 v O2 univerze.
Kongres EASTLOG sa tento rok zameral na zodpovednú logistiku. Pretože sa v minulosti viackrát venoval témam, ktoré súviseli „iba“ s ekologickosťou, tohtoročný záber rozšíril. „Logistika býva popisovaná prídavnými menami ako rýchla, flexibilná, efektívna alebo spoľahlivá. Ale jedno prídavné meno sa v slovníku odboru objavuje viac a viac, a to zodpovedná,“ povedal Jeffrey Osterroth, konateľ usporiadateľskej spoločnosti ATOZ Group. A súčasne dodal: „Nemôžeme však povedať, že už je zodpovedná, skôr by mala byť, ide o ideál, ku ktorému smerujeme.“ Preto sa tohtoročný, už 27. ročník kongresu EASTLOG zameral na to, ako z logistiky urobiť zodpovednejší odbor.
Podľa Jeffreyho Osterrotha je zodpovednosť v logistike vždy vztiahnutá k niekomu alebo niečomu. „Prvá je zodpovednosť voči životnému prostrediu. Ale nejde iba o zodpovedný environmentálny prístup. Dôležitá je zodpovednosť k zamestnancom – napríklad vzhľadom na implementáciu nových technológií. Zodpovednosť platí aj voči dodávateľom či odberateľom alebo voči mestám a obciam, v ktorých sú sklady a cez ktoré jazdia kamióny. V neposlednom rade nemôžeme zabudnúť na zodpovednosť, ktorú má logistické oddelenie k ostatným častiam spoločnosti, a to vrátane akcionárov,“ vysvetlil Jeffrey Osterroth.
Pozornosť na túto tému bola uprená naozaj veľká, pretože na kongres v dňoch 30. a 31. mája 2024 zavítalo do pražského O2 univerza 751 návštevníkov. Rekordný počet účastníkov a účastníčok sprevádzajú aj ďalšie zaujímavé čísla: uskutočnilo sa 180 speed-datingových schôdzok; kongres mal 71 partnerov a 64 rečníkov a moderátorov; v programe bolo 19 bodov, zaznelo 10 prípadových štúdií a sedem pohľadov na zodpovednú logistiku. Konferenčný program pozostával z jednej spoločnej, štyroch popoludňajších sekcií a troch panelových diskusií. A na druhý deň sa záujemcovia vydali na prehliadku štyroch logistických prevádzok.
Cirkularita ako úspešný obchodný a výrobný model
Kongres a celú konferenčnú tému otvorila svojou úvodnou prednáškou významná predstaviteľka konceptu cirkulárneho dodávateľského reťazca Deborah Dull. V súčasnosti zastáva pozíciu viceprezidentky a vedúci globálnych udržateľných dodávateľských reťazcov v spoločnosti Genpact. Tiež založila sieť Circular Supply Chain Network a napísala knihu „Circular Supply Chains: 17 Common Questions“ (Cirkulárne dodávateľské reťazce: 17 najčastejších otázok). Svojím vystúpením podčiarkla, prečo patrí medzi vyhľadávané autorky a hovorkyne, a perfektnou prednáškou „vyfutrovanou“ dátami a myšlienkami výborne naštartovala program konferencie.
Prezentácia vychádzala z predpokladu, že cirkularita neznamená iba zelenosť, ale že ide o obchodný či produkčný model, ktorý firmám prináša jasné benefity. Deborah Dull rozvinula, ako sa obehovým hospodárstvom zaoberať z novej perspektívy, a to skrze optiku dodávateľského reťazca. Spomenula problémy, ktoré so sebou prináša lineárna ekonomika pre dodávateľské reťazce, a podčiarkla prednosti prechodu na cirkulárnu prevádzku a logistiku. Prebrala tiež prevádzkové výhody pri zohľadnení rýchlych aj postupných zmien, ktoré vedú k vyššiemu stupňu materiálového zabezpečenia a súčasne menším dopadom na životné prostredie.
Pevné miesto v spoločnom dopoludňajšom programe má panelová diskusia. Usporiadatelia kongresu usúdili, že tohtoročnú tému nemožno pokryť jednou prezentáciou alebo panelovou diskusiou. Preto bol zvolený hybridný model, ktorý kombinoval niekoľkominútové prednášky ako úvody do problematiky s následnou diskusiou medzi panelistami alebo s publikom. Celkom „sedem statočných“ prinieslo svoj pohľad vždy na príslušnú kategóriu a čelili mnohokrát hĺbavým otázkam od obecenstva. V diskusii moderovanej šéfredaktorom Systémov Logistiky Stanislavom Břenom vystúpili títo odborníci a odborníčky:
- Zodpovedný development, Tomáš Kubín, vedúci výstavby CEE & WE spoločnosti P3 Logistic Parks.
- Zodpovednú distribúciu, Roman Kmec, vedúci logistiky spoločnosti Lidl Česká republika.
- Zodpovedné vzťahy s obcami, mestami a spoluobčanmi, Radka Vladyková, výkonná riaditeľka Svazu měst a obcí ČR.
- Zodpovedné zamestnanie, Gabriela Hrbáčková, generálna riaditeľka Hofmann Wizard.
- Zodpovednú implementáciu technológie, Michal Šmíd, generálny manažér Amazon Česká republika.
- Zodpovedný supply chain a nákup: Marek Prach, regional head of supply chain operations spoločnosti Asahi Europe & International.
- Zodpovednosť za logistiku voči ostatným častiam spoločnosti, Martin Štrupl, externí konzultant eD Group.
Desať prípadoviek vždy s panelovou diskusiou
V dvoch popoludňajších sekciách (Intralogistika a Doprava a Supply Chain Management) bolo celkom desať projektov, ktoré prezentovalo takmer 20 prednášajúcich. Rečníci vždy predstavili konkrétny obchodný prípad alebo prípadovú štúdiu. Účastníci a účastníčky sa zoznámili s nasledujúcimi projektmi:
- Automatizácia s vertikálnymi zakladačmi vo firme Madal Bal (prezentuje Filip Čech, Madal Bal a Tomáš Jirsa, VertiFlex)
- Zodpovednosť nielen v plienkach alebo Drylock vyťažuje shuttle systém (Zdeněk Karban, Toyota Material Handling CZ)
- Efektívne skladovanie malých dielov pre Siemens (Björn Erler, Siemens Chemnitz a Jörg Ziesmann, Dematic)
- Automatizované balení a skladovanie zamrazených pekárskych výrobkov (Petr Fencl, Nopek a Ondřej Kunc, Compas)
- Roboshuttly v e-commerce lekárenského reťazca Dr. Max (Jan Maroušek, Viapharma a Michal Beneš, Bito)
- RPA v dodávateľskom reťazci výrobcu a distribútora liehovín (Karel Zozulák, Stock Plzeň – Božkov a Michael Treml, Xelto Digital Czechia)
- Stačí elektrický ťahač na distribúciu potravín? (Petr Šyc, Mondelez; Tibor Kurina, Nestlé a Václav Šetelík, Hopi)
- Zavedení poolingu paliet do operatívy Penny (Tomáš Kubza, Penny a Jan Soukup, Gopall)
- Nearshoring – systémové prepojenie európskej logistiky do zemí Afriky a Ázie (Jan Petrásek, TE Connectivity a Jan Polter, Dachser)
- Trendy nielen v móde. Ako Digital People menila a mení logistiku? (David Štěpánek, Zoot / Digital People a Pavel Motan, K2 atmitec)
Nielen prípadové štúdie, ale aj ďalšie časti programu budú so všetkými podrobnosťami publikované vo video príspevkoch na youtubovém kanálu Atoz Logistics.
Popoludňajšie sekcie obsahovali aj dve panelové diskusie. Jedna z nich niesla názov Sú haly pripravené na automatizáciu a robotizáciu? Diskutujúci sa ponorili do aktuálnych a dôležitých tém, napr.: Čo bráni inštalácii automatizovanej a robotizovanej skladovej techniky do starých hál? Aké technické úpravy sú potrebné v pôvodných halách? Aké náklady sú spojené s výstavbou udržateľnej novej haly na brownfielde a inštaláciou automatizovaných či robotizovaných systémov? Je lacnejšie postaviť halu na greenfielde pri zohľadnení legislatívnych, ESG a ekonomických požiadaviek? Aké sú základné a nadštandardné technické požiadavky na nové haly s automatizáciou alebo robotizáciou? Sú výrobné alebo obchodné spoločnosti ochotné investovať do nových hál alebo prestavieb brownfieldov na účely vybudovania automatizovaných alebo robotizovaných skladových prevádzok? Svoje názory tu prezentovali Petr Sodomka (Vitesco Technologies), Petr Neděla (Cushman & Wakefield), Klára Sobotková (Panattoni), Aleš Malucha (Rohlik Group), Jindřich Kadeřávek (Element Logic Czech Republic) alebo Jakub Kodr (CTP). Moderovala konzultantka v oblasti retailu a logistiky Patrícia Jakešová.
Druhá debata, nazvaná Nájdeme cestu k zodpovednejšej doprave a supply chainu?, sa zamerala na dopravu a dodávateľské reťazce. Diskutovalo sa o mnohých témach, napr. či sa v blízkej budúcnosti podarí významne dekarbonizovať nákladnú dopravu. Ďalšie otázky zahŕňali možnosti intermodálnej prepravy v Európe či úlohu rozmiestnenia európskych logistických centier, terminálov a kľúčových dopravných uzlov v stratégiách dekarbonizácie. Ďalej sa riešilo, či je možné nastaviť firemné dodávateľské reťazce tak, aby sa tovar a materiál nevozili zbytočne tam a späť po Európe či po celej planéte. Diskutovalo sa aj o úlohe zdieľania zdrojov v rámci logistických systémov a cirkulárnych služieb v zodpovednejšej logistike, o možnostiach spolupráce medzi jednotlivými hráčmi dodávateľského reťazca, a aké príležitosti v dekarbonizácii ponúkajú digitalizácia a umelá inteligencia. Svoje názory prezentovali Stanislav Martínek (Nestlé Česko), Daniel Knaisl (Geis), John Bölts (a. hartrodt CZ), Marie Barthélémy (LPR – La Palette Rouge), Kamil Ďuračka (PTV Logistics) či Pavla Majerová (Makro Cash & Carry ČR). Diskusiou prevádzala Tatiana Koššová, country manager SK spoločnosti Atoz Group.
Diskusia pri okrúhlom stole
Súčasťou tohtoročného kongresu bol aj obľúbený okrúhly stôl HR, zameraný na ľudské zdroje s odborníkmi na personálnu problematiku v logistike a doprave. Diskutovalo sa množstvo tém: nedostatok pracovníkov, rastúce personálne náklady spojené s inflačnou krízou, nutnosť špecializácie u niektorých profesií pri súčasnej potrebe zaistiť určité činnosti pracovníkov s univerzálnymi zručnosťami, spolupráca ľudí a strojov, odlišný pohľad mladých zamestnancov na ich kariéru a perspektívy firiem a ďalšie. Okrúhly stôl bol moderovaný a zahŕňal krátke prezentácie, ktoré predstavili určité témy a podnietili následnú debatu. Diskusiu viedol Roman Molek, managing partner spoločnosti Transearch International.
Novinkou tohtoročného programu bol Okrúhly stôl ESG, workshop zameraný na manažérov udržateľnosti a ESG v logistických a dopravných firmách. Organizátori touto popoludňajšou sekciou reagovali na nové požiadavky v oblasti ESG, kedy sa nefinančný reporting týka všetkých veľkých podnikov a v budúcnosti ovplyvnia aj niektoré malé a stredné podniky. Workshop mal formu okrúhleho stola, kde zasadli odborníci na ESG. Počas stretnutia prebiehali stručné prezentácie, ktoré naštartovali diskusiu medzi prítomnými odborníkmi. Moderátorom bol David Janků, reporting konzultant v poradenské spoločnosti Frank Bold Advisory.
Mať na to byť zodpovedný
Popoludňajší blok bol tradične venovaný ekonomickým otázkam. Úvodnú reč predniesol renomovaný ekonóm Jan Švejnar, ktorý opísal súčasnú ekonomickú situáciu Českej republiky, načrtol hlavné hrozby a príležitosti a zhodnotil fungovanie českého hospodárstva v širšom európskom i globálnom kontexte.
Popoludňajšia ekonomická sekcia zahŕňala tradičnú panelovú diskusiu, v ktorej zazneli otázky ako: Ako sa neschopnosť českej ekonomiky prekonať postpandemickú krízu dotkla logistických a dopravných firiem a ich klientov? Aký vplyv malo dlhé obdobie vysokej inflácie na logistiku a dopravu? Ako treba zmeniť trh práce, aby ekonomika získala nové impulzy a zamestnanci boli pripravení na budúce výzvy? Ako ovplyvnili požiadavky vyplývajúce z ESG a CSRD podniky v logistike a doprave po stránke finančnej, regulačnej, inovačnej a organizačnej? Sú požiadavky vyplývajúce zo Zelenej dohody pre Európu hrozbou pre konkurencieschopnosť alebo príležitostí pre potrebnú transformáciu jednotlivých odvetví? V podtitule sa potom niesla otázka, či budeme mať peniaze na to byť zodpovední? V živej diskusii moderované Reyem Korantengem vystúpili Jan Švejnar, Vera Economou (Raiffeisenbank), Radek Špicar (Svaz průmyslu a dopravy ČR), Martin Piškanin (Hopi Holding) a Blanka Havelková (České dráhy).
Možno príde aj Fantomas
Počas obedovej prestávky bolo mnoho príležitostí na neformálne stretávanie. Súčasne sa ale konala sekcia BizLOG, ktorá predstavovala sériu speed-datingových stretnutí medzi užívateľmi a poskytovateľmi logistických služieb a produktov. Celkom sa pre obchodných partnerov podarilo zorganizovať viac ako 200 desaťminútových cielených schôdzok.
Večerný program potom bol úplne neformálnou záležitosťou. Logistický Business Mixer ponúkol všetkým účastníkom atraktívny program v podobe Francúzskeho večera so živou hudbou, Fantomasom alebo žandármi zo Saint-Tropez. Viac ako 250 účastníkov sa mohlo tešiť aj z vybraných lahôdok medzinárodnej kuchyne, ochutnávok vín či miešaných nápojov pri koktailových baroch.
Na exkurze nielen za roboty
EASTLOG by nebol kompletný bez návštev logistických prevádzok, ktoré sa odohrávajú v rámci sekcie Seelog. Druhý deň sa viac ako stovka záujemcov rozbehla do štyroch skladov po celej republike.
K videniu bol napr. novopostavený sklad knižného veľkoobchodu Euromedia Group v Stochove. Jadro skladu tvorí systém Autostore dodaný spoločnosťou Element Logic. V súčasnej dobe je v tomto systéme uložených 65 000 plastových debien, s možnosťou rozšírenia až na 110 000 binov. V hornej časti systému pracuje 90 robotov, s možnosťou ďalšieho rozšírenia o ďalších 30 robotov. Ďalšie technológie tvoria pojazdné paletové regály od spoločnosti Jungheinrich, dopravníky od T.M.T. alebo skladovacie veže značky Kardex.
Robotické distribučné centrum Amazonu v Kojetíne bolo navrhnuté ako viacposchodová priemyselná budova. Celková plocha haly presahuje 187 000 m², avšak pôdorys zabral iba 51 000 m². Robotické jednotky na troch poschodiach pomáhajú zamestnancom s každodennými úlohami a presúvajú mobilné regály s tovarom. Celá budova je prepojená rôznymi technológiami, ako sú dopravníky, zdvihy a sortery. Development mala na starosti spoločnosť Panattoni.
Spoločnosť SIKO Kúpeľne a Kuchyne pôvodne vznikla ako malá predajňa v obci Čimelice a postupom času sa rozrástla do spoločnosti s obratom presahujúcim päť miliárd korún. Prevádzkuje 51 predajní v Českej republike a na Slovensku a jej tovar je distribuovaný po celej Európe. Počas exkurzie boli účastníci oboznámení s históriou a plánmi rozvoja spoločnosti SIKO as logistickými výzvami, ktoré súvisia s rozširovaním spoločnosti a potrebou zvyšovať svoje logistické kapacity. Súčasťou návštevy bola prehliadka skladu, predajne a múzea spoločnosti.
Distribučné centrum reťazca dm drogérie funguje novo v Prologis Parku Prague D1 Ostriedok. Nová hala zahŕňa automatickú baliacu linku s valčekovou dráhou na balenie paliet a lepenie etikiet. Rozloha nového distribučného centra presahuje 21 000 m2, pričom na zabezpečenie energetickej efektivity využíva tepelné čerpadlá a je nezávislá na dodávkach plynu. Navyše sú priestory pripravené na inštaláciu fotovoltaickej elektrárne. Počas exkurzie sa účastníci dozvedeli o nedávnom presťahovaní skladu, ktoré prebiehalo od júla 2023 do 4. marca 2024. Ďalej boli informovaní o procesoch, technológiách a vlastnostiach novej logistickej haly.
Už vieme dátum
Z úspešného ročníku kongresu EASTLOG vznikne obsiahly tlačený report, ktorý bude súčasťou Systémov Logistiky 212/2024. K dispozícii bude tiež k stiahnutiu vo formáte PDF na webových stránkach kongresu. Tu záujemci nájdu aj fotogalériu, videozáznamy prezentácií či referencie.
Budúci, už 28. ročník kongresu EASTLOG sa uskutoční 29. a 30. mája 2025 v O2 univerze v Prahe. Záujemcovia o účasť na ďalšom ročníku si už môžu udalosť uložiť do svojich kalendárov, a to pomocou oficiálneho .ICS súboru udalosti.