
V predajniach panuje stres, hnev aj frustrácia v dôsledku narastajúceho tlaku spotrebiteľov na okamžité splnenie ich potrieb a očakávaní. Čo teda robiť, aby boli vaši zákazníci lojálni a spokojní?
Maloobchod prešiel za posledných niekoľko rokov významnými zmenami – musel sa dostať nielen cez pandémiu covidu, ale aj vysokú infláciu či nárast cien energií. A to stále nie je všetko. Zvyšujúci sa tlak spotrebiteľov, požiadavky na prevádzkovú efektivitu, pretrvávajúci nedostatok pracovnej sily aj nástup umelej inteligencie si vyžadujú, aby zamestnávatelia v retaile prehodnotili, ako prilákať, udržať a motivovať pracovníkov v predajniach a súčasne, ako priviesť zákazníkov častejšie do ich predajní.
V predajniach panuje úzkosť a stres
Práve narastajúci tlak zákazníkov na okamžité splnenie ich potrieb a očakávaní patrí vo svete retailu medzi výzvy, ktorý jeho pracovníci uvádzajú ako zásadný. Medzinárodné prieskumy totiž uvádzajú, že takmer 70 % zamestnancov maloobchodu sa pravidelne stretáva s nahnevanými alebo frustrovanými zákazníkmi. Toto správanie spolu s vysokou pracovnou záťažou spôsobuje, že u pracovníkov retailu začína narastať úzkosť a stres, pričom najvypuklejšie sa to ukazuje u pracovníkov v predajniach potravín a kozmetiky. Narastá to až do takej miery, že dokonca každý druhý zamestnanec uvádza, že je v práci nešťastný.
Budíček pre zamestnávateľov
Vysoká miera nespokojnosti pracovníkov – aj vzhľadom k tomu, že kvalitných a zodpovedných zamestnancov je čoraz ťažšie nájsť – by mala byť varovným prstom pre zamestnávateľov. Práve práca pod neustálym stresom spôsobuje výrazné zhoršenie duševného zdravia, vyhorenie aj množstvo zdravotných a iných problémov.
Ak teda vo vašej predajni chcete mať spokojných a verných zákazníkov, sústreďte sa na svojich pracovníkov a kolegov. Prečo? Pretože je dokázané, že tí zamestnanci, ktorí majú vyrovnanejší pomer medzi pracovným a súkromným životom, sú v práci produktívnejší a k zamestnávateľovi aj lojálnejší.
Riešení je viacero: od poskytnutia rôznych benefitov až po proaktívnu podporu. Každopádne nezabudnite s nimi pravidelne komunikovať – nie je to len vaša povinnosť, ale aj investícia do úspechu vašej spoločnosti prostredníctvom zlepšenia pracovných vzťahov, efektívneho riešenia problémov, podpory inovácií a zdieľania nápadov, ako aj zvýšenia produktivity a spokojnosti vašich zamestnancov.
A aké sú hlavné motivátory pre pracovníkov v maloobchode?
Proaktívna podpora zo strany zamestnávateľov (80 %)
Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom (56 %)
Konkurencieschopné mzdy (54 %)
Prístup k moderným, jednoducho ovládateľným technológiám na uľahčenie a zjednodušenie práce (41 %)
Dostatok kolegov a primeraná pracovná záťaž (38 %)
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.