Hoci na Slovensku máme viac žien ako mužov, ich potenciál (nielen) vo svete maloobchodu býva často nedocenený. A to aj napriek tomu, že tvoria väčšinu zamestnancov tohto sektora. No okrem je tu aj množstvo dôvodov, prečo by ste ich mali prestať podceňovať a naopak, využiť ich cenné schopnosti a energiu vo vašom obchode.
V dnešnej Európe žije približne o 5 % viac žien ako mužov, na Slovensku u nás žilo podľa posledného sčítania v roku 2021 a údajov Štatistického úradu SR 2 783 894 žien, čo predstavuje podiel viac ako 51 %. Najviac žien, 408,7 tisíca pritom žije v Prešovskom kraji, najmenej ich je v Trnavskom kraji, okolo 288,5 tisíca.
V zamestnaneckom pomere pracuje 991 tisíc žien a viac ako stotisíc žien sú podnikateľky. Ich najčastejšou profesiou sú predavačky, tých je cca 99,5 tisíca, nasledujú učiteľky a odborné pedagogické pracovníčky (97,4 tisíc). Takmer 80-tisíc žien pracuje ako odborné pracovníčky administratívnych, podporných a obchodných činností.
Hoci sa zamestnanosť žien na Slovensku zvyšuje, miera ich zamestnanosti je u nás stále nižšia ako v iných európskych krajinách. Najviac sa líšime v zamestnanosti mladých žien do 29 rokov. Je škoda, že aj dnes ženy napriek ich nesporným kvalitám a schopnostiam zarábajú takmer o 20 % menej ako muži na rovnakej pracovnej pozícii.
Sme tak na chvoste EÚ, čo v praxi znamená, že ženy musia pracovať približne o dva mesiace dlhšie, aby dosiahli rovnakú ročnú odmenu ako muži. Tento fakt nám jasne ukazuje, že nerovnosť v odmeňovaní je na Slovensku stále aktuálnym problémom. Ženy sa tiež musia stretá s nevhodným správaním a podceňovaním zo strany mužov. Prečo by ste to mali zmeniť vo vašej firme?
Pozitívny vplyv žien na vaše podnikanie
V dnešnom rýchle sa meniacom svete by sa malo stať zamestnávanie žien (nielen) v maloobchodnom sektore zásadným z niekoľkých kľúčových dôvodov. Tu sú najdôležitejšie z nich:
Otvorenejšie prostredie: diverzifikovaný tím, ktorý zahŕňa vo väčšej miere ženy, vedie k lepšej a užšej spolupráci, pretože ženy sú od prírody komunikatívnejšie. Znamená to, že si skôr všimnú, ak niekoho niečo trápi, môže sa im zdôveriť a vyrozprávať, čo pomáha lepšej psychike, inklúzii, tvoreným pracovným vzťahom a tým aj k udržateľnejšiemu rastu podniku.
Empatia a porozumenie: ako už bolo povedané, ženy majú väčšiu mieru vcítenia sa do potrieb druhých, nejde však len o kolegov, ale aj o zákazníkov. Empatia a osobné, individualizované interakcie so zákazníkmi sú pre maloobchod rozhodujúce – reagovanie na ich individuálne potreby vedie k lepšiemu servisu, vyššej spokojnosti zákazníkov a tým aj k vyšším predajom.
Komunikačné zručnosti: Komunikácia a budovanie vzťahov sú nevyhnutné pre každého zamestnanca v maloobchode. Práve schopnosť efektívne komunikovať s klientmi, ktorú majú ženy viac rozvinutú, môže výrazne zlepšiť zážitok zákazníkov vo vašej predajni, znížiť množstvo konfliktov a sťažností a naopak, zvýšiť ich lojalitu.
Inovácie a kreativita: zahrnutie ženskej perspektívy a vnímania prináša do podnikania nové nápady aj odlišné prístupy k riešeniu problémov. Ženské myslenie môže viesť k zavedeniu nových služieb, kreatívnych a inovatívnych riešení, vyššiemu výkonu aj k istej konkurenčnej výhode a novým príležitostiam vo vašom podnikaní.
Spoločenská zodpovednosť: zamestnanie žien v maloobchode nielen podporuje rovnosť pohlaví, ale pomáha aj posilňovať ženskú ekonomickú nezávislosť. To má pozitívny dopad nielen na vašu firmu, ale na celú spoločnosť aj hospodársky rast prostredníctvom zvýšenej spotreby a investícií.
Tímová práca a spolupráca: v prostredí maloobchodu, kde je často potrebné rýchlo reagovať a spolupracovať medzi rôznymi oddeleniami aj typmi ľudí, je schopnosť efektívne pracovať v tíme kľúčová pre úspech celej predajne. Silné medziľudské väzby a ústretovosť ku zákazníkom zabezpečia ich vyššiu lojalitu a podporia aj opakované nákupy.
Zamestnávanie žien v maloobchode teda nie je len otázkou rovnosti pohlaví alebo rodovým a sektorovým stereotypom, ale aj strategickým rozhodnutím s množstvom pozitívnych dopadov na vaše podnikanie, spoločnosť a ekonomiku ako celok. Malo by však ísť ruka v ruke s vytváraním vhodného a inšpiratívneho pracovného prostredia, v ktorom ženy nebudú podceňované, ale budú sa tam dobre cítiť aj sa doň rady vracať. Prostredia, čo prináša prospech všetkým – zamestnancom, zákazníkom aj samotnej firme.
Aby sa tak však stalo, je potrebné vytvoriť lepšie podmienky na zosúladenie ich pracovného a rodinného života zavedením flexibilných pracovných úväzkov, poskytovaním širokej škály motivačných benefitov aj férovej mzdy, ktoré ženám umožnia uplatniť sa, rozvíjať svoj talent a svojim príbehom budú inšpirovať ďalšie ženy. Tak čo – ste pripravení využiť silu, energiu a ženskú tvorivosť a nechať svoj obchod prosperovať?
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.