Kofola, jedna z tradičných značiek s viac ako šesťdesiatročnou históriou, dostáva po rokoch nový impulz. Zmenou prejde logo aj celé portfólio značky vrátane etikiet, fliaš, plechoviek či pohárov. Napriek zdanlivej jednoduchosti stála za premenou dlhá cesta, ktorá zahŕňala sedem rokov hľadania, desiatky návrhov od renomovaných grafických a kreatívnych štúdií a niekoľko spotrebiteľských testov, z ktorých vzišiel víťazný návrh.
Značka Kofola je dnes vnímaná ako súčasť československej tradície a kultúrneho dedičstva, mnohí ju považujú za lovebrand. Zmeniť jeden z hlavných prvkov, vďaka ktorému ju zákazníci kedykoľvek a kdekoľvek spoznajú, vyžadovalo veľkú odvahu aj opatrnosť.
„Svet okolo nás sa neustále vyvíja, rovnako ako naši zákazníci aj naše portfólio. Bolo teda načase, aby sa značka s novou identitou posunula a bola relevantná aj pre mladých dospelých. Naším cieľom bolo design osviežiť a zjednodušiť, aby pritom Kofola nestratila svoju tvár a zachovala si charakteristické rysy, vďaka ktorým ju zákazníci stále spoznajú,“ vysvetľuje Pavol Chalupka, marketingový riaditeľ Kofoly.
Hľadanie nového smeru trvalo Kofole dlhých sedem rokov. „Oslovili sme takmer všetky významné dizajnové štúdiá v ČeskoSlovensku, dokonca pár zahraničných. Videli sme nepreberné množstvo prístupov a pohľadov. Napriek tomu, že sme hľadali smer budúcnosti, mnohí sa upínali k retru. Objavilo sa aj neoretro alebo futuristické návrhy. V jednom prípade dokonca agentúra zapojila AI,“ opisuje zážitky s hľadaním novej identity Kofoly Pavol Chalupka.
Dva návrhy vo finále
Do finále sa dostali dva úplne rozdielne návrhy. Pohľady na ne sa Kofola rozhodla overiť v spotrebiteľskom prieskume v Česku aj na Slovensku. Do neho zapojila hlavne zákazníkov zo skupiny mladých dospelých, na ktorých značka primárne cieli.
„V prieskume sa potvrdilo, že Kofola nepotrebuje radikálnu zmenu, ale má primárne zostať Kofolou. Nemá ísť o revolúciu, ale prirodzenú evolúciu, vďaka ktorej sa Kofola posunie smerom k aktuálnejšiemu dizajnu, ktorý bude relevantný minimálne ďalších desať rokov,“ dopĺňa Lenka Tenglerová, manažérka značky Kofola.
Víťazný návrh vznikol v spolupráci s agentúrou Wiktor Leo Burnett. Lístok sladkého drievka, ktorý symbolizuje jednu zo zložiek nápoja a stal sa ikonickým prvkom značky, po novom obklopuje tvar srdca – pretože Kofola vždy bola, je a bude o láske. Súčasne sa text v samotnom logu zmodernizoval.
Najviditeľnejšou zmenou v rámci novej vizuálnej identity budú nové etikety naprieč celým portfóliom, do ktorých sa budú Kofoly postupne prezliekať. Prvé produkty v novom dizajne sa na trhu objavia pred Veľkou nocou. V reštauráciách a krčmách sa s novou identitou môžu zákazníci etikiet hlavne v rámci chystanej letnej kampane.
Paralelne so zmenou identity dôjde aj k posunu vizuálneho jazyka v marketingovej komunikácii značky. A vzhľadom na to, že originálna Kofola tvorí základnú DNA rovnomennej rodinnej firmy, zmeny sa postupne prejavia aj v celkovej korporátnej identite spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko.