logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Reťazce infláciu tlmili a na cenách neprofitovali, ukázali údaje Slovenskej aliancie moderného obchodu

6. marca 2024
Správy 0
918
Reťazce infláciu tlmili a na cenách neprofitovali, ukázali údaje Slovenskej aliancie moderného obchodu

Obchodníci vlani aj napriek stúpajúcim nákladom dokázali aj naďalej tlmiť časť inflácie vo vlastnej sieti. Svedčia o tom aj vybrané ukazovatele Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) za rok 2023.

Tržby obchodných sietí združených v SAMO za rok 2023 vzrástli o 12,36 %. Tržby z predaja potravín narástli o 13 %, kým inflácia u potravín v rámci predajcov SAMO bola 13,48 %. „Ak nárast tržieb očistíme o infláciu, tak ide o reálny prepad tržieb. Ak by sme to očistili aj o novootvorené predajne, prepad tržieb by bol ešte väčší,“ upozorňuje Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Prečítajte si tiež
Rast cien potravín v obchodných reťazcoch v júli opäť spomalil
Tesco Levoča

Medzi náklady, ktoré vlani rástli predajcom SAMO najviac, patrili rastúce odbytové ceny dodávateľov, ceny energií či výrazne vyššie dopravné náklady. Okrem toho obchodníci pocítili aj zvýšené náklady za prenájom priestorov (predajne, centrály, centrálne sklady), ale aj vyššie distribučné náklady a náklady za spotrebný materiál.

„Aj napriek zložitej situácii musím vyzdvihnúť pokračujúcu podporu našich predajcov pre domácich producentov. Napríklad aj tým, že pre nich realizovali rôzne predajné kampane na podporu predaja lokálnych a regionálnych produktov,“ zdôrazňuje Martin Krajčovič.

Prečítajte si tiež
Lidl a Kaufland chcú ešte viac znížiť spotrebu plastov v obaloch vlastných produktov
Lidl

Stúpajúce mzdové náklady

Nezanedbateľným nákladom obchodníkov SAMO boli aj stúpajúce mzdové náklady. Ich rast bol v minulom roku vyšší ako priemer v maloobchode. Kým priemerná nominálna mesačná mzda v maloobchode na Slovensku v roku 2023 narástla o 11,7 %, u predajcov SAMO sa zvýšila o 13,9 %.

Dôvodmi boli, vzhľadom k nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily v sektore obchodu, motivácia  udržať si zamestnancov, kompenzácia vplyvu inflácie a vo všeobecnosti poskytovanie benefitov zamestnancom aj vo forme zaujímavej mzdy.

Okrem uvedených vysokých nákladov za vlaňajšími výsledkami predajcov SAMO, najmä prepadom tržieb, stáli aj ďalšie okolnosti. Predovšetkým nižšie domáce mzdy v porovnaní s EÚ. „Keďže cenová úroveň na Slovensku je zhruba na úrovni priemeru EÚ, ale tunajšie mzdy sú pod ich priemerom, tak zákazníci na Slovensku musia na nákup potravín vyčleniť vyššie percento zo svojho príjmu ako v iných európskych krajinách,“ vysvetľuje Martin Krajčovič.

Kým priemerná európska domácnosť minie na potraviny 17,3 % príjmu, slovenská domácnosť až 26,3 % príjmu. To spôsobuje aj zvýšené šetrenie slovenských spotrebiteľov na potravinách v porovnaní s priemerom EÚ.

Obchodné reťazce infláciu tlmili

O pozitívnej úlohe, ktorú pri vlaňajšom tlmení inflácie zohrali obchodníci SAMO, svedčí viacero faktorov. Potvrdilo to niekoľko analýz, či už Ministerstva financií SR, Protimonopolného úradu SR alebo nezávislých inštitúcií ako napríklad INESS alebo Finstat. Najnovšie údaje v rámci porovnania rastu predajných a nákupných cien hovoria o približnej zhode, čo znamená, že množstvo nákladov museli obchodníci tlmiť vo vlastnej sieti bez toho, aby to preniesli na spotrebiteľov.

Okrem toho to možno vidieť aj pri porovnaní rastu cien potravín na základe údajov Štatistického úrad SR v predajných sieťach SAMO s priemerom na Slovensku. Kým priemerný rast cien potravín na Slovensku vlani dosiahol 17,5 %, rast cien potravín v predajniach reťazcov SAMO bol podstatne nižší – 13,48 %.

Treba však povedať, že aj pri poslednej analýze ministerstva financií priemerné ceny základných potravín podľa Štatistického úradu boli výrazne vyššie ako realita na pultoch v obchode, a to nielen u členských sietí SAMO. Tieto rozdiely môžu vznikať na základe metodológie či nezohľadňovaní predajných akcií či zliav z vernostných programov.

„Vlani, v čase vysokej inflácie, boli naše členské obchodné siete opakovane vystavované podozreniam z nadmerného navyšovania cien. Teraz ale údaje za rok 2023, ale aj 2022, jasne potvrdzujú opak. Navyše, je zrejmé, že svojou cenovou politikou obchodníci vysokú infláciu brzdili,“ povedal Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Predvianočný predaj

Predvianočné nákupné obdobie zostalo aj v minulom roku najsilnejším mesiacom z hľadiska obratov obchodníkov ako aj frekvencie nákupov. Pozitívny vývoj v tomto období možno pripísať kombinácii rôznych faktorov. A to znižujúcej sa inflácii, pozitívnych očakávaní spotrebiteľov (predĺženie dotácií na energie, podpora splátok hypoték, stabilizácia úrokových sadzieb), vyplatenie 13. dôchodkov atď.

Na rozdiel od bežného roka pred Vianocami si slovenský zákazník dovolil výnimku a nakupoval aj prémiový sortiment. Zmenou, v porovnaní s minulosťou, z pohľadu zákazníckych zvyklostí je, že spotrebitelia v ostatných rokoch upúšťajú od trendu dlhodobej prípravy na sviatky a nákupy sa sústreďujú do obdobia tesne pred Vianocami.

Predikcia budúceho vývoja

Čo sa týka inflácie, predikcia je veľmi pozitívna. Ak sa nič mimoriadne nestane, inflácia bude ďalej klesať. To sa to deje už v súčasnosti. V krátkom čase by mohlo pri niektorých skupinách tovarov dôjsť až k deflácii, čiže medziročnému zníženiu cien. Môže dôjsť aj k dočasným cenovým výkyvom v prípade niektorých komodít, ale iba v prípade nepredvídateľných okolností, ako napríklad rozsiahlejším výskytom chorôb pri chove zvierat či neúrodou niektorých plodín vo významných producentských krajinách. SAMO však predpokladá, že môže dôjsť aj k poklesu cien viacerých produktov.

V kombinácii s rastom reálnych miezd by mohla preto začať rásť aj spotreba. Závisieť to bude od disponibilných príjmov spotrebiteľov. Predpokladá, že predajom budú naďalej dominovať privátne značky, ktoré počas roka presvedčili spotrebiteľa a získali si jeho priazeň. Očakáva sa tiež pokračovanie zvyšujúceho sa záujmu o zákaznícke programy.

Možné hrozby

„Keďže očakávame pozitívny trhový vývoj, sme presvedčení, že intervencie vlády do maloobchodu by boli škodlivé. Vôbec by sa nemali prijímať nesystémové či voči obchodu reštriktívne opatrenia. V opačnom prípade by následkom mohol byť skokový nárast cien. Tiež zníženie odberu produkcie od domácich producentov, prípadne prehodnotenie investícií zo strany obchodníkov, so všetkými negatívnymi dôsledkami. Preto veríme, že budeme rozvíjať spoločnú konštruktívnu diskusiu s vládou SR, a to výlučne na základe dát a nie emócií,“ dodáva Martin Krajčovič.

Zástupcovia obchodu sú, naopak, presvedčení, že ak chce vláda priaznivo ovplyvniť situáciu v obchode a v cenovom vývoji, najmä potravín, mala by si brať príklad z úspešných krajín. Teda sústrediť svoje úsilie najmä do celkového zlepšovania podnikateľského prostredia, do masívnej podpory domácich producentov, konsolidácie systému DPH ako aj zaviesť adresnú pomoc najohrozenejším skupinám obyvateľstva.

Súvisiace články:

Tesco LevočaRast cien potravín v obchodných reťazcoch v júli opäť spomalil LidlLidl a Kaufland chcú ešte viac znížiť spotrebu plastov v obaloch vlastných produktov

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok