logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
    • Michaela Hanáková
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých čerpacích staniciach Dalioil. Táto...
  • Víťazi deviateho ročníka Programu podpory lokálnych komunít sú už známi. O tom, ktorých 26...
  • Obalový priemysel balancuje na tenkej hranici medzi čoraz prísnejšími reguláciami (PPWR), tlakom...
  • Človek varí večeru a zrazu zistí, že mu chýba cibuľa. Rýchlo na seba hodí kabát a uteká do...

Ladislav Nagy: Nákupca musí mať otvorenú myseľ

23. februára 2024
Profily 0
1820
Ladislav Nagy: Nákupca musí mať otvorenú myseľ

Málokde sa oplatí mať takú otvorenú myseľ, ako pri profesii nákupcu v maloobchode. Rozhodnutie, či zalistovať alebo nezalistovať produkt, je vždy do veľkej miery subjektívne. Ak totiž raz produkt človeku nechutí, len ťažko si dokáže predstaviť, že by si ho mohla obľúbiť väčšia skupina spotrebiteľov. „Spomínam si na plnotučný kefír, ktorému sme na začiatku neverili, pretože v našich obchodoch podľa predajov táto kategória výrobkov nerástla. Po spustení predaja si však tento výrobok zákazníkov našiel, no ďalšie produkty v tomto rade v predajných číslach neklesli. V podstate nám tento produkt pomáha v tejto kategórii rásť,“ hovorí Ladislav Nagy, vedúci manažér nákupu čerstvých potravín v spoločnosti Tesco.

Práca v maloobchode si neraz vyžaduje širokú paletu zručností, ktorá sa zväčšuje spolu s rastúcou zodpovednosťou. Ako vedúci manažér nákupu čerstvých potravín v Tescu totiž Ladislav Nagy musí mať okrem obchodného talentu, príjemného vystupovania či istej dávky intuície aj správny sociologický nadhľad. „Po ukončení vzdelania som nastúpil do maloobchodu, kde som si prešiel väčšinou pracovných pozícií v prevádzke. Už v tomto čase som sledoval správanie zákazníkov pri nákupe. Zaujímalo ma, prečo si vyberajú daný produkt a prečo iný nie,“ vysvetľuje.

Prečítajte si tiež
Tesco poskytne voľno rodičom prvákov
Tesco

Keď v centrálnej kancelárii Tesca pracoval ako špecialista pre správu kategórií, mal na starosti aj tvorbu plánogramov, pri ktorej mu výrazne pomohli praktické skúsenosti so zákazníckym správaním. Keďže mal skúsenosti s mnohými pracovnými pozíciami v prevádzke, v role nákupcu sa od začiatku riadil tým, aby nové výrobky na predajnej ploche skúmal očami zákazníka. „Aký benefit má tento produkt? Kúpil by som si ho opakovane aj ja sám? Zaradil by som ho do jedálneho lístka mojich detí?“ uvádza Ladislav Nagy len niekoľko otázok, ktoré si ako nákupca každý deň kladie.

Každý produkt, ktorý nákupca zaraďuje do ponuky, musí prejsť výberovým konaním, pri ktorom sa posudzuje chuť, vôňa, kvalita, výživové hodnoty a, samozrejme, aj jeho dizajn, pretože stále platí, že vzhľad predáva. Ako tímlíder, ktorým je už viac ako tri roky, aj v tejto oblasti uplatňuje svoje skúsenosti z minulosti. Začiatky na vedúcej pozícii pritom pre neho boli mimoriadne turbulentné, keďže začínal s nástupom pandémie ochorenia covid-19.

Prečítajte si tiež
13 strategických dodávateľov Tesca zverejnilo údaje o svojom potravinovom odpade
Tesco

„Počas týchto troch rokov som si prešiel krstom ohňom, pretože pandémia nového koronavírusu si vyžiadala zmenu tradičného spôsobu práce na diaľkový a bolo potrebné zaviesť nové metódy vedenia tímu. Nasledujúca inflačná vlna, vojna blízko našich hraníc či hrozba energetickej krízy úplne zmenili zabehnutý spôsob našej práce i vzájomnej spolupráce s kolegami a obchodnými partnermi,“ hodnotí uplynulé turbulentné obdobie Ladislav Nagy.

Okrem množstva výziev prinieslo obdobie pandémie aj zopár noviniek, ktoré môžu posunúť prácu k lepšiemu. Jednou z nich je širšia akceptácia online stretnutí, ktoré do veľkej miery urýchľujú procesy. Kým donedávna stačilo riešiť cenník produktov raz ročne, kvôli vysokej inflácii sa o cenách výrobkov vyjednáva aj niekoľkokrát do roka. „Sám preferujem osobné stretnutia, avšak mám v obľube aj operatívne stretnutia online, čo sa dnes ukázalo ako efektívny nástroj,“ hovorí Ladislav Nagy.

Kľúčové indikátory úspechu zostávajú napriek inflácii rovnaké a to isté platí aj o príprave na rokovania s dodávateľmi. Analytické oddelenie, ktoré sleduje vývoj všetkých parametrov a vstupov pre výrobu produktu, poskytne dáta, ktoré potom nákupca zhodnotí v kontexte kľúčových ukazovateľov pre dodávateľa v porovnaní s celou kategóriou. Dôležitá je taktiež úroveň dodávok na sklad a úroveň dostupnosti pre zákazníkov. Nemalou mierou v tomto prípade pomáhajú aj dáta prieskumných agentúr.

„Rozhodovanie je podporené dátami z viacerých zdrojov. Interné dáta idú cez Dunnhumby, doplnené o agentúry NIQ a GfK, ktoré sú vždy doplnkom pre rozhodnutie. Neraz sa môže v našich interných číslach zdať produkt ako veľmi slabý, no ak sa naň pozrieme napríklad cez NIQ, vidíme na trhu príležitosť pre daný produkt. Vzápätí sa každý nákupca vie pozrieť a analyzovať, čo je za tým, a spraví rozhodnutie pre zmenu ukazovateľov. Analytika a dáta sú v súčasnosti nutnou súčasťou práce môjho tímu,“ vysvetľuje Ladislav Nagy.

Okrem chuti produktu či jeho vzhľadu a obalu výberová komisia hodnotí aj plán podporných aktivít, napríklad aktivitu na sociálnych sieťach, ochutnávky v obchodoch a podobne. Práve tieto sekundárne indície môžu v konečnom dôsledku rozhodnúť o tom, či sa výrobok dostane do regálov, alebo nie. Dôležitú úlohu okrem toho hrá aj všeobecná nálada spotrebiteľov. Napríklad bezlaktózové a vegánske výrobky dnes zažívajú mohutný rast a nákupcovia registrujú výraznú zmenu v zákazníckom správaní.

„V kategórii bezlaktózových a vegánskych potravín sú zväčša všetky produkty veľmi úspešné, a to najmä pre zdravotné alebo osobné preferencie spotrebiteľov. V rámci mliečnej kategórie som jednoznačne hrdý na originálne grécke jogurty, ktoré máme v portfóliu pod značkou Tesco Finest. Tento jogurt sa nám darí voziť priamo z Grécka. Pri mrazenej kategórii ide jednoznačne o naše 100 % rastlinné zmrzliny Plant Chef, ktoré sa zároveň tešia z ocenenia Voľba spotrebiteľov 2023,“ opisuje aktuálne trendy Ladislav Nagy.

Núdzu o kontakt so spotrebiteľmi nemá, keďže dostáva často spätnú väzbu od rodiny či známych. Okrem toho, na rovnakej pozícii pracuje aj jeho manželka, takže pracovné záležitosti sú často témou aj v domácnosti. „Osobne sa vždy snažím čo najviac odčleniť prácu od súkromného života. Je to náročná cesta, no správnym nastavením mysle a dodržiavaním osobnej pohody dnes môžem tvrdiť, že sa to podarilo po 19 rokoch odčleniť,“ hovorí so smiechom.

Úplne vypnúť dokáže Ladislav Nagy pri upratovaní auta, dobrej knihe alebo prechádzke v prírode či meste. Tvrdí, že relax je nesmierne dôležitý, ak si chce človek udržať efektivitu a posúvať sa dopredu. Konkurencia by podľa neho musela ponúknuť lepšiu víziu ako jeho súčasný zamestnávateľ, aby rozmýšľal nad odchodom, no v súčasnosti je s víziou aktuálneho zamestnávateľa stotožnený. A keby si mal opäť vybrať kariéru? „Nič by som nemenil, každá jedna skúsenosť ma posunula vždy vpred a dostala ma tam, kde som dnes,“ uzatvára Ladislav Nagy.

 

Ladislav Nagy

Vedúci manažér nákupu čerstvých potravín v Tescu.

40 rokov

19 rokov v maloobchode

7 spolupracovníkov

163 predajní má na starosti

Zodpovedá za celý sortiment mliečnych, mrazených, bezlaktózových a vegánskych potravín.

 

Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk

Článok vyšiel i v časopise Tovar&Predaj 1 – 2/2024.

Súvisiace články:

TescoTesco poskytne voľno rodičom prvákov Tesco13 strategických dodávateľov Tesca zverejnilo údaje o svojom potravinovom odpade

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

15. – 19. 9. 2025, veľtrh Drinktec, Mníchov

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Michala Karcola, generálneho riaditeľa a konateľa XLSK Nábytok: Vybudovanie obchodného domu v Nitre je strategickým krokom

25. júna 2025

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok