Aktuálne prieskumy ukazujú, že zákazníci sa vracajú späť do kamenných predajní. Ako tento trend využiť a zvýšiť predaj vášho obchodu?
Pred dvoma rokmi nakupovalo cez internet aspoň raz do mesiaca 40,5 % Slovákov, no v roku 2023 tento počet klesol na 35 percent. Ako rozhodujúce faktory pri výbere internetového obchodu uviedli respondenti najmä vlastnú skúsenosť s e-shopom, potom cenu tovarov, odporúčania známych, kvalitu tovarov a služieb a až následne reklamu.
Naproti tomu nákupné centrá zaznamenali v tomto roku zvýšenú návštevnosť aj obrat. Návštevnosť v porovnaní s minulým rokom vzrástla o 8 % a tržby o 11 percent. Tento trend je zrejmý naprieč Európou, kde až 84 % respondentov uvádza, že si základné tovary ako potraviny a toaletné výrobky kúpi radšej v kamennej prevádzke. V predajni si ľudia radšej vyberajú aj luxusné tovary a šperky (73,1 %), domáce potreby (65,7 %) alebo kozmetiku (61,9 %). V klasickom obchode tiež preferujeme nákup obuvi a oblečenia (viac ako 50 %). Naopak, darčeky, hobby výrobky či elektroniku ľudia skôr nakupujú online.
Je tak jasné, že spotrebitelia sa opäť vracajú k nákupom v klasických predajniach. Ako tento trend využiť a prilákať zákazníkov práve do tej vašej predajne? Myslieť by ste mali predovšetkým na tieto 3 veci:
1. Dajte o svojej predajni vedieť
Neočakávajte, že zákazníci prídu do vašej predajne automaticky, pretože musia (jesť, umývať sa atď.). Možností je v súčasnosti veľa, preto sa nedá očakávať, že hoci je vaša prevádzka najbližšie, využijú ju. Samozrejmosťou je lákavý interiér aj exteriér, no tiež propagácia prevádzky cez web, sociálne siete aj offline v okolí predajne. Aktívnou komunikáciou prilákate vyšší počet aj nových zákazníkov.
2. Ponúknite im to, čo potrebujú
Zákazníci nereagujú len na širokú ponuku a zľavy. Určite sa nájde aspoň jeden obchod, ktorý má nižšie ceny ako vy. Ak by ste ich neustále podliezali, dostanete sa do začarovaného kruhu a neutiahnete to. Zamyslite sa skôr nad tým, čo vaši zákazníci v danej dobe potrebujú, čo by ich mohlo osloviť a poskytnite im to. Na prvom mieste by mal byť zákazník a jeho osobné potreby a očakávania. Dôležité je tiež, aby sa u vás cítili ako doma, potom sa k vám budú radi vracať.
3. Zaujmite a inšpirujte ich
Doba nie je ľahká, ale práve preto si zaslúžia vaši zákazníci uznanie a poďakovanie, že ku vám chodia. Nezabudnite verným a dlhoročným klientom poskytnúť malú drobnosť, ktorou oceníte ich lojalitu a zároveň ich neočakávane potešíte. Napríklad ak nakúpia tovar nad istú sumu, dostanú automaticky bonboniérku zadarmo. V takomto prípade sa u nich aktivuje centrum odmeny a do krvi sa vyplaví hormón dopamín – zaplavia ich teda pozitívne emócie spojené práve s vašou prevádzkou.
Ak poskytnete nakupujúcim zážitok spojený s pozitívnymi emóciami a zaujmete ich, dajú vám prednosť. Podľa prieskumov sa štvrtina nakupujúcich riadi zvykom a automaticky siahajú po overených produktoch. A ďalších 14 % ľudí uvádza, že ich nakupovanie vôbec nebaví. Ak teda túto tretinu dostanete z ich komfortnej zóny a zaujmete ich, môžete dosiahnuť aj zvýšenie predaja. Nejde len o využitie krížového predaja alebo zlepšenie komunikácie vašich predavačov. Rovnako dobre pôsobí aj pozitívna inšpirácia, napríklad ku zdravšiemu, ekologickejšiemu alebo jednoducho správnejšiemu životu.
Preto aj mňa, ako nie príliš futbalového fanúšika, zaujala správa o spoločnom zápase FC ViOn Zlaté Moravce so Slaviou Praha, pričom výťažok zo zápasu bude venovaný na podporu Ukrajiny. Ide o príbeh s pozitívnym nábojom, ktorý určite osloví mnohých ľudí. Ale aby som sa vrátila do sveta predaja, mám tu aj ďalší tip. Citujem a mierne parafrázujem: „Kým ste prečítali tento článok až sem, na celom svete sa predal ďalší milión jednorazových plastových fliaš.“ Uff. Plasty sú všade, nielen v moriach a oceánoch, ale aj v našich slovenských riekach a našich telách. Inšpiráciou teda môže byť napríklad iniciatíva SodaStream „Slovensko uvažuje – Zmeňme spolu svet“, ktorá prináša dobré tipy a rady, ako žiť o čosi ekologickejšie a rozumnejšie.
Takýchto inšpiratívnych príkladov je na Slovensku viacero, preto vyjdite aj vy zo svojej komfortnej zóny a skúste sa zamyslieť, čo by ste vo svojom okolí a pre svoje okolie alebo pre svojich zákazníkov mohli urobiť vy – nečakajte, kým vás predbehnú iní, ale choďte do toho!
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.