
Je váš obchod už pripravený na Vianoce? Verím, že áno. No výzdobou to všetko len začína. Pre obchodníkov by to malo byť hlavne obdobie, kedy pomôžu svojim zákazníkom a ich blízkym vytvoriť výnimočne radostné chvíle pod stromčekom. Prečo?
Zrejme už máte v obchode vianočné dekorácie a k nakupovaniu hrajú vašim zákazníkom príjemné vianočné melódie. Navodiť pohodovú atmosféru je to najľahšie. Nezabudnite však, že nimi to len začína – nájdite si čas aj na pohranie sa s usporiadaním obchodu. Do popredia umiestnite svoje najpredávanejšie produkty, aktualizujte displeje a celkovo zvýšte objem produktov na predajni. Využite vitríny a miesta s vysokou hustotou ľudí v okolí predajne a predveďte to najlepšie, čo máte.
Vedeli ste, že len zhruba 4 % zákazníkov nosia so sebou do obchodu zoznam položiek, ktoré chcú nakúpiť? Zväčša sa rozhodujú až na mieste svojho nákupu.
Správne umiestnenie sortimentu teda dokáže zvýšiť tržby niekoľkonásobne. Skúste vytvoriť jednoduché kombinácie darčekov pre rôzne tipy svojich zákazníkov a podporte impulzívne nákupy. Je dokázané, že 70 – 80 % nákupov robíme práve na základe impulzu – zaúčinkuje pohľad, spomienka na tovar, ktorý zapôsobil na naše pocity, vôňa… Preto aj doplnkový tovar, na ktorom je často zdravá marža, vystavením vedľa často nakupovaného tovaru môžeme predať. Takto vznikajú a budú vznikať nové kategórie, napríklad ,,predvianočné upratovanie“. Nebudú tam len čistiace prostriedky, ale aj vedrá, metly a iné domáce potreby. No a tém na Vianoce sa dá vymyslieť neúrekom, nemusí to byť len upratovanie a varenie.
Tipy, ktoré pomôžu
Ak patríte medzi tých, ktorí chcú využiť vianočnú sezónu naplno, tu je ešte pár ďalších tipov, ktoré vám môžu pomôcť:
Vianočné ponuky a zľavy: Využite túto príležitosť na vytvorenie špeciálnych vianočných ponúk a zliav. Zákazníci sú v tomto období v strese z nakupovania a každá zľava môže byť rozhodujúca aj motivujúca.
Tip: Nezabudnite na Paretovo pravidlo 80/20, teda venujte najviac pozornosti a energie produktom, ktoré tvoria síce len 20 %, ale dosahujú pre vás zisk až 80 % a tiež na 20 percent „VIP“ zákazníkov, ktorí vytvárajú 80 % vašich tržieb.
Kvalifikovaná obsluha: Všetko je to o ľuďoch – ak budú predavači príjemní, predajú aj „čerta“ a zákazníci sa k nim radi vrátia. Vianočné nákupy sú stresujúce a nikto neobľubuje čakanie v nekonečnom rade, preto zabezpečte dostatok personálu a vyškoľte ho, aby vedel adekvátne poradiť a bol tiež efektívny a rýchly.
Online svet: S dnešným trendom online nakupovania je dôležité byť aj vo svete sociálnych sietí. Komunikujte s vašimi zákazníkmi aj tu alebo vytvorte online kampane, ktoré oslovia zákazníkov a podporia záujem o vaše produkty. Meta navyše podporuje na svojich platformách aj priamy online predaj.
Darčekové balenia: Zákazníci ocenia možnosť priamo nakúpiť darčeky a nemusieť sa zaoberať ich zabalením – pridajte túto službu do svojej ponuky za symbolickú cenu alebo dokonca zadarmo.
Spolupracujte: Naviazanie spolupráce s miestnymi podnikmi môže priniesť obojstranné výhody. Napríklad môžete ponúknuť ich výrobky ako súčasť vašich vianočných balíčkov a naopak.
Vianočné eventy: Každý si rád oddýchne – skúste zorganizovať príjemné vianočné podujatia, ktoré prilákajú zákazníkov. Môže to byť napríklad vianočné predstavenie, ochutnávky produktov alebo vianočný trh.
Komunikácia: Aktívne a kontinuálne komunikujte so zákazníkmi prostredníctvom sociálnych médií, článkov a ďalších PR nástrojov – takto im viete povedať viac o nových produktoch, akciách aj tipoch na darčeky.
Podporte vernosť: Stimulujte zákazníkov, aby sa k vám radi vracali. Vernostné programy môžu zahŕňať bodový systém, špeciálne zľavy pre stálych zákazníkov a podobne.
Kolegovia: Vaši predavači a ďalší kolegovia sú tí, na ktorých celý predvianočný aj povianočný predaj stojí a padá. Po najsilnejšej vlne predajov myslite aj na nich a patrične ich za úsilie, snahu, ochotu a aktivitu oceňte.
Nezabudnite na etiku: Vianočný čas je obdobím, kedy sú ľudia viac vnímaví. Dodržiavajte etické obchodné praktiky a ak máte na to kapacitu, podporte predajom svojich produktov znevýhodnené komunity či akúkoľvek dobrú vec.
Zamyslite sa nad tým, aké želania by mohli mať vaši zákazníci a ich blízki a snažte sa ich pretaviť do niečoho reálneho – práve prostredníctvom vašich produktov či služieb. Urobte z nákupného ošiaľu pre svojich zákazníkov zážitok plný inšpirácie a príjemných pocitov, aby sme si všetci mohli naplno užiť pohodu pod vianočným stromčekom. Veselé a úspešné Vianoce!
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.