Spotrebitelia si domáci pôvod potravín spájajú s kvalitou, čerstvosťou a podporou domácej ekonomiky. Akceptujú aj potraviny českého či nemeckého pôvodu, naopak silná nedôvera panuje voči poľským potravinám. Vyplýva to z prieskumu agentúry 2muse pre Zväz obchodu SR na reprezentatívnej vzorke dospelej populácie.
Z prieskumu Zväzu obchodu SR vyplynulo, že Slováci sa vo významnej miere zhodujú na tom, že kúpou slovenských potravín podporujú slovenské poľnohospodárstvo (88 %) a ekonomiku (87 %). Ale aj znižujú aj uhlíkovú stopu (60 %). Súčasne viac ako polovica Slovákov (59 %) vníma slovenské potraviny ako kvalitnejšie v porovnaní so zahraničnými. Súvisí s tým aj presvedčenie, že slovenskí výrobcovia dodržiavajú prísnejšie kritériá bezpečnosti (57 %).
„Opäť sa ukázalo, že slovenský pôvod potravín je pre ľudí dôležitý. Až tri štvrtiny opýtaných uviedlo, že dávajú prednosť potravinám slovenského pôvodu. A aj čerstvosť a kvalita sa primárne viažu práve na slovenské potraviny. To iba svedčí o ich vysokej reputácii medzi spotrebiteľmi na Slovensku,“ uvádza na margo výsledkov prieskumu Filip Kasana, viceprezident Zväzu obchodu SR.
Bariérou je cena
Primárnou bariérou, ktorá bráni ľuďom v intenzívnejšom nakupovaní slovenských potravín, je vyššia cena. V prieskume to uviedlo 80 % respondentov. Ďalšími dôvodmi sú menší sortiment a nižšia dostupnosť slovenských potravín v predajniach. Ďalej nedostatočné označovanie potravín slovenského pôvodu a tiež náročnejšia identifikácia pôvodu surovín.
Najvyššiu ochotu priplatiť si za slovenský pôvod potravín deklarujú Slováci hlavne pri mäse a mäsových produktoch (48 %). Citlivou kategóriou sú aj vajíčka a mliečne výrobky (zhodne po 39 %). Tretina Slovákov je ochotná priplatiť si za slovenskú zeleninu, pečivo, chlieb a ovocie.
Napriek vyššej cene a iným prekážkam však viac ako tretina Slovákov (33 %) vyjadrila záujem o zvýšenie podielu slovenských potravín v rámci svojich budúcich nákupov.
„Perspektíva pretrvávajúcej dôvery spotrebiteľov v slovenské potraviny je povzbudzujúca, ale zároveň zaväzujúca. Nielen pre domácich producentov, ale aj pre nás, obchodníkov, aby sme nepoľavovali v snahe zvyšovať ich predaj v našich predajniach,“ konštatuje Filip Kasana.
Z výsledkov prieskumu tiež vyplynulo, že okrem potravín slovenského pôvodu, ktoré preferuje 76 % respondentov, sú akceptovanými aj potraviny českého a nemeckého pôvodu. Naopak, vyššia miera nedôvery, vrátane negatívnych skúseností, sa ukazuje pri potravinách z Poľska, ktorým, rovnako ako potravinám z krajín mimo EÚ, dávajú prednosť iba tri percentá opýtaných.