Čierny piatok nie je len ikonická nákupná udalosť v Amerike. Stal sa nákupným fenoménom po celom svete, ktorý odštartuje sviatočnú sezónu. Navyše je to zúrivé bojisko, počas ktorého značky súperia o pozornosť spotrebiteľov a o predaje. S každým ďalším rokom sa toto obdobie stáva konkurencieschopnejším než kedykoľvek predtým, a preto je pre maloobchodníkov kľúčové odlíšiť sa. Ako na to?
Pôvod čierneho piatku
Verte tomu alebo nie, počiatky Čierneho piatku siahajú do Philadelphie. Tento výraz sa prvýkrát objavil v 60. rokoch 20. storočia a používal sa na opis chaosu, ktorý nastal deň po Dni vďakyvzdania, keď mesto zaplavili hordy nakupujúcich hľadajúcich výhodné ponuky. Pýtate sa, prečo „Čierny piatok“? Vymyslela to polícia z Philadelphie, ktorá nebola nadšená z chaosu, ktorý každý rok nasledoval. Použili tento mierne desivý výraz ako opis preplnenej a stresujúcej premávky, ktorá upchala ulice mesta.
Postupom času si predajcovia uvedomili potenciál tohto dňa a pokúsili sa zmeniť jeho vnímanie na niečo pozitívne a vzrušujúce. A podarilo sa im to. Obchody začali ponúkať neuveriteľné zľavy a propagačné akcie a prilákali nakupujúcich, ktorí boli ochotní prísť už v skorých ranných hodinách a vystáť nekonečne dlhé rady. Kedysi chaotický deň sa zmenil na veľmi očakávanú udalosť a Čierny piatok sa stal synonymom neprekonateľných výpredajov a vzrušenia z nakupovania za tie najnižšie ceny. No a dnes je Čierny piatok globálnym kultúrnym fenoménom známym aj u nás.
Dôkaz sily konzumu
Maloobchodníci rozpoznali tento posun v správaní spotrebiteľov a podľa toho prispôsobili svoje stratégie. Mnohé teraz ponúkajú exkluzívne ponuky aj niekoľko dní či týždňov pred a po tomto dátume. Pre predajcov je to príležitosť osloviť širšie publikum a zvýšiť svoj predaj. Hoci sa online predaj teší čoraz väčšej obľube, stále je dosť zákazníkov, ktorí si chcú tovar pozrieť na vlastné oči. Šikovní maloobchodníci tento trend zachytili a vytvorili hybridný nákupný zážitok – spojili online aj offline svet. Do popredia sa tak dostáva online predaj s možnosťou vyzdvihnutia na predajni alebo špeciálne ponuky v obchodoch, ktoré ale v online ponuke nenájdete. Skrátka – zákazníci už dnes majú na výber nespočetné možnosti nákupu.
Za všetkým hľadajte psychológiu
Prečo sa tento obchodný sviatok dostal až k nám? Čo stojí za jeho popularitou? Vzrušenie z dobrého nákupu využíva prvotné inštinkty ľudí, vyvoláva pocit vzrušenia a súťaživosti. Honba za najlepšou ponukou aktivuje centrum odmeňovania v našom mozgu, telo vyplavuje chemické látky, napríklad dopamín, ktoré spôsobujú v našom tele príjemné pocity. Stávame sa novodobými lovcami, ktorí prenasledujú svoju korisť preplnenými uličkami obchodu alebo širokou online ponukou. Nával adrenalínu poháňa naše odhodlanie nájsť ten najlepší tovar. Očakávanie z objavenia skrytého drahokamu alebo vylovenia najžiadanejšieho produktu za zlomok jeho pôvodnej ceny nás neustále motivuje. Je to hra stratégie a vytrvalosti, kde odmenou nie je len samotný tovar, ale aj radosť z toho, že sme predbehli ostatných nakupujúcich.
Strach z premárnenej šance
Časovo obmedzená ponuka počas Black Friday vytvára pocit naliehavosti, vďaka čomu máme pocit, že musíme konať okamžite, inak riskujeme, že prídeme o fantastický obchod. Koniec koncov, kto chce byť jediným človekom, ktorý nevyužil super výhodnú zľavu a nebude mať najnovší typ mobilu či inej technickej vychytávky vo svojej domácnosti?
Strach z premárnenej šance je hlboko zakorenený v našej evolučnej histórii. V minulosti mohlo byť vylúčenie zo skupiny alebo nedostatok základných zdrojov otázkou života a smrti. Tento prvotný inštinkt v nás stále pretrváva a prejavuje sa túžbou byť súčasťou skupiny, ktorá dobre nakúpi. Navyše tento strach v dnešnej dobe dobre zosilňujú sociálne médiá. Sme bombardovaní fotkami a príspevkami s úžasnými ponukami. A to nielen z obchodov. Aj naši známi a priatelia sa radi pochvália svojimi nákupmi. A to v nás vyvoláva pocit závisti a núti nás zapojiť sa do nákupnej horúčky.
Ako dosiahnuť čo najlepší predaj?
Obdobie od Dušičiek až do Vianoc je pre všetkých obchodníkov kľúčové, preto je dôležité sa naň dobre pripraviť. Svet nakupovania sa z roka na rok mení a v nadchádzajúcich rokoch môžeme očakávať, že budeme svedkami ešte väčšieho dôrazu na online ponuky a propagačné akcie. Nemožno tiež ignorovať stále rastúci vplyv sociálnych médií. Platformy ako facebook či instagram zmenili aj Čierny piatok na trendovú tému, vďaka čomu môžu maloobchodníci osloviť ešte širšie publikum. Môžeme dokonca vidieť výzvy inšpirované Čiernym piatkom či tipy na virálne nákupné zážitky.
Zamyslite sa preto, kto sú vaši zákazníci a čo majú na vašej ponuke radi. Nakupovanie pre nich nie je len o získaní niečoho, čo nevyhnute potrebujú; je to psychologický zážitok. Nie je to len spôsob, ako ušetriť peniaze – je to možnosť, ktorou si potvrdia svoj status a cítiť sa počas nákupu aj po ňom skutočne dobre. Pristupujte preto k nadchádzajúcemu ročnému obdobiu so zmyslom pre dobrodružstvo. Tak šťastný lov na zákazníkov!
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.