logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....
  • Najčítanejšou správou na webe Tovar&Predaj v auguste sa stala informácia, že slovenská...

Rast cien potravín v obchodných reťazcoch v júli opäť spomalil

28. augusta 2023
Správy 0
168
Rast cien potravín v obchodných reťazcoch v júli opäť spomalil

Spotrebiteľské ceny v obchodných sieťach združených v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) zaznamenali aj v júli 2023 nižší rast než v období predtým. Ceny potravín u týchto predajcov zaznamenali priemerný medziročný nárast o 12,4 %. Pri drogérii a hygienických potrebách to bolo 10,9 %. Uvedené údaje vychádzajú z vlastných dát obchodných reťazcov SAMO. Odrážajú vývoj cien tam reálne kupovaných tovarov.

Na porovnanie maloobchodné ceny potravín v máji tohto roku v prípade predajcov potravín SAMO rástli medziročne v priemere o 15,2 %. V prípade drogérie a hygienických potrieb o 13,4 %. „Ako je z týchto údajov zrejmé, rast cien v obchodných sieťach našich členov sa trvalo spomaľuje. To prispieva k všeobecnému tlmeniu inflácie na Slovensku. V týchto obchodných sieťach totiž nakupuje väčšina spotrebiteľov na Slovensku. Profitujú z toho aj ich zákazníci. Ceny v predajniach členov SAMO patria v súčasnosti k najnižším na trhu,“ vraví Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Prečítajte si tiež
SAMO: obchodníci čelili neistote, napriek tomu tlmili rast cien

K spomaleniu inflácie cien potravín v obchodoch SAMO prispela najviac kategória mäsa. Tá v júli zaznamenala priemerný medziročný rast o 4 %. Priaznivo sa vyvíjala aj cena mlieka a mliečnych výrobkov, ktoré boli vyššie o 6,3 %. Naopak, ceny v júli medziročne najmenej klesali v kategórii ovocia a zeleniny (+16,9 %) a pečiva (+15,9 %).

„Pri mäse sa odzrkadlil najmä priaznivý vývoj cien hydiny a hydinových výrobkov. Rovnako pozitívne sa vyvíjala situácia na trhu s mliekom. Jeho cena sa určuje na medzinárodných trhoch, kde sa situácia stabilizovala a nedochádzalo k turbulenciám. Opačný vývoj v prípade ovocia a zeleniny spôsobila hlavne neúroda niektorých komodít a ich nepriaznivá cena na medzinárodných trhoch. Do ich cien stále zasahuje aj energetická kríza. Mnoho druhov ovocia a zeleniny z vlaňajšej úrody je stále v chladiacich skladoch. Tie majú vysokú energetickú náročnosť a ich cena je projektovaná na dlhšie obdobie. V prípade pečiva do cien negatívne vstupovali opakujúce sa legislatívne zásahy do ceny práce i vysoké ceny energií,“ vysvetľuje rozdielny pohyb cien jednotlivých komodít Martin Krajčovič.

Prečítajte si tiež
Marcová inflácia sa výrazne zrýchlila aj kvôli cenám potravín a nákladom na bývanie
inflácie

Inflácia by bola ešte nižšia

Uvedené cenové údaje SAMO nezohľadňujú predajné akcie a zľavy z vernostných programov. Ak by sa zarátali, inflácia cien u týchto obchodníkov by bola ešte nižšia, pretože prostredníctvom akcií a zliav predávajú viac ako polovicu svojho potravinového sortimentu.

Pri porovnaní s júlovými údajmi Eurostatu (+ 10,8 %) vyplýva, že priemerná medziročná inflácia potravín sa v členských obchodných sieťach SAMO dlhodobo pohybuje približne na rovnakej úrovni, ako je priemer v EÚ.

Obchodníci združení v SAMO sa rozhodli zverejňovať vlastné údaje o inflácii svojich cien s ohľadom na pozornosť, ktorá sa tejto téme venuje v rámci celospoločenskej diskusie. „Veľmi dobre rozumieme dôvodom, pre ktoré je vývoj cien potravín a ostatných tovarov dennej spotreby pod drobnohľadom verejnosti. Zároveň vnímame, ako sa táto téma využíva v politickom boji, pričom nie vždy sa politici riadia reálnymi dátami, z čoho sa následne odvíjajú návrhy, ktoré sú pre zdravé konkurenčné prostredie na Slovensku škodlivé,“ zdôvodňuje motiváciu SAMO zverejňovať vlastné údaje o inflácii spotrebiteľských cien vo svojich členských obchodných sieťach Martin Krajčovič.

 

Súvisiace články:

SAMO: obchodníci čelili neistote, napriek tomu tlmili rast cien inflácieMarcová inflácia sa výrazne zrýchlila aj kvôli cenám potravín a nákladom na bývanie marcová infláciaMarcová inflácia spomalila na 14,8 % infláciaDáta obchodníkov: inflácia v reťazcoch je výrazne nižšia ako celoslovenský priemer

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera