Ak by dnes chcel niekto na trhu uspieť s novým, moderným a inovatívnym nápadom, zrejme by si neotváral obchod s biopotravinami a ekodrogériou. Najväčší rozmach tieto špecifické oblasti retailu zaznamenali približne pred desiatimi rokmi a trendy sa hýbu iným smerom. Aj pri bio- a ekoobchodoch platí, že skúšku časom prežije len zopár najlepších. A jedným z takýchto mohykánov je aj obchod Biologika.
Na prvý pohľad sa zdá, že je v obchode s biopotravinami a ekodrogériou v bratislavskom Ružinove krátko po deviatej pokoj. Pred pár minútami ho otvorili a zákazníci sa dnu ešte len začnú trúsiť. V skutočnosti sa však na mieste pracuje už od šiestej rána. Dokladanie a kontrola tovaru, preberanie dodávok, e-shop, účtovníctvo, upratovanie aj drobné montážne práce. To všetko v drvivej miere spočíva na pleciach sestier Kataríny Raučinovej a Moniky Dubcovej, ktoré už od roku 2006 vlastnia a prevádzkujú obchod s potravinami a ekodrogériou Biologika.
„Najprv sme predbehli dobu, lebo sme chceli robiť len e-shop s donáškou, ale to vtedy vôbec nefungovalo. V kamennej podobe sa tu predávali skôr len suché veci, no my sme v Rakúsku videli, že ľudia chcú mäso, chladené výrobky, zelovoc, a tak sme to priniesli sem,“ hovorí Monika Dubcová. Na začiatku museli po tovar chodiť dva razy do týždňa do Viedne. Až po čase trh s biopotravinami na Slovensku narástol natoľko, že sa dodávateľovi oplatí poslať sem párkrát do týždňa dodávku a pridali sa aj slovenskí a českí dodávatelia.
Predajná plocha s rozlohou 100 m2 ponúka široký sortiment potravín v biokvalite. Zákazník tu nájde pečivo, ovocie a zeleninu, mlieko, mliečne výrobky a mäso, cestoviny, pochutiny či nápoje. K tomu je taktiež k dispozícii stojan s čapovanou drogériou a základná ponuka ekologických a odbúrateľných drogistických výrobkov.
„Najviac idú potraviny. Skúšali sme aj kozmetiku a krémy, ale to u nás nejde. Každý obchod má svoje špecifikum. My sa sústredíme najmä na potraviny, ale musíme byť komplexní, špecializácia napríklad len na vegánske by nefungovala. Veľa ľudí chce kvalitné mäso a mäsové výrobky a tým vieme vyhovieť tiež. Tu je malý trh na to, aby ste mohli mať len veľmi špecifický okruh produktov a tovaru,“ vysvetľuje Monika Dubcová.
Spotrebitelia sa vracajú
Hoci je Biologika zabehnutý koncept, neustále sa snaží ísť s dobou a inovovať ponúkaný sortiment. Aj preto na regáli za pokladnicou nájde zákazník napríklad aj CBD produkty, teda konopné kvapky bez obsahu psychoaktívneho THC.
„Určité výrobky sem chodím nakupovať pravidelne, najmä tie, pri ktorých nemám inú alternatívu, ako napríklad sójový alebo kozí jogurt,“ hovorí zákazníčka okolo päťdesiatky a k jogurtom ešte pridáva aj stopkový zeler. „Niektoré typy výrobkov v klasických potravinách nemajú. Kvalitný tuniak v oleji, kvalitné kakao, nájdem tu aj inú alternatívu. Kakao už by som v konvenčných prevádzkach nekupovala, rovnako ako napríklad orechy, semienka a podobne. Rozdiel v chuti je obrovský,“ hovorí zákazníčka a zaplatí vyše 30 eur.
Pri otázke na najväčší trhák predajne Monika Dubcová odpovedať sprvoti nevie. „Predáva sa všetko. Skôr sú veci, ktoré veľmi nejdú, niektoré objednáme len raz, alebo sme v niektorých tovaroch veľmi popredu. Sledujeme, čo funguje v Rakúsku, objednáme to, stojí to tu a keď to exspiruje, ľudia sa na to začnú pýtať,“ hovorí s iróniou v hlase. Mnohí zákazníci síce sledujú aktuálne trendy, ale ak o niečom nevedia, čas na to, aby robili promo výrobcom, v obchode nemajú.
„Asi 80 percent zákazníkov je stálych, sú to tí, čo tu v okolí bývajú alebo pracujú, sme lokálny obchod. Máme aj zopár skalných, ktorí k nám chodili ešte v predchádzajúcej prevádzke, tí nechajú počas jedného nákupu pokojne aj 100 a viac eur. Dosť zákazníkov je aj takých, čo majú nejaký zdravotný problém a čakajú zázraky na počkanie, no tak to, samozrejme, nefunguje. Veľa ľudí zaujíma aj etická stránka, nechcú mäso z veľkochovov či klietkové vajíčka,“ opisuje Monika Dubcová rôzne motivácie svojich zákazníkov.
Zákazníci hľadajú kvalitu
Práve kvalita výrobkov a humánny prístup k živým zvieratám je to, čo odlišuje Biologiku od klasických potravín. Zákazníci chcú maslo od kráv, ktoré sa pásli na tráve, lebo má iné výživového hodnoty a mnohí tvrdia, že aj inak chutí. Biokvalita sa prejavuje v rôznych oblastiach, či už to je voľne pasený dobytok, ale napríklad aj bitúnky majú svoju vlastnú biocertifikáciu. Hovädzie mäso predajňa berie od spoločnosti Farma Turová, ktorá od roku 2008 prevádzkuje ekologické poľnohospodárstvo.
„Majiteľ nám vysvetľoval, že oni musia mať aj biobitúnok. Kravy, ktoré idú na porážku, o tom ani nevedia, nestoja v rade, a tak nemajú vyplavený stresový hormón. Ja iné mäso ako toto nejem, ale ľudia vraj cítia rozdiel. Aj pri mliečnych výrobkoch ľudia hovoria, že je to ako od babičky,“ hovorí Monika Dubcová. Okrem mäsa veľa iných slovenských dodávateľov v obchode nemajú, často sa totiž stane, že slovenskí producenti nedokážu naplniť sľuby, alebo dodať dohodnuté množstvo.
„Máme bryndzu a ovčie výrobky z Pružiny. Spolupracujeme s Kozou farmou Petrov Majer, hovädzie máme od spomínanej Farmy Turová, Farma Gora dodáva mäso z mangalíc, od nich máme aj klobásy, slaninu a pašteky. Vajcia máme len rakúske. Na Slovensku bol jediný dodávateľ biovajec, ale nemal na to nervy. Musel platiť certifikáciu, chodili mu tam na kontroly. Nevedel kúpiť biokuriatka a bez toho nemohol mať biosliepky a biovajcia, nechceli mu na to dať výnimku. Nakoniec to zabalil,“ opisuje Monika Dubcová. Od slovenských výrobcov obchod ešte ponúka ľanový olej, čaje a pečivo, či napríklad aj špeciálny arménsky chlieb.
Keď Biologika v roku 2006 začínala, pôvodne išlo o koncept sídliskovej predajne v Karlovej Vsi, čo sa však neosvedčilo. Neskôr sa presťahovali do kancelárskej budovy Apollo 1, kde si potraviny našli svoju stabilnú klientelu, avšak zasiahol osud a prevádzka sa opäť musela sťahovať potom, čo sa zistilo, že budova bizniscentra môže každú chvíľu spadnúť. A tak sa Biologika usídlila v takzvanom Rozadole, ktorý je typickým developerským projektom pre vyššiu strednú triedu. A aj z toho potraviny dokážu vyťažiť.
Strategická poloha
„Vedľa je dietologická poradňa, ktorá sa špecializuje na správnu a vyváženú stravu. Často ich k nám pošlú, pretože tu máme aj strukovinové čipsy, napríklad s príchuťou maku, bazalky či rasce,“ ukazuje Monika Dubcová. Aj keď v skutočnosti je ich energetická hodnota podobná ako pri klasických zemiakových lupienkoch, predsa len majú lepšie nutričné vlastnosti a navyše vyhovujú aj ľuďom s rôznymi potravinovými intoleranciami. „Máme aj klasické lupienky, ale sú z nestriekaných zemiakov, je tam menej soli, menej pridaných látok. Všetky veci, ktoré tu máme, sú normálne, len sú o niečo prírodnejšie,“ vysvetľuje.
„Ja tu bývam, chodievam sem sporadicky a vždy si tu niečo nájdem. Ja som zástankyňou lokálnych potravín, zeleniny, bioproduktov. Mäso aj jogurty odtiaľto nám veľmi chutia, s mliekom z klasického obchodu je to neporovnateľné. Navyše, pre malého kupujeme kapsičky v Demeter kvalite, to je pre mňa dôležité,“ hovorí ďalšia zákazníčka, asi tridsaťročná mamička. Práve Demeter kvalita je niečo, čím je Biologika výnimočná.
Demeter je certifikované označenie produktu, ktoré znamená ešte viac ako BIO. Ide o označenie výrobkov pôvodom z Nemecka, na ktoré majú nárok len farmy, ktoré majú uzavretý prírodný kolobeh. Môžu napríklad chovať len toľko kráv, pre koľko im vystačia pasienky, nemôžu nič dokupovať, musia byť sebestační. „Demeter je top biokvalita, ale ani to sa vždy nedá dosiahnuť. Všetky tieto jogurty sú z jednej mliekarne, no len ten biely je označený značkou Demeter. Pri ovocných prímesiach už producent nedokáže spĺňať podmienky,“ vysvetľuje Monika Dubcová.
Ďalším na Slovensku nevídaným počinom je, že v Biologike ponúkajú jogurty pôvodom z Rakúska v zálohovaných sklenených obaloch. Okrem jogurtov vo vratných pohároch či fľašiach možno kúpiť aj mlieko či šľahačku. Spotrebitelia si zvykli, že prázdne sklá môžu do potravín vrátiť, a tak kolobeh obalového materiálu celkom dobre funguje. „Ľudia by chceli zálohované obaly aj od slovenských producentov, ale chápem, že to nie je také jednoduché. V Rakúsku tento koncept funguje už vyše 30 rokov, oni sú ďaleko popredu,“ hovorí Monika Dubcová.
Monikine bestsellery
5 druhov alternatívnych čipsov vyrobených na báze strukovinovej múky nájdu v regáloch zákazníci Biologiky.
15 centov je výška zálohy za vratné sklenené poháre, v ktorých v Biologike predávajú obľúbené jogurty.
2200 kilometrov musí prejsť jeden pohár s nakladaným tuniakom, ktorého vylovia v ekologickom love pri pobreží Portugalska.
„Na Slovensku je primalý trh na veľkú špecializáciu.“
Najviac sa u nás predávajú potraviny. Skúšali sme aj kozmetiku a krémy, u nás to však nejde. Každý obchod má svoje špecifikum. My sme najmä potraviny, a tam sa to končí, nemôžeme sa špecializovať napríklad len na vegánov. Veľa ľudí chce aj kvalitné mäso a mäsové výrobky, tým vieme tiež vyhovieť. Na Slovensku je príliš malý trh na to, aby ste mohli mať špecifický okruh produktov a tovaru.
Monika Dubcová, spolumajiteľka, Biologika
Rodinný biznis v čiernych číslach
Hoci boli posledné tri roky poznačené pandémiou, vojnou a napokon vysokou infláciou a rastúcimi cenami energií, po ekonomickej stránke sa Biologika dokáže držať v čiernych číslach. Je to možné najmä vďaka tomu, že potraviny od začiatku až doteraz ťahajú len sestry Monika Dubcová a Katarína Raučinová, nemajú žiadnych zamestnancov a na všetko sú samy dve. Fungujú na dvanásťhodinové zmeny a v obchode sa striedajú, čo niekedy dokáže byť vyčerpávajúce. „Na spoločnú dovolenku ani veľmi nemyslíme. Dá sa to akurát cez Veľkú Noc, keď je štyri dni po sebe zatvorené. V lete si nedovolíme napríklad na týždeň zavrieť. Zákazníci sa na nás spoliehajú a nájom tiež treba z niečoho platiť,“ hovorí Monika Dubcová.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk
Článok vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 7 – 8/2023.