
Počas pandémie sa menilo spotrebiteľské správanie a elektronický obchod rástol. Aká je situácia dnes? Globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE uvádza, že efekt z čias pandémie je na európskych trhoch trvalý. A to aj vďaka lepším technológiám, skvalitneniu infraštruktúry a nižším výdavkom. Spotrebitelia však stále radšej zájdu na nákupy do kamenných obchodov.
„Elektronický obchod bude aj naďalej rásť, pričom úmerne s tým sa bude navyšovať aj dopyt po logistických nehnuteľnostiach. Aj napriek tomu sa však ukazuje, že na všetkých európskych trhoch ešte stále väčšina spotrebiteľov uprednostňuje nakupovanie v kamenných prevádzkach,“ uvádza Peter Slovák, Senior Research Analyst v spoločnosti CBRE Slovensko. Ako pokračuje, v roku 2020 bol podiel elektronického predaja prvýkrát dvojciferný, pričom v roku 2021 ešte vzrástol. Zmena nastala v roku 2022. Pomer elektronického predaja poklesol a potvrdil, že ľudia sa do kamenných prevádzok vracajú a stále ich preferujú.
Viac ako 70 % online nákupov v Európe sa uskutočnilo v šiestich krajinách
Až 72-percentný podiel tržieb elektronického obchodu v Európe si ukrojilo šesť krajín. Najväčší podiel malo Spojené kráľovstvo (28 %), Nemecko (18 %), Francúzsko (10 %), Taliansko (6 %), Španielsko (5 %) a Holandsko (5 %). Na všetky ostatné krajiny Európy, vrátane Slovenska, tak pripadá menej ako 30 %. Podľa CBRE sú však medzi týmito trhmi obrovské rozdiely v podiele celkových výdavkov na elektronický obchod. Najväčšími trhmi sú Spojené kráľovstvo a Nemecko, ktoré tvoria viac ako polovicu európskych výdavkov. CBRE preto zdôrazňuje, že akákoľvek zmena v podiele online na celkových maloobchodných výdavkoch v rámci týchto dvoch trhov bude mať veľký vplyv na celú Európu.
Nárast internetového nakupovania viedol aj k väčšiemu osvojeniu si digitálnych technológií. To prispelo aj k vzostupu nových maloobchodných predajcov, ktorí svoje produkty predávajú výlučne cez internet. Rozvoj európskych trhov nakoplo nielen častejšie používanie technológií, ale aj s tým súvisiaci rozvoj infraštruktúry. Napríklad logistických nehnuteľností, ale aj počet balíkových automatov.
Kamenné prevádzky sú stále obľúbené
Návštevnosť maloobchodných prevádzok a tržby nájomcov v celej Európe začiatkom roku 2020, ako následok pandémie a lockdownov, extrémne klesli. Rýchlo však oživili hneď po otvorení obchodov. Dôkazom toho sú aj maloobchodné aktíva v Európe, ktoré má vo svojej správe práve spoločnosť CBRE. Podľa meraní dosiahla ich návštevnosť v decembri 2022 len o 7 % nižšiu úroveň oproti rovnakému obdobiu v roku 2019. Dáta tiež poukazujú na zvyšujúce sa tržby nájomcov, pričom tie boli na konci roku 2022 o 5 % vyššie ako v roku 2019.
„Návrat na predpandemickú úroveň poháňali hlavne retail parky a maloobchodné centrá vyššej kvality. Rýchlejšie zotavenie obratov a návštevnosti v retail parkoch hnala hlavne ich ponuka zameraná na nevyhnutné veci pre zákazníkov. V roku 2022 sa už na predpandemické úrovne vrátili aj obraty nákupných centier,“ vysvetľuje Tomáš Lörincz, riaditeľ maloobchodných prenájmov spoločnosti CBRE Slovensko. Dodáva, že k najzásadnejšej obnove tržieb predajcov a návštevnosti došlo hlavne v dominantných regionálnych nákupných centrách, ktoré zákazníkom ponúkajú aj možnosti trávenia voľného času a stretávania sa.
CBRE v rámci svojich prieskumov dlhodobo skúma aj rozdiely v preferenciách spotrebiteľov týkajúce sa výberu formy nakupovania v 10 kľúčových kategóriách, ktoré zahŕňajú nevyhnutný tovar, ale aj iné typy produktov. Prieskumy poukazujú na fakt, že spotrebitelia naprieč všetkými trhmi preferujú nákupy v kamenných predajniach. A to aj v prípade trhov, v ktorých CBRE zaznamenala najzásadnejší nárast elektronického predaja. Napríklad, v Španielsku a Taliansku v kamenných prevádzkach nakupuje až 65 % spotrebiteľov (európsky priemer je na úrovni 60 %).
Kľúčom je omnichannel
Podľa údajov CBRE, sa značné percento spotrebiteľov v Európe vyjadrilo, že preferuje vidieť produkt v kamennej prevádzke predtým, ako si ho objedná online. Túto možnosť označila približne polovica respondentov. Zároveň, spotrebitelia vítajú možnosť vrátenia online objednávok v kamenných predajniach namiesto poštou. Jednou z výhod je, že predajcovia čoraz častejšie účtujú poplatky za vrátenie tovaru poštou. Maloobchodníkom táto možnosť vytvára výhodu aj v tom, že zákazník sa tak opätovne vracia do predajne. To zvyšuje pravdepodobnosť, že si tu kúpi aj ďalší produkt.
„Zistenia sú len dôkazom toho, že kamenná prevádzka má v dnešnej dobe oveľa vyššiu hodnotu a spĺňa omnoho viac funkcií ako kedysi. Efektívna omnichannel ponuka, ktorá zákazníkovi spája online aj offline zážitok v jednom balíku, by tak mala byť kľúčová aj v stratégiách maloobchodníkov,“ uzatvára Tomáš Lörincz.