logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....
  • Najčítanejšou správou na webe Tovar&Predaj v auguste sa stala informácia, že slovenská...

CBRE: Napriek rastu online nákupov väčšina spotrebiteľov preferuje kamenné obchody

4. augusta 2023
Správy 0
183
CBRE: Napriek rastu online nákupov väčšina spotrebiteľov preferuje kamenné obchody

Počas pandémie sa menilo spotrebiteľské správanie a elektronický obchod rástol. Aká je situácia dnes? Globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE uvádza, že efekt z čias pandémie je na európskych trhoch trvalý. A to aj vďaka lepším technológiám, skvalitneniu infraštruktúry a nižším výdavkom. Spotrebitelia však stále radšej zájdu na nákupy do kamenných obchodov.

„Elektronický obchod bude aj naďalej rásť, pričom úmerne s tým sa bude navyšovať aj dopyt po logistických nehnuteľnostiach. Aj napriek tomu sa však ukazuje, že na všetkých európskych trhoch ešte stále väčšina spotrebiteľov uprednostňuje nakupovanie v kamenných prevádzkach,“ uvádza Peter Slovák, Senior Research Analyst v spoločnosti CBRE Slovensko. Ako pokračuje, v roku 2020 bol podiel elektronického predaja prvýkrát dvojciferný, pričom v roku 2021 ešte vzrástol. Zmena nastala v roku 2022. Pomer elektronického predaja poklesol a potvrdil, že ľudia sa do kamenných prevádzok vracajú a stále ich preferujú.

Prečítajte si tiež
Ako sa zmenilo nakupovanie od Nežnej revolúcie?

Viac ako 70 % online nákupov v Európe sa uskutočnilo v šiestich krajinách

Až 72-percentný podiel tržieb elektronického obchodu v Európe si ukrojilo šesť krajín. Najväčší podiel malo Spojené kráľovstvo (28 %), Nemecko (18 %), Francúzsko (10 %), Taliansko (6 %), Španielsko (5 %) a Holandsko (5 %). Na všetky ostatné krajiny Európy, vrátane Slovenska, tak pripadá menej ako 30 %. Podľa CBRE sú však medzi týmito trhmi obrovské rozdiely v podiele celkových výdavkov na elektronický obchod. Najväčšími trhmi sú Spojené kráľovstvo a Nemecko, ktoré tvoria viac ako polovicu európskych výdavkov. CBRE preto zdôrazňuje, že akákoľvek zmena v podiele online na celkových maloobchodných výdavkoch v rámci týchto dvoch trhov bude mať veľký vplyv na celú Európu.  

Nárast internetového nakupovania viedol aj k väčšiemu osvojeniu si digitálnych technológií. To prispelo aj k vzostupu nových maloobchodných predajcov, ktorí svoje produkty predávajú výlučne cez internet. Rozvoj európskych trhov nakoplo nielen častejšie používanie technológií, ale aj s tým súvisiaci rozvoj infraštruktúry. Napríklad logistických nehnuteľností, ale aj počet balíkových automatov.

Prečítajte si tiež
Maloobchod sa v prvom kvartáli tohto roku nadýchol
maloobchod

Kamenné prevádzky sú stále obľúbené

Návštevnosť maloobchodných prevádzok a tržby nájomcov v celej Európe začiatkom roku 2020, ako následok pandémie a lockdownov, extrémne klesli. Rýchlo však oživili hneď po otvorení obchodov. Dôkazom toho sú aj maloobchodné aktíva v Európe, ktoré má vo svojej správe práve spoločnosť CBRE. Podľa meraní dosiahla ich návštevnosť v decembri 2022 len o 7 % nižšiu úroveň oproti rovnakému obdobiu v roku 2019. Dáta tiež poukazujú na zvyšujúce sa tržby nájomcov, pričom tie boli na konci roku 2022 o 5 % vyššie ako v roku 2019. 

„Návrat na predpandemickú úroveň poháňali hlavne retail parky a maloobchodné centrá vyššej kvality. Rýchlejšie zotavenie obratov a návštevnosti v retail parkoch hnala hlavne ich ponuka zameraná na nevyhnutné veci pre zákazníkov. V roku 2022 sa už na predpandemické úrovne vrátili aj obraty nákupných centier,“ vysvetľuje Tomáš Lörincz, riaditeľ maloobchodných prenájmov spoločnosti CBRE Slovensko. Dodáva, že k najzásadnejšej obnove tržieb predajcov a návštevnosti došlo hlavne v dominantných regionálnych nákupných centrách, ktoré zákazníkom ponúkajú aj možnosti trávenia voľného času a stretávania sa.

CBRE v rámci svojich prieskumov dlhodobo skúma aj rozdiely v preferenciách spotrebiteľov týkajúce sa výberu formy nakupovania v 10 kľúčových kategóriách, ktoré zahŕňajú nevyhnutný tovar, ale aj iné typy produktov. Prieskumy poukazujú na fakt, že spotrebitelia naprieč všetkými trhmi preferujú nákupy v kamenných predajniach. A to aj v prípade trhov, v ktorých CBRE zaznamenala najzásadnejší nárast elektronického predaja. Napríklad, v Španielsku a Taliansku v kamenných prevádzkach nakupuje až 65 % spotrebiteľov (európsky priemer je na úrovni 60 %).  

Kľúčom je omnichannel

Podľa údajov CBRE, sa značné percento spotrebiteľov v Európe vyjadrilo, že preferuje vidieť produkt v kamennej prevádzke predtým, ako si ho objedná online. Túto možnosť označila približne polovica respondentov. Zároveň, spotrebitelia  vítajú možnosť vrátenia online objednávok v kamenných predajniach namiesto poštou. Jednou z výhod je, že predajcovia čoraz častejšie účtujú poplatky za vrátenie tovaru poštou. Maloobchodníkom táto možnosť vytvára výhodu aj v tom, že zákazník sa tak opätovne vracia do predajne. To zvyšuje pravdepodobnosť, že si tu kúpi aj ďalší produkt.

„Zistenia sú len dôkazom toho, že kamenná prevádzka má v dnešnej dobe oveľa vyššiu hodnotu a spĺňa omnoho viac funkcií ako kedysi. Efektívna omnichannel ponuka, ktorá zákazníkovi spája online aj offline zážitok v jednom balíku, by tak mala byť kľúčová aj v stratégiách maloobchodníkov,“ uzatvára Tomáš Lörincz.

Súvisiace články:

Ako sa zmenilo nakupovanie od Nežnej revolúcie? maloobchodMaloobchod sa v prvom kvartáli tohto roku nadýchol CBRE: Slovenským nákupným centrám sa darí, ich návštevnosť stúpla až o 19 %

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera