logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Celkom 73 percent mliečnych výrobkov a 87 percent čerstvého mäsa a mäsových výrobkov predávaných...
  • Na cenovkách svietia percentá, v exceloch marže a v marketingových reportoch CTR. Čoraz viac...
  • Prvý vajcomat na Slovensku začal fungovať v Obchodnom centre Nivy na Mlynských Nivách v...
  • Slovenský pivný trh je ovplyvnený kombináciou faktorov. Mení sa vkus spotrebiteľov, prebieha...

CBRE: Napriek rastu online nákupov väčšina spotrebiteľov preferuje kamenné obchody

4. augusta 2023
Správy 0
883
CBRE: Napriek rastu online nákupov väčšina spotrebiteľov preferuje kamenné obchody

Počas pandémie sa menilo spotrebiteľské správanie a elektronický obchod rástol. Aká je situácia dnes? Globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE uvádza, že efekt z čias pandémie je na európskych trhoch trvalý. A to aj vďaka lepším technológiám, skvalitneniu infraštruktúry a nižším výdavkom. Spotrebitelia však stále radšej zájdu na nákupy do kamenných obchodov.

„Elektronický obchod bude aj naďalej rásť, pričom úmerne s tým sa bude navyšovať aj dopyt po logistických nehnuteľnostiach. Aj napriek tomu sa však ukazuje, že na všetkých európskych trhoch ešte stále väčšina spotrebiteľov uprednostňuje nakupovanie v kamenných prevádzkach,“ uvádza Peter Slovák, Senior Research Analyst v spoločnosti CBRE Slovensko. Ako pokračuje, v roku 2020 bol podiel elektronického predaja prvýkrát dvojciferný, pričom v roku 2021 ešte vzrástol. Zmena nastala v roku 2022. Pomer elektronického predaja poklesol a potvrdil, že ľudia sa do kamenných prevádzok vracajú a stále ich preferujú.

Viac ako 70 % online nákupov v Európe sa uskutočnilo v šiestich krajinách

Až 72-percentný podiel tržieb elektronického obchodu v Európe si ukrojilo šesť krajín. Najväčší podiel malo Spojené kráľovstvo (28 %), Nemecko (18 %), Francúzsko (10 %), Taliansko (6 %), Španielsko (5 %) a Holandsko (5 %). Na všetky ostatné krajiny Európy, vrátane Slovenska, tak pripadá menej ako 30 %. Podľa CBRE sú však medzi týmito trhmi obrovské rozdiely v podiele celkových výdavkov na elektronický obchod. Najväčšími trhmi sú Spojené kráľovstvo a Nemecko, ktoré tvoria viac ako polovicu európskych výdavkov. CBRE preto zdôrazňuje, že akákoľvek zmena v podiele online na celkových maloobchodných výdavkoch v rámci týchto dvoch trhov bude mať veľký vplyv na celú Európu.  

Nárast internetového nakupovania viedol aj k väčšiemu osvojeniu si digitálnych technológií. To prispelo aj k vzostupu nových maloobchodných predajcov, ktorí svoje produkty predávajú výlučne cez internet. Rozvoj európskych trhov nakoplo nielen častejšie používanie technológií, ale aj s tým súvisiaci rozvoj infraštruktúry. Napríklad logistických nehnuteľností, ale aj počet balíkových automatov.

Kamenné prevádzky sú stále obľúbené

Návštevnosť maloobchodných prevádzok a tržby nájomcov v celej Európe začiatkom roku 2020, ako následok pandémie a lockdownov, extrémne klesli. Rýchlo však oživili hneď po otvorení obchodov. Dôkazom toho sú aj maloobchodné aktíva v Európe, ktoré má vo svojej správe práve spoločnosť CBRE. Podľa meraní dosiahla ich návštevnosť v decembri 2022 len o 7 % nižšiu úroveň oproti rovnakému obdobiu v roku 2019. Dáta tiež poukazujú na zvyšujúce sa tržby nájomcov, pričom tie boli na konci roku 2022 o 5 % vyššie ako v roku 2019. 

„Návrat na predpandemickú úroveň poháňali hlavne retail parky a maloobchodné centrá vyššej kvality. Rýchlejšie zotavenie obratov a návštevnosti v retail parkoch hnala hlavne ich ponuka zameraná na nevyhnutné veci pre zákazníkov. V roku 2022 sa už na predpandemické úrovne vrátili aj obraty nákupných centier,“ vysvetľuje Tomáš Lörincz, riaditeľ maloobchodných prenájmov spoločnosti CBRE Slovensko. Dodáva, že k najzásadnejšej obnove tržieb predajcov a návštevnosti došlo hlavne v dominantných regionálnych nákupných centrách, ktoré zákazníkom ponúkajú aj možnosti trávenia voľného času a stretávania sa.

CBRE v rámci svojich prieskumov dlhodobo skúma aj rozdiely v preferenciách spotrebiteľov týkajúce sa výberu formy nakupovania v 10 kľúčových kategóriách, ktoré zahŕňajú nevyhnutný tovar, ale aj iné typy produktov. Prieskumy poukazujú na fakt, že spotrebitelia naprieč všetkými trhmi preferujú nákupy v kamenných predajniach. A to aj v prípade trhov, v ktorých CBRE zaznamenala najzásadnejší nárast elektronického predaja. Napríklad, v Španielsku a Taliansku v kamenných prevádzkach nakupuje až 65 % spotrebiteľov (európsky priemer je na úrovni 60 %).  

Kľúčom je omnichannel

Podľa údajov CBRE, sa značné percento spotrebiteľov v Európe vyjadrilo, že preferuje vidieť produkt v kamennej prevádzke predtým, ako si ho objedná online. Túto možnosť označila približne polovica respondentov. Zároveň, spotrebitelia  vítajú možnosť vrátenia online objednávok v kamenných predajniach namiesto poštou. Jednou z výhod je, že predajcovia čoraz častejšie účtujú poplatky za vrátenie tovaru poštou. Maloobchodníkom táto možnosť vytvára výhodu aj v tom, že zákazník sa tak opätovne vracia do predajne. To zvyšuje pravdepodobnosť, že si tu kúpi aj ďalší produkt.

„Zistenia sú len dôkazom toho, že kamenná prevádzka má v dnešnej dobe oveľa vyššiu hodnotu a spĺňa omnoho viac funkcií ako kedysi. Efektívna omnichannel ponuka, ktorá zákazníkovi spája online aj offline zážitok v jednom balíku, by tak mala byť kľúčová aj v stratégiách maloobchodníkov,“ uzatvára Tomáš Lörincz.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Ľuboš Mudrák, výkonný riaditeľ, Starý otec a Kukkonia Shop: Rebranding nám priniesol nárast tržieb a zákazníkov

5. júna 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok