Lidl je dlhodobo najväčším platcom fairtradového príspevku na Slovensku. Za predchádzajúcich päť rokov prekročila jeho suma hranicu milión eur.
Systém Fairtrade sa zameriava na podporu pestovateľov z rozvojových krajín. Príspevok Lidla za rok 2022 predstavoval 310 404 eur, pričom za predošlých päť rokov prekonal hranicu milión eur. Diskont zaplatil viac ako 45 % z celkového slovenského Fairtrade príspevku za vlaňajšok.
V systéme Fairtrade dostávajú zapojení pestovatelia okrem zodpovedajúcej ceny ešte príspevok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít. Získané prostriedky využívajú stále častejšie aj na boj s dopadmi klimatickej zmeny. Ďalej na preventívne opatrenia, ktoré ich môžu pred otepľovaním klímy chrániť.
Nákup fairtrade výrobku pomáha
„V Lidli veríme, že pomáhať je správne a môže tak urobiť každý jeden z nás. Dávame preto našim zákazníkom možnosť zapojiť sa do veľkých a zmysluplných projektov, pričom sa počíta každý jeden cent. Nákupom výrobkov s označením Fairtrade pomáhajú spravodlivejším obchodným podmienkam, dodržiavaniu ľudských a pracovných práv, šetrnému prístupu k životnému prostrediu a dôstojným podmienkam zamestnancov v rozvojových krajinách,“ povedala Katarína Horňáková, CSR manažérka z rezortu nákupu v spoločnosti Lidl Slovenská republika.
Výrobky s certifikáciou Fairtrade nájdu zákazníci v Lidli predovšetkým pod privátnymi značkami J.D.Gross, Favorina či Gelatelli. Certifikovaná je aj káva z automatov Lidl2Go a tiež bavlnené nákupné tašky.
Celkovo slovenský Lidl nakúpil zo systému Fairtrade za 12 mesiacov takmer 1,2 milióna kilogramov kakaových bôbov, 120 ton bavlny, 21 ton trstinového cukru a viac ako šesť tony zelenej kávy.
Odolnosť voči krízam
„Rast predajov pri niektorých komoditách nás, samozrejme, teší, pretože predaj fairtradových výrobkov je pre pestovateľov z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky v tomto čase ešte dôležitejší než inokedy. Fairtrade totiž pomáha posilňovať ich odolnosť proti krízam, či už ide o krízu klimatickú alebo nečakané ekonomické výkyvy. Nimi sú napríklad pandémia alebo aktuálny vojnový konflikt,“ vysvetľuje Lubomír Kadaně, riaditeľ organizácie Fairtrade Česká republika a Slovensko.
Fairtrade je certifikácia tovarov, ktoré spĺňajú určité sociálne, ekonomické a ekologické štandardy. Cieľom je poskytnúť pestovateľom a zamestnancom možnosť uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok. Fairtrade znamená spravodlivejšie obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv a šetrný prístup k životnému prostrediu.