
Mliečne výrobky sú dôležitou súčasťou prakticky všetkých nákupov potravín na Slovensku. Ich spotreba na osobu dosahuje u nás priemerne 189 kilogramov na rok. Za posledné roky narástla asi o 20 kilogramov ročne. Stále sa však nepribližuje k odporúčaniam Svetovej zdravotníckej organizácie – 220 kilogramov na osobu a rok. Lidl aj preto znižuje cenu mlieka vlastnej značky Pilos.
Najväčší podiel na predaji mliečnych výrobkov na Slovensku má mlieko. Ide o základnú potravinu, ktorá sa podľa prieskumov nachádza v každom druhom nákupnom košíku rýchloobrátkového tovaru. V čase, keď mnoho domácností rieši dilemu, ako najvýhodnejšie nakúpiť, prichádza diskont Lidl s ďalšími produktami v rámci ponuky „Dlhodobo zlacnené“. Znižuje cenu trvanlivého mlieka (plno- i polotučného) a tiež čerstvého plnotučného mlieka vlastnej značky Pilos. Ide pritom o dlhodobú zľavu a nie teda akciovú ponuku, ktorá je spravidla platná iba zopár dní.
„V zahraničí uprednostňujú zákazníci čerstvé mlieko, na Slovensku je to naopak a až štyri pätiny predaného mlieka sú trvanlivé. Vo všeobecnosti sa najviac predáva polotučné trvanlivé mlieko, ktorého podiel rastie a zákazníci siahajú najčastejšie po našej privátnej značke Pilos. Ročne sa v Lidli predá viac ako 100 tisíc ton mlieka a mliečnych výrobkov, pričom ich u nás nakupuje deväť z desiatich slovenských domácností. Preto sme sa rozhodli dlhodobo znížiť cenu našich mliek, v Lidli šetria zákazníci každým nákupom,“ vysvetľuje Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za nákup a marketing. Lidl nedávno, rovnako dlhodobo, znížil cenu všetkých balení čerstvých vajec predávaných pod privátnou značkou.
Šancu majú aj noví dodávatelia
Diskont Lidl uprednostňuje v prípade dodávateľov mlieka a mliečnych výrobkov dlhodobú spoluprácu, avšak vždy hľadá aj nových dodávateľov a možnosti. Zároveň platí, že ak ponúka dodávateľ vysokú kvalitu, výhodnú cenu a disponuje dostatočnými množstvami, má možnosť ponúkať svoje výrobky aj v zahraničných Lidloch.
Zo slovenských výrobcov mlieka a mliečnych výrobkov sa takto otvorili zahraničné trhy napríklad pre firmy Tatranská mliekareň, AgroTami, Havran, Milsy či Agrofarma. Celkovo zaplatí Lidl slovenským dodávateľom mlieka a mliečnych výrobkov viac ako 80 miliónov eur v nákupných cenách (suma, ktorú dostanú na svoje účty) za ich výrobky.
Počas minulého diskont zaplatil domácim výrobcom a pestovateľom viac ako pol miliardy eur v nákupných cenách. Pre Lidl celkovo zaviezli tovar v hodnote 435 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 17 %. O ďalších 83 miliónov eur sa postaral export slovenských výrobkov na pulty zahraničných Lidl predajní. Slovenskí potravinári teda od Lidlu zinkasovali takmer 520 miliónov eur.