logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Diskont Lidl má na Slovensku aktuálne 174 predajní, poslednú otvoril v Martine. Ide o štvrtý...
  • Nové automatizované predajne Coop 24/7 pribudli v Šuranoch a Sládkovičove. Táto správa si v...
  • V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú...
  • Domáci reťazec Coop Jednota získal v súťaži Mastercard Obchodník roka 2024 ocenenie v kategórii...

Dáta obchodníkov: inflácia v reťazcoch je výrazne nižšia ako celoslovenský priemer

23. júna 2023
Správy 0
754
Dáta obchodníkov: inflácia v reťazcoch je výrazne nižšia ako celoslovenský priemer

Priemerný medziročný rast spotrebiteľských cien v obchodných sieťach združených v Slovenskej aliancii moderného obchodu bol aj v máji 2023 výrazne nižší než priemer celoslovenský. Ide o reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco a Terno. U potravín bola inflácia 13,5 % . V prípade iných tovarov dennej spotreby ako drogéria a hygienické potreby to bolo 13,4 %.

Uvedené výsledky vychádzajú z reálnych dát konkrétnych reťazcov, ktoré sa združujú v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO). Ako jediné zachytávajú ceny produktov, ktoré nakupujú spotrebitelia na Slovensku každodenne. „Obchodné siete robia maximum pre to, aby tlmili infláciu na Slovensku. Vďaka tomu spotrebitelia v týchto sieťach môžu nakúpiť potraviny a ďalšie tovary dennej spotreby výhodnejšie. Ich priemerná inflácia je výrazne pod priemernou infláciou na Slovensku, ktorú zverejňuje Štatistický úrad SR,“ upozorňuje Martin Krajčovič, predseda SAMO.

SAMO zdôrazňuje, že uvedené údaje nezohľadňujú predajné akcie a zľavy z vernostných programov jeho členských obchodných sietí. Po ich zohľadnení by bola reálna inflácia cien u týchto obchodníkov ešte nižšia. Viac ako 50 % tovarov predajú títo obchodníci práve v rámci akcií a zliav. „Aj z uvedených údajov je zrejmé, že ceny v obchodných reťazcoch združených v SAMO patria k najnižším na trhu. Je to dôsledok viacerých faktorov. Silného konkurenčného prostredia, efektívnosti hospodárenia, ale aj spoľahlivých dodávateľských vzťahov,“ komentuje Martin Krajčovič.

Reálne dáta

„Naši členovia sú najväčšie obchodné siete s potravinami a ďalším tovarom dennej spotreby. Preto je dôležité, aby sa zverejňovali reálne dáta o inflácii práve tam, kde väčšinovo nakupujú spotrebitelia na Slovensku. Ide o reálne pohyby cien. Nie štatistické údaje, čím chceme prispieť k presnejšiemu obrazu o cenách na Slovensku. Tie sa vo veľkých sieťach vyvíjajú výrazne pozitívnejšie, než je slovenský priemer. Zároveň veríme, že to pomôže pri rozhodovaní sa politického spektra. Treba prijímať rozhodnutia výlučne na základe dát a nie pocitov, ktoré situáciu na Slovensku zhoršia podobne, ako to spôsobila regulácia v Maďarsku,“ zdôvodňuje Martin Krajčovič motiváciu SAMO zverejňovať vlastné údaje o vývoji priemernej inflácie spotrebiteľských cien v členských obchodných sieťach.

Zo zverejnených údajov SAMO tiež vyplýva, že priemerná medziročná inflácia potravín sa tak v máji 2023 v jeho členských obchodných sieťach pohybovala zhruba na úrovni priemeru v EÚ, o čom svedčí májový odhad Eurostatu, ktorý je na úrovni 12,5 %.

Skutočný stav

Údaje o inflácii na Slovensku pravidelne zverejňuje aj Štatistický úrad SR. Z jeho zdrojov vyplýva, že v máji 2023 dosiahol priemerný medziročný rast cien potravín na Slovensku úroveň 21,9 %, avšak reálny stav v najväčších obchodných sieťach na Slovensku je výrazne nižší, približne o 8,4 percentuálnych bodov.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

15. 5. 2025, galavečer Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, Bratislava

Laboratórium automatizácie otvorené: kongres Eastlog 2025 namieša ten správny kokteil

Desať najlepších udržateľných prípadových štúdií z Česka a Slovenska bude predstavených na aprílovom Sustainability Summite

20. – 21. 5. 2025, veľtrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27. – 31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025

Obchod očami Renáty Peťovskej, riaditeľky sekcie obchodu a rozvoja maloobchodnej siete Coop Jednoty Slovensko: Značka Tomu ver prináša potraviny pre všetkých

7. apríla 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok