
Mesiace júl a august sa už tradične považujú za uhorkovú sezónu, a to nielen v médiách, ale aj čo sa predajov týka. Ako by mali tento čas zmysluplne využiť maloobchodníci? Máme pre vás pár tipov.
Stále vysoká inflácia spolu so zvýšenými nákladmi obchodníkov a pretrvávajúcou neistotou neustále obmedzujú predaje. A s nadchádzajúcou letnou sezónou očakávajú predajcovia ešte nižší počet objednávok. Leto však nemusí znamenať stopku pre predaj, môže sa stať priestorom na prípravu na jeseň a silnú predvianočnú sezónu. Ako ho teda môžu obchodníci stráviť?
Preskúmajte nové kanály a refrešnite tie aktuálne
Chvíle voľna sú ideálne na to, aby ste si premysleli, čo u vás funguje a čo by ste mohli zmeniť. Položte si otázku, čo u vás hľadajú vaši zákazníci a ako by ste im mohli zlepšiť ich život? Alebo sú to ľudia, ktorí pracujú stále na home office? Aké sú ich očakávania? Nezabudnite sa tiež pozrieť na svoju webovú stránku a aktualizujte ju, veď doba rýchlo napreduje. Myslite na to, že nie zákazníci sú tu pre vás, ale vy pre nich a vaše produkty by im mali uľahčiť či zlepšiť ich život.
Začnite komunikovať so svojimi zákazníkmi
Letný čas je skvelým obdobím na začatie dialógu so zákazníkmi a sociálne siete sú na to ako stvorené. Čím lepšie komunikujete, tým viac sa bude prehlbovať ich dôvera k vašej značke. Tiež môžete preskúmať, kto sú vaši verní a najlepší zákazníci a môžete z nich urobiť svojich ambasádorov. Partnerstvá založené autentickom vzťahu nielenže spropagujú vašu značku, ale posilnia aj lojalitu vašich ďalších zákazníkov.
Pripravte pre kupujúcich niečo zmysluplné
Vyhnite sa dovolenkovému šialenstvu, veď nie všetci budú oddychovať nonstop, ale prevažnú časť leta strávia vo svojej práci. Čo tak pre nich pripraviť výzvu, ako sa dá aj takéto leto užiť v pohode – práve s vašou značkou? Všetci sa radi hráme, aj keď sme dospelí, a pritom sa naučíme aj niečo nové. Je to skvelý spôsob, ako ich zároveň podporiť, aby mohli zlepšiť svoj život.
Odmeňte zákazníkov
Podľa vedeckých prieskumov sú ľudia radi, ak im k nákupu pridáte niečo malé a milé zadarmo. Práve bezplatné darčeky sú dobrou motiváciou a nalákaním na ďalší nákup u vás. Optimálne na zvýšenie predaja je, ak pripravíte časovo obmedzenú ponuku a vyvoláte okolo toho trošku rozruchu. Ak neviete ako na to, poraďte sa s PR alebo komunikačnou agentúrou, ktorá sa stane vašim silným spojencom a je kľúčovou hnacou silou na podporu predaja. PR vám pomôže nielen zvýšiť rast, ale aj dôveru vašich zákazníkov, ruka v ruke s reputáciou a povedomím o vašej značke na trhu. Keď zákazníci vašu značku dobre poznajú, robia aj ľahšie rozhodnutia o nákupe.
Presuňte kliky z páčikov na „šup do košíka“
Keď pripravíte relevantný obsah na sociálnych sieťach, pomôžete si posilniť vzťah zákazníkov či miestnych komunít k vašej značke a ovplyvniť konečné rozhodnutie o kúpe. Trendom môžu byť nielen pozdravy z dovolenky, ale napríklad aj recyklácia či upcyklácia, skrátka dlhodobý životný cyklus vašich produktov. Prípadne pripravte inú zaujímajú akciu v spojení s prospešnosťou pre komunitu, spoločenskou zodpovednosťou či ochranou životného prostredia.
Nezabudnite však potom využiť natívne nákupné funkcie, ktoré už sociálne médiá majú a priveďte vašich sledovateľov od emotikonu „Páči sa mi“ na kliknutie „Nakupovať“. Veď Facebook využíva takmer 80 % slovenskej populácie a medzi ľuďmi pod 40 sú bez nejakej sociálnej siete už len veľmi malé, okrajové skupiny. Facebook podporuje online nákupy na svojej platforme Marketplace, ktorý je primárne určený na nákup a predaj medzi bežnými ľuďmi, no využívať ho môžu aj firmy na svoj biznis a umiestňovanie reklamy.
Podľa prieskumu agentúry SimplicityDX z júna 2022 približne 62 % ľudí v USA nakupujúcich na sociálnych sieťach uviedlo, že ich posledný nákup sa uskutočnil na Facebooku. Keď však vylúčili Marketplace, toto číslo kleslo na 20 %, čo je rovnaká úroveň, ako si pripísal TikTok. Najviac respondentov (33 %) v tomto prípade uviedlo Instagram.
Slovenská dáta, bohužiaľ, k dispozícii nie sú, avšak Facebook je stále najviac využívanou platformou, nasleduje Instagram a TikTok. Ten si aspoň raz za mesiac otvorí 18 % slovenskej populácie vo veku 15 až 79 rokov (a určite aj veľký počet detí vo veku pod 15 rokov). Nezabudnite, že medzi zobrazením príspevku a dokončením nákupu sa však musí odohrať bezproblémový zážitok, ktorý daného užívateľa osloví a nadchne.
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communications.