Od 1. februára je novým riaditeľom Metro Slovakia. Svoju kariéru v spoločnosti Metro odštartoval ako Senior Category Manager Food v Metro Hungary už pred osemnástimi rokmi. Následne prešiel viacerými manažérskymi pozíciami v rámci skupiny Metro Group v piatich rôznych krajinách, okrem iného bol obchodným riaditeľom v Metre v Španielsku a v Rusku.
Ako ovplyvnila inflácia zloženie a správanie zákazníkov Metra?
Zloženie zákazníkov sa veľmi nezmenilo, zmenilo sa zloženie nákupného košíka. Podľa mňa je to len dočasná zmena a postupne sa situácia upraví. Samozrejme, náš model veľkoobchodného predaja láka zákazníkov nakupovať viac položiek s nižšími cenami. To je výhoda, ktorá k nám ľudí priťahuje.
Viete podľa zloženia nákupného košíka odhadnúť, či u vás ľudia robia aj bežné spotrebné nákupy?
Všetci ľudia, ktorí k nám prídu, sú podnikatelia. Potrebujú mať Metro kartičku, musia teda mať firmu, alebo byť živnostníci. Zákaznícka základňa zostáva stabilná, nerastie, ale ani sa nezmenšuje. Mení sa len zloženie nákupného košíka. Ceny tovarov sa však postupne stabilizujú a predpokladám, že sa časom vrátime do starých koľají.
Ako veľmi zasiahla vo všeobecnosti inflácia váš biznis?
Inflácia nezasahuje biznis. Ten sa s ňou len musí vyrovnať a musí robiť veci efektívnejšie, či už vo forme outsourcingu, alebo vo forme zmeny dodávateľských reťazcov. Musíme sa pozerať na otázku produktivity práce. Nejde o to, že by nás inflácia nejako zasiahla, ona len urýchľuje nevyhnutný prechod k väčšej efektívnosti.
Zavádzate nejaké opatrenia na zjemnenie rastu cien?
V prvom rade sme začali so sortimentom, ktorý bol v mnohých oblastiach veľmi široký, čo vyrábalo vyššie náklady. Väčšia komplexnosť obsahu obchodu prináša zvýšené náklady a nižšiu produktivitu. Pre väčšiu efektivitu sa musíme sústrediť na správny sortiment. To znamená, že potrebujeme dosiahnuť väčší objem predaja pri menšom množstve položiek. Z pohľadu zákazníka tu platí, že menej je viac. Musíme taktiež zrevidovať procesy, či už v obchode, alebo v dodávateľskom reťazci. Problém je totiž v tom, že čím viac sa zaoberáte produktom, tým viac vám rastú náklady.
Hovoríte, že menej je viac. Znamená to, že znižujete počet položiek vo vašich predajniach?
Áno. Naša stratégia je sústrediť sa na náš ťažiskový biznis, veľkoobchod a B2B. Chceme sa stať lepšími s menej produktmi. Chceme mať vyššiu kvalitu, lepšie ceny, lepšie doplnkové služby.
Aké opatrenia robíte v oblasti úspory energie?
Detaily zatiaľ nemôžem zverejniť, ale máme pripravených mnoho projektov týkajúcich sa potravinového odpadu, úspory energií, inštalácie fotovoltických panelov, spotreby plynu a podobne. Pripravujeme mnoho investícií na obmedzenie spotreby energií, no treba si uvedomiť, že tu sa rozprávame o horizonte piatich až desiatich rokov. Chceme firmu pripraviť na budúcnosť, a preto s tým musíme začať už teraz. Aktuálne prebieha výmena osvetlenia všetkých predajní spolu s inteligentným riadením. Predpokladaná úspora energie je viac ako 40 %. Aby sme zabránili úniku tepla v zime a chladu v lete, spustili sme výmenu všetkých vzduchových clôn. Zároveň prebieha výmena bezvodných pisoárov a šetriacich vodovodných batérií na všetkých prevádzkach.
V porovnaní s ostatnými pobočkami, v ktorých ste pôsobili, v akej kondícii ste našli Metro na Slovensku?
Metro je na Slovensku číslo jeden na trhu HORECA s viac ako 20-percentným podielom. Sme dvojka vo franšízovom biznise čo do počtu prevádzok, vďaka čomu je Metro na Slovensku v rámci skupiny unikát. Vidím tu taktiež množstvo príležitostí, či už v segmente HORECA, alebo aj v oblasti franšízy.
Kto sú vaši hlavní konkurenti?
V oblasti HORECA sú to predovšetkým spoločnosti ako Bidfood či Lunys, ktorým sa darí veľmi dobre. Vo franšízovom biznise nie sme dominantní, tu je pre nás, samozrejme, hlavnou výzvou spoločnosť Labaš, ktorá je slovenskou jednotkou.
Čo vám na Slovensku chýba v porovnaní s inými krajinami, v ktorých ste pôsobili?
Na Slovensku mi nechýba nič. Máme veľmi dobré obchody, biznisu sa darí. Ľudia sú zvedaví, otvorení a vážia si prácu v kolektíve. Som rád za tím, ktorý tu mám.
Vidíte budúcich lídrov vo vašej spoločnosti už dnes?
Verím, že každý jeden zamestnanec, ktorý pracuje v Metre, má potenciál rásť. Nezáleží na veku či pohlaví. Povyšovanie a posilnenie zamestnancov je predpokladom na vytvorenie sebestačného tímu na dlhú dobu. Naším hlavným cieľom zostáva prilákanie a udržanie talentov.
Znie to, akoby časťou vašej misie na Slovensku bol okrem rozvoja biznisu aj rozvoj ľudského kapitálu.
V prvom rade je podnikanie o ľuďoch. Znie to síce stereotypne, ale je rovnako dôležité investovať do ľudí ako do ostatných vecí. Ak chcete byť úspešní, musíte mať kvalitných a motivovaných ľudí. Preto dbáme aj na work-life balance, teda vyváženosť medzi prácou a osobným životom. Pre mňa osobne to znamená, že sa zamestnanec nesmie cítiť, že sa stará len o dobro svojho šéfa, ale že sa aj firma stará o dobro zamestnancov. Bez toho sa nebude nikto cítiť dobre a bez toho sa nedá posúvať firma dopredu.
Šťastní zamestnanci sú jedna vec, no musia byť aj kvalifikovaní. Aký veľký problém je takých dnes nájsť?
Tak ako rastú nároky na vykonávanú prácu, rastú aj nároky na kvalifikovaných zamestnancov. Hľadanie talentov a zručností je výzvou pre všetky spoločnosti. Preto chceme interne rozvíjať zručnosti a kompetencie. Plánujeme vytvoriť školu lídrov, aby sme tento cieľ dokázali dosiahnuť.
Existuje viacero spôsobov, ako vychovať budúcich zamestnancov, v rámci obchodu sa veľa hovorí o duálnom vzdelávaní. Je toto pre vás cesta?
Áno, myšlienka partnerstva so strednými školami tu existuje už dlho. Dnes už máte na Slovensku duálne vzdelávanie a myslím si, že je to dobrá vec. Určite sa však dá robiť aj viac. Naša predstava spočíva v tom, že by sme vedeli pomôcť ľuďom získať diplom, ktorý by bol potom akceptovaný napríklad aj univerzitami. Chceli by sme ponúknuť ľuďom niečo, čo je hodnotné na trhu.
Má zmysel ešte na Slovensku rozširovať veľkoobchodnú sieť?
Dnes máme so šiestimi obchodmi veľmi dobre pokryté celé Slovensko. Každý obchod pokrýva okruh približne 70 kilometrov, takže ekonomicky nedáva žiaden zmysel otvárať nové prevádzky. Skôr tu opäť ide o to, ako efektívnejšie využívať priestor, ktorý máme k dispozícii. V budúcnosti zrejme prebehne väčšia špecializácia jednotlivých obchodov, pretože výber musí byť prispôsobený tomu, komu primárne poskytuje služby.
Aké budú vaše ďalšie kroky v oblasti franšízového podnikania?
Máme v pláne viac sa špecializovať na oblasť convenience store a budeme pokračovať v podpore našej franšízy pri prestavbe ich obchodov. Vyvinieme aj silnejšie portfólio privátnych značiek, aby sme pomohli našim franšízantom zlepšiť ich konkurencieschopnosť na trhu.
Akým spôsobom plánujete expandovať, organicky, alebo chcete získavať aj existujúce prevádzky?
Jedna vec je počet našich franšízových prevádzok, no dôležitejšia je pre nás kvalita. Rozvoj a otváranie nových obchodov je, samozrejme, stále prioritou, ale nie až takou veľkou ako zvyšovanie kvality a pohodlia existujúcich zákazníkov. Ale 900 franšízových prevádzok do roku 2025 považujem za správny a dosiahnuteľný cieľ. Na trhu je veľa nezávislých prevádzok, predovšetkým na východe. Sú aj mnohí nezávislí obchodníci, ktorí k nám chcú prejsť, pretože chcú, aby sme podporili ich biznis.
Aký malý trh je pre váš franšízový biznis stále zaujímavý? Na Slovensku sa veľa hovorí o potravinových púšťach, je to niečo, kde si viete predstaviť svoje fungovanie?
Nemyslím si, že sú tu nejaké púšte, lebo geografia proste nepustí. Dediny sú s mestami celkom dobre prepojené, aj keď je tu vždy otázka hustoty populácie. Trh hovorí, že nezávislých obchodníkov bude postupne ubúdať, lebo je tu taktiež generačný problém, aj keď to je na inú diskusiu. Verím tomu, že franšíza vie byť veľmi dynamická a Metro je tu na to, aby prinášalo rôzne riešenia pre podnikateľov, ktorí sa hýbu v tomto prostredí.
Čo si myslíte o privátnych značkách, budete tento segment rozvíjať?
Jasné, je to vec zákazníckej lojality a taktiež odlíšenia sa na trhu. Kvalita privátnych značiek sa výrazne zvýšila, a tak už zákazníci nemajú problém privátnu značku vyskúšať, prípadne k nej prejsť úplne. Ak máte dobré zdroje a podporu od materskej firmy, viete vytvoriť niečo, čo bude konkurencieschopné aj vo franšízovom biznise.
Je podľa vás na Slovensku dostatok dodávateľov schopných pokryť nároky na všetky privátne značky?
Nie je to dostatočné, no podľa mňa sú dodávatelia na Slovensku schopní prispôsobiť sa požiadavkám. Verím tomu, že Slovensko bude v budúcnosti schopné vybudovať silnejšiu dodávateľskú základňu, a dúfame, že aj vláda bude viac podporovať budovanie spracovateľských kapacít a celý potravinársky sektor.
V čom vidíte najväčšiu výzvu, čo od dodávateľov na Slovensku najviac chýba?
Výzva pre spracovateľov je skúsiť súťažiť s okolitými krajinami, napríklad Poľskom či Nemeckom. Je tu veľká príležitosť vytvoriť produkty s rôznou pridanou hodnotou, lokálne produkty spojené so slovenskou receptúrou, so slovenskou pôdou. Na masovú produkciu treba viac času, ale dôležitá je aj kvalita výrobkov. Verím tomu, že Slovensko môže v tomto ešte pridať.
Aké sú vaše plány v oblasti e-commerce?
Do niekoľkých mesiacov odštartujeme spoluprácu so sieťou Košík. Začiatok bude pomalší, ale na tomto trhu vidíme príležitosť.
Dotazník
Môj obľúbený obchod: Metro
Bez čoho z obchodu neodídem: Vždy nakúpim víno, zeleninu a nejaké ďalšie nápoje.
Ako nakupujem: Jedlo a potraviny vždy nakupujem v obchode, lebo chcem produkt vidieť a chytiť si ho.
Aký som zákazník: Som štruktúrovaný zákazník, vždy myslím na recept, ktorý budem cez víkend pripravovať.
Čo ma na nakupovaní baví/nebaví: Milujem samotné produkty, chodiť okolo nich a mám taktiež rád komunikáciu s personálom.
S kým najradšej nakupujem: S mojou manželkou.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk
Rozhovor vyšiel aj v časopise Tovar&Predaj 3 – 4/2023.