Nakupovanie online nepatrí len spotrebiteľom v produktívnom veku. Podľa Eurostatu si v roku 2022 objednal fyzický tovar online každý štvrtý Slovák vo veku 65 až 74 rokov.
Zatiaľ čo v roku 2020 nakupovalo výrobky online len približne 16 percent Slovákov v seniorskej vekovej kategórii, o dva roky neskôr to bolo takmer 27 percent.
„Tento trend sme vnímali už v roku 2021, ktorý bol z tohto pohľadu prelomový,“ hovorí Ivo Mrena, country lead pre Slovensko zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 5 000 slovenských e-shopov. „Zatvorené obchody k online nákupom priviedli aj generáciu, ktorá by možno za bežných okolností na tento krok zbierala odvahu podstatne dlhšie,“ vysvetľuje.
Nákupné správanie „striebornej“ generácie sa pritom podľa Iva Mrenu môže oproti mladším ročníkom v niektorých ohľadoch líšiť. „Predpokladáme, že práve skôr narodení zákazníci si častejšie volia na Slovensku stále obľúbenú dobierku. Vzbudzuje v nich väčší pocit istoty,“ objasňuje. Ktorý typ tovaru si najčastejšie objednávajú? „Tak ako pri ostatných vekových kategóriách aj oni nakupujú v prvom rade oblečenie, obuv a doplnky. Obľúbeným tovarom sú tiež lieky či výživové doplnky,“ dodáva Ivo Mrena.
Digitálne zručnosti seniorov sa zlepšili
Seniori však neostávajú len pri fyzickom tovare. Čoraz častejšie týmto spôsobom objednávajú aj služby – či už ide o internetové pripojenie, mobilného operátora alebo o dodávky elektriny, plynu a podobne.
„Ich digitálne zručnosti sa za posledné roky výrazne zlepšili takpovediac z donútenia aj vplyvom pandémie. V súčasnosti ani niektorí sedemdesiatnici nemajú problém nakupovať cez internet. Často to zároveň zvládajú rýchlejšie a jednoduchšie ako pred pár rokmi. Ak sa aj vyskytne pri objednávaní problém, väčšina e-shopov sa im snaží pomôcť,“ dopĺňa Ivo Mrena.
Obchodníci sa prispôsobujú
Stúpajúci záujem starších zákazníkov si všimli aj samotní prevádzkovatelia online obchodov, a to najmä vďaka ohlasom na zákazníckej podpore. Hovoria o tom aj skúsenosti Alberta Bundalu z e-shopu Zdraviezkopanic.sk.
„E-mailom alebo telefonicky nás kontaktuje čoraz viac skôr narodených kupujúcich. Chcú sa poradiť o prípravkoch alebo sa utvrdiť, či robia objednávku správne. Naši zamestnanci im vždy ochotne poradia a v prípade potreby urobia objednávku s nimi alebo aj za nich,“ hovorí Albert Bundala.
Dôležité podľa neho je, aby mal zákazník s online nákupom dobrú skúsenosť. „Vtedy je výrazne väčšia pravdepodobnosť, že ho zopakuje aj v budúcnosti,“ uzatvára.