logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Diskont Lidl má na Slovensku aktuálne 174 predajní, poslednú otvoril v Martine. Ide o štvrtý...
  • Nové automatizované predajne Coop 24/7 pribudli v Šuranoch a Sládkovičove. Táto správa si v...
  • V posledných rokoch sme svedkami dynamického rozvoja predajných konceptov, ktoré prepájajú...
  • Domáci reťazec Coop Jednota získal v súťaži Mastercard Obchodník roka 2024 ocenenie v kategórii...

Jakub Berčík: Využitie počítačového videnia v retaile

7. júna 2023
Blog 0
865
Jakub Berčík: Využitie počítačového videnia v retaile

Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj pracovnom živote. Technológie sú základom modernej spoločnosti a „majákom“ neustáleho rastu – od smartfónov až po najmodernejšie počítačové rozhrania. Vo všeobecnosti, kedykoľvek, keď počítač spracúva vizuálny vstup, ako je napríklad fotka, video či živý záznam z kamery na smartfóne, používa pritom počítačové videnie.

Zjednodušene povedané, počítačové videnie sa používa práve na rozpoznanie a spracovanie vstupov. Tento systém umožňuje, aby skener čiarových kódov vedel „prečítať” zhluk čiar a previesť ho na sekvenciu čísel. Takisto, ako aj keď smartfón cez sken tváre dokáže rozpoznať tvár používateľa telefónu. Obdobné aplikácie je možné nájsť aj v priemysle, autonómnych vozidlách, kde sa používa na sledovanie jazdných pruhov či okoloidúcich vozidiel, ale aj pri získavaní spätnej väzby v marketingovom prieskume alebo v retail manažmente.

Maloobchod a počítačové videnie

V kontexte maloobchodu možno technológiu počítačového videnia použiť rôznymi spôsobmi na zlepšenie prevádzky, zlepšenie skúseností zákazníkov a optimalizáciu maloobchodných stratégií. Za najvýznamnejšie aplikácie počítačového videnia v maloobchode možno považovať:

• Rozpoznávanie a detekcia objektov, čo umožňuje maloobchodníkom automaticky zisťovať a rozpoznávať výrobky v regáloch. To môže pomôcť pri riadení zásob, presnosti tvorby cien a optimalizácii regálov prostredníctvom monitorovania úrovne zásob, identifikácie nesprávne umiestnených položiek a automatizácie procesov doplňovania;

• Rozpoznávanie tváre a analýza zákazníkov, čo môžu maloobchodníci využívať na analýzu demografických údajov, správania a emócií zákazníkov. Tento spôsob môže byť efektívne využitý aj pri inovatívnom mystery shoppingu;

• Personalizovaný marketing a reklama, pretože snímanie tvárí a ich spracovanie s využitím počítačového videnia umožňuje analýzu údajov o tvári, čím môžu maloobchodníci získať prehľad o preferenciách zákazníkov, sledovať návštevnosť, merať angažovanosť zákazníkov a prispôsobovať nákupné zážitky na základe individuálnych profilov;

• Počítanie ľudí pri vstupe, respektíve výstupe z predajne a automatizácia pokladní, pretože tieto informácie pomáhajú maloobchodníkom pochopiť vzorce toku zákazníkov, optimalizovať rozloženie predajní, riadiť počet zamestnancov a zlepšiť celkovú prevádzkovú efektívnosť;

• Prevencia krádeží a bezpečnosť, nakoľko systémy založené na počítačovom videní možno použiť na zisťovanie podozrivého správania, sledovanie záujmových osôb a prevenciu krádeží alebo narušenia bezpečnosti. Maloobchodníci môžu využívať algoritmy počítačového videnia na monitorovanie priestorov predajní, identifikáciu neobvyklých činností a zasielanie upozornení bezpečnostnému personálu;

• Rozšírená realita (AR) a virtuálne skúšanie produktov, ktoré zákazníkom umožňujú virtuálne si vyskúšať produkty, ako je oblečenie, doplnky alebo kozmetika. Prekrytím digitálnych obrázkov na videozáznamy v reálnom čase si zákazníci môžu vizualizovať, ako budú produkty vyzerať bez toho, aby si ich fyzicky vyskúšali.

Monitorovanie emócií zákazníkov

Ako už bolo vyššie spomínané, počítačové videnie môže byť využité aj ako významný doplnok k mystery shoppingu. Ide o zariadenie na monitorovanie emočného indexu predajne/priestoru. Špeciálna mini kamera sníma emócie ľudí pri vstupe a výstupe z daného priestoru, čím dokáže zaznamenať zmeny pocitov u zákazníkov či klientov. Zároveň je možné identifikovať aj to, či táto zmena nastala pozitívnym, neutrálnym alebo negatívnym smerom. Samozrejme, na emócie môžu vplývať aj ďalšie faktory, napríklad zákazník alebo klient môže počas pobytu v danom priestore prijať prostredníctvom telefónu hovor, ktorý ho nejakým spôsobom znepokojí alebo rozruší.

Manažment zásob a optimalizácia nakupovania

Okrem rozpoznávania emócií zákazníkov využíva spoločnosť Walmart počítačové videnie aj na optimalizáciu zásob a produktového vystavenia. Systémy počítačového videnia automaticky sledujú prítomnosť tovaru v regáloch, pomáhajú optimalizovať jeho umiestnenie a personál upozornia, keď je potrebné zásoby doplniť. Tento prístup pomáha predchádzať stavom vypredania zásob, a teda stratám zisku. Na trhu existujú aj ďalšie technológie využívajúce počítačové videnie, ktoré pomáhajú zefektívňovať procesy v retaile. Napríklad významný internetový predajca vyvinul koncept obchodov Amazon Go, kde ľudia môžu nakupovať bez toho, aby museli prejsť cez pokladňu.

Využitie technológií počítačového videnia vyžaduje starostlivé plánovanie

Je dôležité poznamenať, že úspešná implementácia a vplyv na zisk môžu závisieť od rôznych faktorov vrátane kvality technológie, správnej integrácie s existujúcimi systémami, potrebného školenia a odborných znalostí a schopnosti prispôsobiť sa meniacim sa očakávaniam zákazníkov. Okrem toho by sa mala vyhodnotiť návratnosť investícií do implementácie technológií počítačového videnia z hľadiska úspory nákladov v kontexte generovania príjmov. Situácia každého maloobchodníka je jedinečná a konkrétny vplyv na zisk bude závisieť od toho, ako efektívne sa tieto technológie implementujú a využijú v rámci ich obchodných špecifík.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU. 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

15. 5. 2025, galavečer Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, Bratislava

Laboratórium automatizácie otvorené: kongres Eastlog 2025 namieša ten správny kokteil

Desať najlepších udržateľných prípadových štúdií z Česka a Slovenska bude predstavených na aprílovom Sustainability Summite

20. – 21. 5. 2025, veľtrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27. – 31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025

Obchod očami Renáty Peťovskej, riaditeľky sekcie obchodu a rozvoja maloobchodnej siete Coop Jednoty Slovensko: Značka Tomu ver prináša potraviny pre všetkých

7. apríla 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok