Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj pracovnom živote. Technológie sú základom modernej spoločnosti a „majákom“ neustáleho rastu – od smartfónov až po najmodernejšie počítačové rozhrania. Vo všeobecnosti, kedykoľvek, keď počítač spracúva vizuálny vstup, ako je napríklad fotka, video či živý záznam z kamery na smartfóne, používa pritom počítačové videnie.
Zjednodušene povedané, počítačové videnie sa používa práve na rozpoznanie a spracovanie vstupov. Tento systém umožňuje, aby skener čiarových kódov vedel „prečítať” zhluk čiar a previesť ho na sekvenciu čísel. Takisto, ako aj keď smartfón cez sken tváre dokáže rozpoznať tvár používateľa telefónu. Obdobné aplikácie je možné nájsť aj v priemysle, autonómnych vozidlách, kde sa používa na sledovanie jazdných pruhov či okoloidúcich vozidiel, ale aj pri získavaní spätnej väzby v marketingovom prieskume alebo v retail manažmente.
Maloobchod a počítačové videnie
V kontexte maloobchodu možno technológiu počítačového videnia použiť rôznymi spôsobmi na zlepšenie prevádzky, zlepšenie skúseností zákazníkov a optimalizáciu maloobchodných stratégií. Za najvýznamnejšie aplikácie počítačového videnia v maloobchode možno považovať:
• Rozpoznávanie a detekcia objektov, čo umožňuje maloobchodníkom automaticky zisťovať a rozpoznávať výrobky v regáloch. To môže pomôcť pri riadení zásob, presnosti tvorby cien a optimalizácii regálov prostredníctvom monitorovania úrovne zásob, identifikácie nesprávne umiestnených položiek a automatizácie procesov doplňovania;
• Rozpoznávanie tváre a analýza zákazníkov, čo môžu maloobchodníci využívať na analýzu demografických údajov, správania a emócií zákazníkov. Tento spôsob môže byť efektívne využitý aj pri inovatívnom mystery shoppingu;
• Personalizovaný marketing a reklama, pretože snímanie tvárí a ich spracovanie s využitím počítačového videnia umožňuje analýzu údajov o tvári, čím môžu maloobchodníci získať prehľad o preferenciách zákazníkov, sledovať návštevnosť, merať angažovanosť zákazníkov a prispôsobovať nákupné zážitky na základe individuálnych profilov;
• Počítanie ľudí pri vstupe, respektíve výstupe z predajne a automatizácia pokladní, pretože tieto informácie pomáhajú maloobchodníkom pochopiť vzorce toku zákazníkov, optimalizovať rozloženie predajní, riadiť počet zamestnancov a zlepšiť celkovú prevádzkovú efektívnosť;
• Prevencia krádeží a bezpečnosť, nakoľko systémy založené na počítačovom videní možno použiť na zisťovanie podozrivého správania, sledovanie záujmových osôb a prevenciu krádeží alebo narušenia bezpečnosti. Maloobchodníci môžu využívať algoritmy počítačového videnia na monitorovanie priestorov predajní, identifikáciu neobvyklých činností a zasielanie upozornení bezpečnostnému personálu;
• Rozšírená realita (AR) a virtuálne skúšanie produktov, ktoré zákazníkom umožňujú virtuálne si vyskúšať produkty, ako je oblečenie, doplnky alebo kozmetika. Prekrytím digitálnych obrázkov na videozáznamy v reálnom čase si zákazníci môžu vizualizovať, ako budú produkty vyzerať bez toho, aby si ich fyzicky vyskúšali.
Monitorovanie emócií zákazníkov
Ako už bolo vyššie spomínané, počítačové videnie môže byť využité aj ako významný doplnok k mystery shoppingu. Ide o zariadenie na monitorovanie emočného indexu predajne/priestoru. Špeciálna mini kamera sníma emócie ľudí pri vstupe a výstupe z daného priestoru, čím dokáže zaznamenať zmeny pocitov u zákazníkov či klientov. Zároveň je možné identifikovať aj to, či táto zmena nastala pozitívnym, neutrálnym alebo negatívnym smerom. Samozrejme, na emócie môžu vplývať aj ďalšie faktory, napríklad zákazník alebo klient môže počas pobytu v danom priestore prijať prostredníctvom telefónu hovor, ktorý ho nejakým spôsobom znepokojí alebo rozruší.
Manažment zásob a optimalizácia nakupovania
Okrem rozpoznávania emócií zákazníkov využíva spoločnosť Walmart počítačové videnie aj na optimalizáciu zásob a produktového vystavenia. Systémy počítačového videnia automaticky sledujú prítomnosť tovaru v regáloch, pomáhajú optimalizovať jeho umiestnenie a personál upozornia, keď je potrebné zásoby doplniť. Tento prístup pomáha predchádzať stavom vypredania zásob, a teda stratám zisku. Na trhu existujú aj ďalšie technológie využívajúce počítačové videnie, ktoré pomáhajú zefektívňovať procesy v retaile. Napríklad významný internetový predajca vyvinul koncept obchodov Amazon Go, kde ľudia môžu nakupovať bez toho, aby museli prejsť cez pokladňu.
Využitie technológií počítačového videnia vyžaduje starostlivé plánovanie
Je dôležité poznamenať, že úspešná implementácia a vplyv na zisk môžu závisieť od rôznych faktorov vrátane kvality technológie, správnej integrácie s existujúcimi systémami, potrebného školenia a odborných znalostí a schopnosti prispôsobiť sa meniacim sa očakávaniam zákazníkov. Okrem toho by sa mala vyhodnotiť návratnosť investícií do implementácie technológií počítačového videnia z hľadiska úspory nákladov v kontexte generovania príjmov. Situácia každého maloobchodníka je jedinečná a konkrétny vplyv na zisk bude závisieť od toho, ako efektívne sa tieto technológie implementujú a využijú v rámci ich obchodných špecifík.
Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.