
Zdá sa vám, že zákazníci z vašej predajne doslova utekajú? Ak máte kvalitný tovar, ochotných predavačov aj pustenú príjemnú hudbu, chyba môže byť vo farbe vašej predajne. Pretože farby, aj keď sa nám to nezdá, vo vysokej miere ovplyvňujú, či sa u vás zákazníci cítia príjemne.
Farebnosť predajne je najmä v korporátnych firmách jasne daná a tvorí súčasť celkového dizajnu aj nadnárodného konceptu spoločnosti. Predajňa však vďaka dobre zvolenej farbe môže získať jedinečnú atmosféru, nádych originality aj jasné odlíšenie sa od konkurencie. Vďaka tomu bude pre zákazníkov oázou pohody, ktorú budú radi a aj opakovane navštevovať.
Farbičky, kam sa pozriete
Farby vám môžu pomôcť rôznymi spôsobmi. Dokážu vhodne vizuálne rozdeliť jednotlivé oddelenia predajne, čo sa ale v menších predajniach nepodarí a ani neodporúča. Odborníci odporúčajú zvýrazniť dominantnú farbu aspoň na štyroch kľúčových miestach predajne – na stenách, strope, podlahe a v regáloch alebo pri pokladniciach.
Ak chcete zvýrazniť nejaký druh tovaru, aj na to môžete využiť farby. Dobrým príkladom je využitie čiernej či fialovej v kombinácii s bielou, zlatou či bledohnedou. Samozrejme, ten najluxusnejší tovar by mal byť za sklom, naň predsa nemôže siahať len tak hocikto!
Pravá farba pre vás
Z výskumov vyplýva, že teplejšie farby, ako je červená, žltá, oranžová, zvyšujú záujem o nakupovanie. Dokonca sa pýšia schopnosťou prilákať do predajne okoloidúcich. Ak je však v predajni príliš veľa jednej farby, na zákazníka to pôsobí rušivo.
Studené a zemité farby navodzujú pocit pokoja a pohody. Patrí sem biela, modrá, zelená či fialová. V takto zladených predajniach zákazníci podľa prieskumov trávia dlhší čas, viac sa zaujímajú o tovar, viac komunikujú s predavačmi. Navyše táto farebnosť pôsobí pozitívne aj na personál či na vznik konfliktov. Tých je v takýchto predajniach podstatne menej.
Komu a čo predávate?
Farby sú skutočne všade okolo nás a zrušiť farebné stereotypy potrvá ešte istý čas. Veď aj práve preto chcú budúci rodičia vedieť pohlavie svojho bábätka, ktorému plánujú kupovať modré alebo ružové oblečenie. Rovnako sme vyberaví aj pri obaloch – kým v jednej farbe môže ísť na dračku, v druhej sa oň nikto neobtrie ani pohľadom. Farebnosť vo veľkom využívajú aj reštaurácie – je známe, že červená povzbudzuje chuť do jedla, no v modrom tanieri sa nám zdá jedlo oveľa chutnejšie.
Akú farbu zvoliť by vám malo napovedať hlavne to, aký tovar v predajni ponúkate a kto je vaša cieľová skupina. Iné farby budú preferovať konzervatívnejší ľudia stredného veku a iní mladší spotrebitelia. Samozrejme, nie je ani vhodné unudiť zákazníkov, pretože tým stratia dôvod opäť vás navštíviť. Monotónna farebnosť v nich skrátka neprebudí žiadne pozitívne emócie!
Impulzívni a mladší nakupujúci majú radi oranžovú, žltú, bledomodrú aj čiernu – tieto farby sa hodia napríklad pre predajne s rýchlym občerstvením. Pre moderné predajne, napríklad s odevmi, obchody ponúkajúce rozmanité produkty či tie, ktoré chcú pôsobiť prírodne a ekologickejšie, by mali siahnuť po zelenej či tmavomodrej. Tieto farby pôsobia upokojujúco, dôveryhodne a prirodzene. Predajne s módou pre ženy môžu siahnuť po červenej, bielej či ružovej.
A čo rozhodne nerobiť?
Nemeňte farebnosť predajne podľa nálady, osobných preferencií, či len na základe obľúbenej farby vašich rodinných príslušníkov. Tiež nie je vhodné zvoliť širokú paletu farieb, ktorá by mohla pôsobiť naopak rušivo a chaoticky. Radšej sa poraďte s odborníkmi, ktorí poznajú triky, ako predajňu uspôsobiť tak, aby vám prinášala zisky.
Extra tip na záver: Ak sa ako zákazník rozhodnete vyraziť do nejakého podniku, pretože sa tam dobre cítite, uvažujte. V prípade, že budete relaxovať pri chutnom alkoholickom drinku, nešoférujte. Nielenže je to zo zákona zakázané, ale môže to byť aj poriadne drahé. Ako veľmi, nájdete na webe Účet za nehodu.
Katarína Droppová pôsobí ako managing director so špecializáciou na korporátnu a krízovú komunikáciu v agentúre 10/10 Communiations.