logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Rýchlosť doručenia zásielky je dôležitá pre tri štvrtiny Slovákov. Takmer tretina chce mať tovar...
  • Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v roku 2023 dosiahol hodnotu 41,7 %. Oproti roku...
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...

Nahradiť klietkové chovy bude pre farmárov náročné, nemusia mať na to dostatok financií

15. mája 2023
Správy 0
120
Nahradiť klietkové chovy bude pre farmárov náročné, nemusia mať na to dostatok financií

Vajcia z klietkového chovu tvoria na Slovensku až tri štvrtiny ponuky. Už od roku 2025 sa však viaceré zahraničné obchodné reťazce, ktoré pôsobia na Slovensku, zaviazali ukončiť ich predaj. Poľnohospodárska spoločnosť Sanagro, tvrdí, že na zmenu chovu mnohí farmári nemusia mať dostatok peňazí. 

Ukončenie klietkového chovu vychádza z nariadenia Európskej únie. A zatiaľ čo viaceré zahraničné obchodné reťazce sa zaviazali, že od roku 2025 nebudú vo svojich prevádzkach predávať spotrebiteľom vajcia z klietkových chovov, slovenskí chovatelia uzavreli so štátom dohodu, že s nimi skončia najneskôr do roku 2030.

Prečítajte si tiež
Náklady na prerábku klietkových chovov sliepok rastú, treba ich zakázať hneď?

„Prechod z klietkového na iný typ chovu si vyžaduje investície v desiatkach až stovkách tisíc eur v závislosti od veľkosti chovu. Navyše proces otvárania chovov je administratívne veľmi náročný,“ upozorňuje Tomáš Kohút, generálny riaditeľ skupiny Sanagro, ktorá na západnom a strednom Slovensku obhospodaruje 12 fariem.

Sanagro otvorilo pred rokom jeden z najväčších bio voľných výbehov pre nosnice na svojej ekofarme Bos-Por Agro na Záhorí. Doteraz na nej vyprodukovalo a dodalo na slovenský trh takmer trištvrte milióna bio vajec. „Investície do vybudovania mobilnej chovnej haly vrátane triedičky bio vajec boli na úrovni 340 tisíc eur. Avšak práve pre byrokraciu sme po otvorení chovnej stanice nemohli na trh umiestniť približne 130 tisíc vajec, čo pre nás predstavovalo čistú stratu,“ spomína Tomáš Kohút.

Schvaľovanie trvá dlho

Pri otváraní prevádzkarní na chov hydiny je potrebný celý rad povolení, kontrola chovov a samotných sliepok. „Ide o proces, pri ktorom sú chovatelia závislí od činnosti orgánov štátnej správy, ktoré majú zákonné lehoty. Proces schvaľovania je mimoriadne zdĺhavý a nezohľadňuje sa pri ňom skutočnosť, že pracujeme so živými zvieratami a s ich produktmi, ktoré majú obmedzenú lehotu trvanlivosti,“ uvádza Tomáš Kohút.

V rokoch 2019 až 2021 Slovensko zaznamenalo postupný pokles sebestačnosti v produkcii vajec pod hranicu 90 percent. Podľa posledných údajov Eurostatu z roku 2021 je sebestačné na úrovni 83 percent. Najviac vajec sa u nás vyprodukuje v klietkovom chove, pričom podiel Slovenska na produkcii bio vajec a chove vo voľnom výbehu je zatiaľ minimálny.

Bio vajcia pritom obsahujú až trikrát viac vitamínu D ako bežné vajcia. Sliepky vo voľnom výbehu totiž dostávajú počas celého dňa slnečné žiarenie. Zároveň tieto vajcia obsahujú trikrát viac omega-3 mastných kyselín a dvojnásobok vitamínu E, na čo poukázala štúdia univerzity v Pensylvánii.

Súvisiace články:

Náklady na prerábku klietkových chovov sliepok rastú, treba ich zakázať hneď?

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera