logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých viac ako 40 čerpacích staniciach...
  • Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue....
  • Od júna zabezpečuje správu a prenájom Obchodného centra Aupark v Bratislave realitno-poradenská...
  • Zvolenská mliekareň najnovšie priniesla na trh limitovanú letnú a zimnú edíciu. Zákazníci môžu...

Obchody v nedeľu nezatvárajte, žiadajú signatári výzvy

12. mája 2023
Správy 0
938
Obchody v nedeľu nezatvárajte, žiadajú signatári výzvy

Organizácie a firmy spoločne vyzývajú poslancov a poslankyne na odmietnutie zákazu nedeľného predaja, ktorý môže podľa signatárov výzvy #ZaOtvoreneNedele ohroziť zamestnanosť, príjmy brigádujúcich študentov a študentiek, cenovú stabilitu a dostupnosť tovarov a služieb.

Parlament sa bude čoskoro znovu zaoberať návrhom zakázať nedeľný predaj. Ten by mal podľa signatárov výzvy #ZaOtvoreneNedele ďalekosiahle dopady na spotrebiteľov, zamestnancov, študentov a v konečnom dôsledku aj príjmy do štátneho rozpočtu. „Spojili sme viacero organizácií a firiem v snahe ukázať, že nedeľný predaj nie je rozmar a jeho zákaz by negatívne ovplyvnil aj na prvý pohľad nesúvisiace oblasti,“ hovorí riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma.

Výzvu okrem Inštitútu moderného spotrebiteľa zatiaľ podporujú Iniciatíva slovenských maloobchodníkov, INESS, INEKO, Podnikateľská aliancia Slovenska, Bratislava Policy Institute, Gant, Exisport, Super zoo, NAY, Panta Rhei a Tesco.

„Pokiaľ niekto v nedeľu do obchodu ísť nechce, nikto ho k tomu nenúti už ani dnes. Na druhú stranu, mnohí cez týždeň nestíhajú alebo im to nevyhovuje. Nakupovanie cez týždeň a cez víkend totiž nie je to isté a debata o nedeľnom predaji sa podľa nás často zužuje na teplé rožky, čím sa bagatelizuje časová náročnosť nakupovania. Nákup oblečenia, nábytku, kníh, domácich potrieb, športového vybavenia, produktov pre domácich miláčikov, elektroniky alebo zariaďovanie bytu nie sú záležitosťou zopár minút. Práve preto si ich veľa ľudí prirodzene necháva na víkend, keď na to majú viac energie či priestoru,“ vysvetľuje Filip Kužma.

Po zákaze nedeľného predaja by na väčšie nákupy mnohým ostala už len sobota. Existuje pritom predpoklad, že obchody budú v soboty plnšie, čím sa zhorší flexibilita a kvalita nakupovania, či už pre ľudí, ktorí návštevy obchodov obľubujú alebo pre tých, ktorí v nich chcú stráviť čo najmenej času.

Negatívny dopad na zamestnancov

Signatári vo výzve poukazujú aj na dopad na tie obchody a služby, ktoré by napriek zákazu mohli by zostať otvorené. „Pre veľa z nás je súčasťou víkendového oddychu návšteva kina, reštaurácie, kaviarne, kaderníctva či fitcentra. V dnešnej dobe sa však čoraz viac takýchto prevádzok nachádza v obchodných centrách a pasážach, kde zdieľajú priestor s prevádzkami, z ktorých väčšina by následkom zákazu zatvorená zostala. To môže znamenať dve veci. Buď sa prevádzkovateľ centra rozhodne ho v nedeľu zavrieť úplne, pretože sa mu neoplatí ťahať fixné náklady pre pár otvorených prevádzok. Alebo im zvýši nájom tak, ako sa to stalo v niektorých prípadoch napríklad v Maďarsku, čo sa následne prenesie do koncových cien,“ dodáva Filip Kužma.

Zákaz nedeľného predaja by podľa signatárov negatívne dopadol aj na zamestnancov. Časť z nich by vraj o zamestnanie prišla a druhej časti by sa znížil plat. „Ešte v roku 2020 na Úrade vlády vypočítali, že zákazom nedeľného predaja by mohlo zaniknúť až 1 700 pracovných miest. Mnohým zamestnancom tiež práca v nedeľu vyhovuje a jej zákaz si neželajú. Nedeľná práca totiž automaticky neznamená nadčasy, znamená však zvýšenie mzdy cez príplatky,“ hovorí predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov Daniel Krakovský.

Nižšie mzdy

Podľa analýzy INESS-u by sa zároveň stratou nedeľných príplatkov zamestnancom znížili hrubé mzdy o 350 až 600 eur ročne. Signatári podotýkajú, že tieto zníženia ovplyvnia aj štátny rozpočet v podobe nižšieho výberu dane z príjmu. Zákaz by mal osobitný dopad na študentov, ktorých veľká časť pracuje na čiastočný úväzok v maloobchode práve cez víkendy. Zarobené peniaze používa na financovanie štúdia.

„Na tému sme sa pozreli aj z ľudskejšieho uhla pohľadu a v rámci videoankety sme sa nedávno opýtali niekoľko zamestnankýň obchodov, čo si o zákaze nedeľného predaja myslia a či stoja o ‚ochranu‘, ktorú im niektorí páni poslanci a panie poslankyne ponúkajú. Ich verdikt bol jednoznačný, a to päťnásobné nie,“ vraví Filip Kužma.

„Väčšina členských štátov EÚ v súčasnosti neobmedzuje nakupovanie v nedeľu a keď sa pozrieme na údajné úspešné príklady, v Poľsku vidíme, že tam zákaz prežil od roku 2018 len vďaka nedávno zrušenej právnej medzere, ktorá umožnila obchodom otvoriť v nedele, pokiaľ fungovali aj ako takzvané zásielkovne. Maďarsko, ktoré takúto výnimku pre obchody nemalo, so zákazom skoncovalo už po roku,“ konštatuje Filip Kužma. Signatári dávajú do pozornosti analýzu z Maďarska, ktorá vypočítala, že južný sused prišiel kvôli zavretým obchodom v nedeľu cez leto 2015 len v turistických strediskách na výbere DPH o 50 až sto miliárd forintov (cca 160 až 320 miliónov eur).

Plagát na prevádzku

„Politici už dnes hovoria, že ak aj návrh neprejde v tomto volebnom období, opätovne sa chcú k téme po voľbách vrátiť. Naša výzva teda nie je len o tomto návrhu. Snažíme sa ukázať, že debatu o nedeľnom predaji a iných škodlivých návrhoch treba raz a navždy uzavrieť. Ak už chceme o takýchto návrhoch diskutovať, mal by minimálne prebehnúť riadny proces pripomienkovania,“ uzatvára Inštitút moderného spotrebiteľa.

Súčasťou výzvy je aj plagátová kampaň, v rámci ktorej si obchodníci môžu vo svojich prevádzkach umiestniť leták, ktorý varuje pred ich možných zatvorením. Plagát je možné stiahnuť na www.modernyspotrebitel.sk.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok