Súčasné trendy na trhu s potravinami ovplyvňujú spotrebiteľov pri výbere potravín. Do popredia sa v poslednej dobe dostávajú nutričné indikátory zloženia potravín či ekologické parametre obalov. V konečnom dôsledku je však cena pri nákupnom rozhodovaní stále oveľa dôležitejšia ako nutričné zloženie či obal vyrobený z ekologického alebo recyklovateľného materiálu.
Nutričné indikátory
Vo všeobecnosti možno konštatovať, že spotrebitelia si čoraz častejšie vyberajú potraviny s ohľadom na ich zdravotné výhody za predpokladu, ak im to ich príjem dovoľuje. Uvedené je spôsobené vyšším záujmom spotrebiteľov o svoje zdravie, udržanie hmotnosti, vedenie zdravšieho životného štýlu alebo prevenciu mnohých ochorení. Faktom je, že konzumované potraviny ovplyvňujú aj budúce zdravie spotrebiteľov, a preto ich možno považovať za kľúčový motivačný aspekt vo vzťahu k zmene stravovacích návykov. V kontexte uvedeného sa zdôrazňuje nákup a konzumácia zdravších alternatív potravín. Za tie sa považujú potraviny s vyšším obsahom živín a nižším obsahom kalórií, tuku a cukru.
Výživové indikátory môžu ľuďom pomôcť identifikovať tieto potraviny a informovane sa rozhodnúť, čo budú jesť. Môžu tiež pomôcť ľuďom vyhnúť sa potravinám s vysokým obsahom nezdravých živín alebo prídavných látok, ktoré môžu prispievať k chronickým ochoreniam, ako je obezita, cukrovka a srdcové choroby. Na základe kvalitatívnych prieskumov s využitím Eye trackingu je možné konštatovať, že pre spotrebiteľov sú pri výbere nemenej dôležité aj informácie o konzervačných látkach respektíve iných látkach, ktoré nutričné indikátory nemusia v svojom hodnotení zohľadňovať.
Recyklovateľné materiály
Spotrebitelia majú záujem o obaly na potraviny, ktoré sú recyklovateľné, opätovne použiteľné, biologicky rozložiteľné alebo kompostovateľné. Preferujú tiež vidieť obaly, ktoré sú vyrobené z udržateľných materiálov, ako je bambus, recyklovaný papier alebo plasty na rastlinnej báze. Okrem toho sa spotrebitelia čoraz viac zaujímajú o obaly, ktoré sú ľahké, kompaktné a efektívne, čo môže znížiť uhlíkovú stopu spojenú s prepravou a distribúciou. V niektorých prípadoch sú spotrebitelia ochotní zaplatiť viac za potraviny, ktoré sú zabalené spôsobom šetrným k životnému prostrediu.
Podľa prieskumu spoločnosti Mintel, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, približne 58 % spotrebiteľov v USA uviedlo, že by boli ochotní zaplatiť viac za potraviny, ktoré sú zabalené v udržateľných alebo ekologických materiáloch. Keď sa však na Slovensku máme rozhodnúť medzi cenou a ekologickým obalom, vyhráva cena. Podľa prieskumu organizácie ENVI – PAK je pre 79 % ľudí pri nakupovaní cena produktu ešte stále dôležitejšia a rozhodujúcejšia ako obal vyrobený z ekologického alebo recyklovateľného materiálu.
Dizajn a farebnosť obalov
Faktom je, že obal okrem ochrannej, informačnej a manipulačnej plní aj funkciu propagačnú. Práve v tomto kontexte je dôležitá farebnosť a dizajn obalu s ohľadom na druh výrobku. Rozhodujú detaily, ako napríklad to, či je výrobok viditeľný cez obal alebo nie. Tiež či je zobrazený samostatne alebo na nejakom podnose a v akej forme. Práve kvalitatívne prieskumy potvrdzujú, že aj toto sú prvky, ktoré ovplyvňujú vizuálnu atraktívnosť, a teda výber konkrétneho výrobku.
Kladieme na zdravie a ekológiu skutočne dôraz?
Z mnohých kvantitatívnych prieskumov vyplýva, že spotrebiteľov zaujíma zdravé stravovanie, a teda uprednostňujú zdravšie alternatívy výrobkov, ako aj to, že im záleží na ekologickom aspekte obalov. Napríklad v kvantitatívnom spotrebiteľskom prieskume, ktorý realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre v apríli 2021 na vzorke 1000 respondentov, 86 % ľudí zodpovedných za nákup potravín deklarovalo dôležitosť zdravého stravovania, pričom až 24 % z nich tvrdilo, že je dokonca veľmi dôležité.
V prípade ekologických obalov z aktuálneho prieskumu organizácie ENVI – PAK vyplýva, že pre 43 % opýtaných je dôležité, či je obal možné opätovne použiť alebo, či je z recyklovateľného materiálu. Tu si však treba uvedomiť dôležitú skutočnosť, že môžu existovať významné rozdiely medzi tým, čo ľudia v prieskumoch deklarujú a ako sa v skutočnosti na mieste predaja rozhodujú, a to najmä z hľadiska zvyku a vyšších cien.
V oboch vyššie spomínaných otázkach sa angažujú už aj samotní výrobcovia či predajcovia. Ide napríklad o označovanie viaczložkových potravín nutričným indikátorom alebo o výrobu ekologických alternatív obalov v rámci ekomodulácie, ktorá má výrobcov motivovať k tomu, aby na trh uvádzali udržateľnejšie a ľahšie recyklovateľné obaly.
Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU.