Môže sa zdať, že aktuálna doba maloobchodníkom nepraje a zvyšovanie cien spolu s infláciou nútia zákazníkov výrazne šetriť. Pre šikovných predajcov je však aj toto obdobie šancou na zvýšenie obratov.
Ľudia si musia naplniť svoje základné potreby, či už je kríza alebo nie je. Preto chodia nakupovať potraviny, kozmetiku aj oblečenie. A tiež nejaké tie odmeny, keď už sú také zlé časy – však raz za čas si nejaké malé pohladenie duše zaslúži každý. O tom, kam pôjdu nakupovať, či ku vám alebo k vašej konkurencii, však už rozhodujete vy sami.
Zákazník chodí tam, kde mu je dobre
Mohlo by sa zdať, že ľudia v snahe šetriť, budú preferovať nákupy na eshopoch, opak je ale pravdou. V porovnaní s protipandemickými opatreniami sa predaje v online znižujú a zákazníci vo zvýšenej miere využívajú službu kamenných predajní. Čo za tým stojí? Predsa kvalita predavačov a benefity takéhoto predaja. Nejde len o možnosť otestovať a ohmatať si tovar vo vlastných rukách, ale tiež o poradenstvo, ktoré mu k nemu môže poskytnúť práve odborník. Samozrejme, len v prípade, ak je vyškolený a predovšetkým ústretový. K takému sa zákazník rád vráti a dá o jeho kladoch vedieť aj svojej rodine, známym, kolegom. A to je promo na nezaplatenie, ktoré vám neurobí aj reklama v televízii.
Takže na čo sa sústrediť, ak chcete získať viac nakupujúcich? Samozrejme, bez kvalitného a konkurencieschopného tovaru by to nešlo, ale rovnaká kvalita sa očakáva aj u personálu. Práve pre angažovaného predavača nebude problémom zistiť, čo zákazník hľadá a splniť jeho potreby aj nad očakávania. Ak mu dá pocítiť, že je tu pre neho a môže sa na neho s kedykoľvek s dôverou obrátiť (bez toho aby ho vyrušoval, či nebodaj otravoval), dodá mu pocit istoty a uznania za to, že sa rozhodol pre túto konkrétnu predajňu. Nehovoriac o vďačnosti, na ktorú sa nezabúda. Keď zákazník získa vo vašej predajni pozitívnu skúsenosť, bude to pre neho zážitok, ktorý prinesie opakované nákupy aj zvýšené obraty.
Načúvajte svojim zákazníkom
Ak si bude chcieť nabudúce oddýchnuť a nabrať síl v neutešenej situácii, či sa len odreagovať alebo odmeniť po náročnom dni – v prípade, že mu vaša predajňa poskytne tieto služby, máte vyhrané. V zlých chvíľach rastie predaj z oblasti zábavy, no tiež cukroviniek a kupodivu aj sortimentu pre domácich maznáčikov. Vás, ako predajcu, atmosféra v predajni až tak veľa nestojí, môže byť však rozhodujúca pri nákupnom rozhodovaní. Nemám teraz na mysli výzdobu, ale práve prostredie, v ktorom sa zákazník bude cítiť dobre za každých okolností. Milé tváre, dobrých radcov, aj nastražené ucho a empatiu, vďaka ktorej vyplníte potreby a očakávania tých, ktorí vám dávajú ich (častokrát naozaj ťažko) zarobené peniaze. Tak čo, je to tak aj u vás? Stavili ste na osobný prístup alebo sa stále pokúšate očariť zákazníka nízkymi cenami, vysokými zľavami a nevrlým personálom?