logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Rýchlosť doručenia zásielky je dôležitá pre tri štvrtiny Slovákov. Takmer tretina chce mať tovar...
  • Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v roku 2023 dosiahol hodnotu 41,7 %. Oproti roku...
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...

Informačný deň pre potravinárov 2023

26. apríla 2023
Správy 0
100
Informačný deň pre potravinárov 2023

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora v spolupráci s Potravinárskou komorou Slovenska a Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR zorganizovali Informačný deň pre potravinárov, ktorý sa uskutočnil 19. apríla 2023.

Zástupcovia potravinárskych združení, ale aj priamo domácich výrobcov mali na pôde Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR možnosť oboznámiť s aktuálnymi procesmi v rámci prebiehajúcich výziev pre podopatrenia 4.1 a 4.2. Programu rozvoja vidieka, ale aj s informáciami o nových pripravovaných schémach štátnej pomoci.

Prečítajte si tiež
Rok 2023 bude pre potravinárske odvetvie skúškou odolnosti
potravinári

Schéma minimálnej pomoci

Zástupcovia rezortného ministerstva prezentovali na seminári Schému minimálnej pomoci na marketingovú podporu v sektore spracovania poľnohospodárskych výrobkov a výroby potravín, ktorá by mala už v aktuálnom roku nahradiť tzv. zelenú naftu pre potravinárov. Momentálne ministerstvo pripravuje mechanizmus poskytovania pomoci a dolaďuje detaily. Plánovaná alokácia je 8 mil. eur, čo je približne rovnaká suma, ktorú v minulom roku prostredníctvom schém štátnej pomoci, dostali naši potravinári.

Výrobcovia potravín však prízvukujú, že je mimoriadne potrebné stihnúť pripraviť schému pomoci čo najskôr. Ak výzva nebude vypísaná do konca roka, odvetvie de facto príde o jedinú podporu zo štátneho rozpočtu.

Veľmi aktuálne sú aj schémy pomoci z dôvodu ruskej agresie na Ukrajine a zvýšených nákladov vo výrobe. „Bolo by vhodné, aby popri výzve z dielne ministerstva hospodárstva bola opätovne zaradená aj výzva z ministerstva pôdohospodárstva. Výzva by nemala riešiť limity, ale rozdiel vo zvýšenej cene za energie na základe istého obdobia. Výzva by však mala reflektovať aj na zvýšené distribučné poplatky, ktoré v poslednom období rovnako výrazne vzrástli,“ poznamenal na seminári predseda Únie potravinárov Slovenska Daniel Molnár. Práve v čase seminára však predseda vlády SR Eduard Heger oznámil zastropovanie distribučných poplatkov pri elektrine na úroveň z roka 2022. Opatrenie začne platiť od 1. mája a týka sa firiem a samospráv.

Potravinári zároveň na stretnutí rozvinuli aj diskusiu o možnostiach zaradenia potravinárstva a poľnohospodárstva do regulovaného odvetvia, teda k domácnostiam. Agropotravinárstvo by tak malo stanovenú nižšiu cenu za energie ako je trhová cena.

Potravinárska legislatíva

Veľmi sledovanou oblasťou je aj potravinárska legislatíva. Obzvlášť na európskej úrovni, ku ktorej sa nedokážu vyjadrovať a ovplyvňovať ani samosprávne organizácie. Medzi najaktuálnejšie patrí označovanie výživových hodnôt a označovanie dátumu minimálnej trvanlivosti.

Zástupcovia ministerstva vyzdvihli aktivity SPPK, ktorá v marci zorganizovala okrúhly stôl so všetkými zainteresovanými stranami, ktoré majú čo povedať v rámci problematiky označovania výživových hodnôt na obale potravín. Na spoločnej širokej diskusii mal každý priestor predstaviť svoj názor a pohľad na danú tému. Závery z tohto rokovania budú súčasťou pozície Slovenskej republiky k výživovému označovaniu potravín.

Momentálne najsledovanejšou témou v sektore je zákaz dovozu ukrajinského obilia na naše územie, z dôvodu obáv o kvalitu dovážanej komodity. Ústredný riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR Jozef Bíreš na vlastnej pôde pred potravinármi potvrdil, že kontrolný orgán veľmi aktívne spolupracuje s colnou správou a policajtmi pri zabezpečovaní kontrol dovozov z Ukrajiny. „Orgány, s ktorými spolupracujeme, majú však aj trojsmenné prevádzky, my čosi také ale nemáme. Vyťaženosť našich kontrolórov je teda na hrane. Aj preto je kardinálnou otázkou finančné posilnenie veterinárnej správy,“ poznamenal na podujatí Jozef Bíreš. Tieto slová na seminári podporili aj zástupcovia potravinárov, ktorí našim kontrolným úradom plne dôverujú.

Jozef Bíreš vo svojej prezentácii potvrdil, že viac pochybení vzniká na strane dovážaných potravín. Domáce potraviny preukazujú dlhodobo oveľa menej problémov. V celkovom meradle ŠVPS SR uskutočnila v roku 2022 takmer 50-tisíc kontrol. V porovnaní s predošlým rokom ide o zvýšenie počtu kontrol, ale aj zvýšenie počtu pochybení. Tými najčastejšími sú: hygiena technologického zariadenia, pracovné pomôcky nasledované pochybeniami pri označovaní výrobkov.

Zdroj: Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora

Súvisiace články:

potravináriRok 2023 bude pre potravinárske odvetvie skúškou odolnosti

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera