logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len...
  • Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom...
  • V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne...
  • Spoločnosť Terno real estate rozšírila v novembri svoju sieť o tri predajne v Bratislave, Senci...

Marcová inflácia spomalila na 14,8 %

14. apríla 2023
Správy 0
368
Marcová inflácia spomalila na 14,8 %

Marcová inflácia spomalila na 14,8 %. Ľudia tankovali lacnejšie ako vlani, ale potraviny a nealko nápoje boli naďalej drahšie, a to o vyše 28 %.

Štatistický úrad SR dnes zverejnil marcový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze prišlo k nárastu týchto cien o 14,8 % a inflácia sa tak vrátila po 4 mesiacoch opäť pod úroveň 15 %.

Prečítajte si tiež
Slováci platia za nákupy potravín v novom roku o osem percent viac

Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny ukrajujú z nákladov domácností približne pätinu, v prípade bývania ide dokonca o cca štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú spotrebitelia na ich vyššie ceny citlivejší. Obe tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpisujú významne pod vývoj celkovej inflácie v krajine. Medziročné tempo zdražovania v marci mierne zrýchlilo v oblasti potravín a nealkoholických nápojov a to na 28,2  %. V prípade bývania prišlo k miernejšiemu cenovému rastu a to o 13,6 %.

Oproti marcu 2022 zaznamenali výrazný nárast cien už spomínané potraviny a nealkoholické nápoje a to o 28,2 %. Zákazníci v obchodoch platili výrazne viac v podstate za všetky kategórie potravín – za mlieko, syry a vajcia (35,7 %), za zeleninu (32,1 %), za mäsové výrobky (30,5 %) a za sladké potraviny (30,3 %). Výrazne sme si ale priplácali aj za oleje a tuky a chlieb a obilniny a to 27 až 28 %. Nealkoholické nápoje zdraželi o 19,6 %. To v praxi znamená, že kým v marci 2022 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín za 100 eur, v marci 2023 to bolo vyše 128 eur.

Prečítajte si tiež
Májová inflácia prekonala rekord
inflácia

Inflácia a jej príčiny

Dôvodov, prečo sú potraviny aj naďalej výrazne drahšie, je niekoľko. Producenti uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov vyššie ceny energií, ktoré sú dôležitým výrobným vstupom. Počas vlaňajšieho roka sme boli svedkami ale i vysokej ceny ropy na svetových trhoch a následne rekordných cien pohonných látok. Nakoľko potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť, drahý benzín a nafta boli jedným z faktorov, ktorý prepisoval cenovky na potravinách smerom nahor. Aj keď to už znie ako klišé, ale faktom zostáva, že v prípade cenotvorby potravín zohráva svoju rolu počasie. Má dopad na stav úrody – teda na rastlinnú výrobu a následne aj na živočíšnu výrobu, t. j. na chov zvierat a to v podobe napríklad drahšieho krmiva. Nedostatok niektorých druhov napríklad zeleniny znamená ich vyššiu cenu.

Obchodníci upozorňujú už dlhší čas aj na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú napríklad aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom.

Najzastúpenejšia položka spotrebného koša bývanie v marci 2023 zaznamenala medziročný nárast cien o 13,6 %. Výraznejší nárast si na svoje konto pripísala údržba a oprava obydlí (19,3 %),  nasledovali dodávka vody a rôzne služby týkajúce sa obydlia (17,8 %). Imputované nájomné za bývanie bolo medziročne drahšie o 13,2 %, za elektrinu, plyn a ostatné palivá sme si priplácali 13,7 %.

Medziročný rast cien v doprave bol v marci iba na úrovni 2,2 %. Ceny pohonných látok totiž oproti vlaňajšku zlacneli v priemere o – 7,1 %. Na druhej strane, v kategórii dopravných služieb prišlo k prudšiemu nárastu cien a to o 15 %, najmä pod vplyvom zdražovania v leteckej (o dve tretiny) a v cestnej osobnej (autobusovej) doprave (o vyše 13 %). V oblasti reštaurácie a hotely zdraželi ceny o 20,2 %, pričom v prípade stravovacích zariadení išlo o nárast cien na úrovni 20,8 % (pod vplyvom drahšieho stravovania v jedálňach), v prípade ubytovacích služieb o 10,7 %.

Zdražovanie výraznejšie pociťujú nízkopríjmové domácnosti a domácnosti seniorov, v prípade ktorých inflácia dosiahla až 16,0 a 16,1 %. Inflácia prepočítaná pre domácnosti zamestnancov dosiahla v marci 14,7 %.

Odhad pre rok 2023

Očakávame, že aj v roku 2023 budeme svedkami pomerne vysokej úrovne inflácie. Počas niekoľkých mesiacov bude inflácia dosahovať stále pomerne vysoké dvojciferné tempá rastu, postupne by sa mala „prehupnúť“ cez hranicu 10 % a následne dosahovať jednociferné úrovne. Priemernú hodnotu inflácie za celý rok 2023 odhadujeme momentálne mierne nad úrovňou 10 %. Na nízke úrovne inflácie, napríklad okolo 2 %, teda okolo inflačného cieľa eurozóny, tak môžeme v tomto roku určite zabudnúť.

Inflácia a jej dopad na príjmy a úspory Slovákov

Vysoká úroveň inflácie nie je dobrou správou pre naše peňaženky. Nielenže oslabuje reálny rast platov, ale znehodnocuje aj úspory obyvateľov na účtoch v bankách. Inflácia valcovala vlani úroky na bankových vkladoch už šiesty rok po sebe. Ani v roku 2023 tomu nebude inak. Jednou z možností, ako sa z dlhodobého hľadiska dá popasovať s infláciou, je investovať. V roku 2023 očakávame, že nominálny rast platov by mohol byť porovnateľný ako rast cien tovarov a služieb. To znamená, že platy by nemali zaznamenať v tomto roku výraznejší reálny pokles a Slováci by si z nich mali dovoliť porovnateľné množstvo tovarov a služieb ako vlani.

 

Súvisiace články:

Slováci platia za nákupy potravín v novom roku o osem percent viac infláciaMájová inflácia prekonala rekord infláciaDecembrová inflácia zotrvala na rekordne vysokej úrovni 15,4 %. Potraviny a nealko nápoje boli drahšie o vyše 28 %

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera