logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....
  • Najčítanejšou správou na webe Tovar&Predaj v auguste sa stala informácia, že slovenská...

Aké nové formy predaja môžu vzniknúť nedeľným zatvorením obchodov?

13. apríla 2023
Správy 0
465
Aké nové formy predaja môžu vzniknúť nedeľným zatvorením obchodov?

V súčasnosti pomerne často diskutovaná téma zákazu nedeľného predaja má ako svojich zástancov, tak aj odporcov. Z analýzy Národnej banky Slovenska (NBS), ktorá skúmala ekonomické dopady zatvorených obchodov počas nedieľ vyplýva, že tie môžu byť pre rodiny skôr negatívne v podobe nižšej výplaty.

Aj keď štúdia preukázala, že väčšina zamestnaných ľudí v nedeľu nepracuje v obchodoch, práve pracovníci v maloobchode by okrem voľného záveru týždňa pocítili pokles príjmov. Dá sa predpokladať, že bez nedeľných príplatkov by zarobili približne o 10 % menej než predtým, čo je v čase rekordnej inflácie a zdražovania významný problém. Analýzy údajov na úrovni jednotlivcov naznačujú, že podiel mzdy zarobenej nedeľnou prácou v rôznych typoch maloobchodných prevádzok predstavuje 10 až 19 %. Výpadok nedeľných tržieb by ale podľa NBS spôsobil prepúšťanie. Negatívne dopady sú na strane nedeľných predavačov, ktorí by prišli o prácu, nakoľko spomínaná analýza počíta so zánikom 1700 takýchto pracovných miest.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín?

Odporcovia zákazu nedeľného predaja

Zástancovia nedeľného predaja argumentujú, že umožnenie otvorených obchodov v nedeľu môže mať niekoľko výhod vrátane väčšieho pohodlia pre zákazníkov, čo môže byť pohodlnejšie práve pre tých, ktorí pracujú počas týždňa alebo majú v pracovných dňoch iné povinnosti. Zároveň vyzdvihujú ekonomické výhody v podobe podpory miestneho hospodárstva tým, že prinesie dodatočné príjmy a vytvorí pracovné miesta. Môže to byť prínosom aj pre cestovný ruch v oblastiach, ktoré cez víkendy priťahujú návštevníkov. Dôležitá je aj možnosť voľby pre spotrebiteľov v podobe viacerých možností a výberu, pokiaľ ide o to, kedy a kde môžu nakupovať, čo môže zvýšiť ich slobodu a spokojnosť. Dôležité je aj poskytnutie flexibility pri prevádzke počas víkendov, čo môže byť dôležité pre malé podniky a maloobchodníkov, ktorí konkurujú online nakupovaniu.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Zástancovia zákazu nedeľného predaja

Odporcovia nedeľného predaja vyjadrujú obavy nad sociálnymi a kultúrnymi aspektami, nakoľko niektorí ľudia môžu považovať nedeľu za deň odpočinku, náboženských obradov alebo rodinného voľna. Zároveň poukazujú na negatívny vplyv na pracovníkov, nakoľko nedeľný predaj môže vyžadovať, aby zamestnanci pracovali v nedeľu, čo môže mať vplyv na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, ako aj na osobnú pohodu. Menšie podniky môžu tiež čeliť problémom v podobe zvýšených prevádzkových nákladov a konkurencie s väčšími maloobchodníkmi, ak sa od nich bude vyžadovať, aby mali otvorené v nedeľu. Argumentom môžu byť aj environmentálne aspekty, pretože zvýšená obchodná činnosť v nedeľu má vplyv na životné prostredie, napríklad zvýšenú spotrebu energie, tvorbu odpadu či nadbytočné využívanie dopravných prostriedkov.

Nové alternatívne formy predaja

Zákaz nedeľného predaja, ktorý v niektorých krajinách alebo regiónoch zakazuje alebo obmedzuje maloobchodný predaj v nedeľu, môže viesť k rozvoju existujúcich a vytvoreniu nových alternatívnych spôsobov predaja:

  • Elektronický obchod a online nakupovanie, na ktoré sa podniky môžu zamerať pri predaji svojich výrobkov alebo služieb v nedeľu, keď sú kamenné obchody zatvorené. Spotrebiteľom to môže poskytnúť pohodlie nakupovania z domu a podnikom to umožní osloviť zákazníkov aj mimo tradičných otváracích hodín predajní.
  • Pop-up predajne a podujatia, ktoré sa môžu zriadiť na voľných miestach, na vonkajších miestach alebo na špeciálnych podujatiach, čím ponúkajú nový a inovatívny prístup k maloobchodnému predaju.
  • Farmárske trhy a pouličné trhy, ktoré sa môžu organizovať v nedeľu a ponúkať spotrebiteľom miestne produkty, ručne vyrábaný tovar alebo jedinečné výrobky. Tieto trhy môžu poskytnúť malým podnikom a miestnym remeselníkom príležitosť prezentovať svoje výrobky a vytvoriť živé a komunitne orientované nakupovanie.
  • Predplatené služby a doručovanie do domu, čo môže predstavovať doručovanie výrobkov priamo do domácností spotrebiteľov alebo ponuku služieb založených na predplatnom, napríklad balíčkov jedál, potravín alebo iných výrobkov.
  • Podujatia a zážitky, čo predstavuje zameranie podnikov na ponuku podujatí, zážitkov alebo služieb v nedeľu, ako sú workshopy, kurzy alebo iné aktivity, ktoré nezahŕňajú predaj fyzických výrobkov. Spotrebitelia tak môžu získať jedinečné a nezabudnuteľné zážitky a podniky môžu generovať príjmy prostredníctvom vstupného alebo poplatkov za služby.
  • Spolupráca a partnerstvá, kde môžu podniky spolupracovať s inými maloobchodníkmi, miestnymi organizáciami alebo komunitnými skupinami s cieľom vytvoriť spoločné podujatia, propagačné akcie alebo aktivity počas nedieľ. Takto sa môžu využiť spoločné zdroje a zákaznícka základňa viacerých subjektov na vytvorenie atraktívnej ponuky pre spotrebiteľov.

Potenciál má spolupráca reťazcov a čerpacích staníc

V prípade zákazu nedeľného predaja môže byť významnou alternatívou partnerstvo čerpacích staníc a reťazcov. Takýto koncept už naplno funguje v susednom Rakúsku a Česku, kde je možné nájsť predajne reťazca Billa na stovkách čerpacích staníc. Od vlaňajška však vidieť prvé koncepty tejto spolupráce aj na slovenskom trhu. Maloobchodná sieť v spolupráci s koncernom OMV prevádzkuje zatiaľ tri takéto obchody, z toho dva v Bratislave a jeden v Trenčíne.  Okrem tankovania si je možné na čerpacej stanici kúpiť aj čerstvé a trvanlivé potraviny. Táto forma spolupráce dvoch hráčov z rôznych segmentov naberá na význame aj vzhľadom na rozhodnutie EÚ, ktoré sľubuje, že po roku 2035 na starom kontinente nebude možné kúpiť nové vozidlo, ktoré funguje na fosílnych pohonných látkach. Čerpacie stanice budú musieť tiež prejsť zmenami, keďže sa očakáva, že dopyt po klasických palivách bude postupne klesať. Môžu sa stať miestom, kde si zákazníci počas nabíjania elektromobilov dajú občerstvenie a uskutočnia nákup potravín.

Je dôležité si uvedomiť, že prístup k nedeľnému predaju sa v jednotlivých krajinách a regiónoch líši a často ho formujú kultúrne, sociálne, ekonomické a právne faktory. Rozhodnutie o nedeľnom predaji v konečnom dôsledku zahŕňa vyváženie rôznych aspektov a nájdenie rovnováhy medzi pohodlím spotrebiteľov, ekonomickými výhodami, právami zamestnancov a kultúrnymi alebo sociálnymi hodnotami.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Môžu reťazce pomôcť spotrebiteľovi pri výbere zdravších potravín? Jakub Berčík: Aká vlastnosť predajcu sa ľuďom spája s maloobchodnými reťazcami?

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera