
Letné posedenie s priateľmi pri grilovaných špecialitách už dlho patrí medzi vyhľadávané spoločenské aktivity. Máloktorá záhradná párty, spoločný výlet s priateľmi alebo hoci aj sobotná vychádzka do prírody sa zaobíde bez opekania či grilovania. Na tento trend reagujú aj výrobcovia, ktorí každý rok vnášajú do svojho portfólia určeného na grilovanie novinky. A ani v sezóne 2023 to nebude inak.
Tak ako sa Vianoce či Veľká noc nezaobídu bez majonézového šalátu, nezaobíde sa letná medzisviatková sezóna bez grilovaného či aspoň opečeného jedla. V posledných rokoch sa na gril už dáva prakticky čokoľvek. Od tradičného mäsa, klobás či slaniny cez zeleninu, ryby až po syr. Nejeden víkendový rodinný výlet do prírody sa tak končí hľadaním toho správneho miesta, kde sa môžu ľudia usadiť a v pokoji si pochutiť.
Aj keď sa na jednej strane grilovacia sezóna neustále predlžuje, začína sa už koncom apríla a končí sa v septembri, voľných okien, keď si môže spotrebiteľ dopriať trochu romantiky vo voľnej prírode, rýchlo ubúda. Už sa stalo pravidlom, že spolu s oteplením prichádza aj obdobie sucha a zakladanie ohňa vo voľnej prírode je preto zakázané. Ak človek nemá na dvore ohnisko, do úvahy prichádza v domácich podmienkach elektrický či plynový gril.
Tým sa však stráca atmosféra zadymeného oblečenia, ale najmä nezameniteľnej zadymenej chuti v grilovanom jedle. Napríklad spoločnosť Orkla si všíma, že možno aj preto v poslednom čase rastie obľuba dymových príchutí v omáčkach či koreniacich zmesiach. „Všímame si nárast záujmu o pripravené koreniace zmesi, lebo ľudia radi hľadajú inšpiráciu a chcú skúsiť niečo nové. Niektoré chute však primárnymi surovinami nezískate, a keďže mnoho ľudí používa plynové či elektrické grily, dymovú chuť a vôňu do jedál pridávame korením či hotovými omáčkami,“ vysvetľuje produktová manažérka značky Vitana Michaela Plecitá.
Oslovení výrobcovia a distribútori produktov určených na grilovanie sa zhodujú v tom, že trend vo všeobecnosti hovorí v prospech hotových výrobkov či pripravených zmesí. Je stále menej gurmánov, ktorí si nakúpia zvlášť mäso, namiešajú si svoju koreninovú zmes a pripravia svoju omáčku. „Mnohí spotrebitelia vítajú, keď sú grilprodukty vopred správne dochutené, pripravené priamo na grilovanie, pretože im to skráti čas prípravy. Na našich webstránkach a sociálnych sieťach sme zároveň pre grilmajstrov pripravili grilovacie rady a tipy, aby bol výsledok ich snaženia úplne dokonalý,“ hovorí Tomáš Mačatka, obchodný riaditeľ Mecom Group.
Vplyv sezóny
Grilovací sortiment v potravinách si síce v priebehu roka zakúpia takmer tri štvrtiny slovenských domácností, no vzhľadom na sezónnosť grilovania je frekvencia nákupov pomere nízka. Vyplýva to z údajov Spotrebiteľského panelu spoločnosti GfK za rok 2022, podľa ktorých si akýkoľvek produkt určený na grilovanie domácnosti nakúpia necelých šesťkrát za rok.
„Hlavná sezóna nastupuje s príchodom teplejších dní v apríli, respektíve v máji a trvá až do konca leta, s postupným oslabovaním v septembri. Menej náchylné na sezónne výkyvy sú koreniny a omáčky, ktoré si doprajeme aj mimo hlavnej sezóny pri bežnom varení,“ uvádza Anna Kissová, tímlíderka Spotrebiteľského panelu agentúry GfK. Najviac kupujúcich si vyberá produkty na grilovanie v koreninách a ochucovadlách, nasledujú mäso a mäsové výrobky, syry a omáčky. Produkty určené na opekačku nájdeme aj v kategóriách pečiva, v zelenine, mrazených potravinách alebo aj v penových sladkostiach.
V roku 2022 spotrebitelia v tomto segmente viac zohľadňovali cenu a využívali akcie. Ich podiel sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšil o dva percentuálne body a dosiahol 42 % vo výdavkoch domácností. V priemere zákazníci v akcii ušetrili 17 % zo štandardnej ceny výrobkov. Zaujímavé pre kupujúcich sú aj vlastné značky reťazcov. Ich podiel v tomto segmente je nadpriemerný v porovnaní s trhovým priemerom a dosahuje 44 %.
„O tom, že si opekačky ľudia najviac užívajú cez víkend, svedčí aj fakt, že sú v tomto sortimente nadpriemerné piatkové nákupy. Z hľadiska zastúpenia rôznych skupín kupujúcich najviac grilujú domácnosti s deťmi v školskom a tínedžerskom veku,“ dopĺňa Anna Kissová s tým, že najviac peňazí na nákup kategórie minú domácnosti v diskontoch a hypermarketoch.
Zdražovanie sa kategórii nevyhne
Nie je prekvapením, že rovnako ako pri ostatných produktoch dennej spotreby aj pri grilovacom sortimente si spotrebiteľ v roku 2023 bude musieť priplatiť. Ani tejto oblasti rýchloobrátkového tovaru sa nevyhli prudko rastúce náklady v podobe zvyšujúcich sa cien energií, pohonných hmôt, ale aj zvyšujúce sa ceny mäsa či nedostatok obalových materiálov. „Výrazne narástli napríklad ceny sklenených a kovových obalov, v poľnohospodárskych surovinách sa vysoké ceny energií prejavujú v celom dodávateľskom reťazci,“ hovorí Milan Baťha, riaditeľ nákupu Orkla Foods Česko a Slovensko.
Ako príklad uvádza bravčové mäso. Pre chovateľov ošípaných tvorí približne 90 % nákladov krmivo a energia. Množstvo malých farmárov pre neschopnosť pokryť tieto náklady s chovom minulý rok skončilo. Netreba zabúdať ani na stále prítomný mor ošípaných, ktorý taktiež redukuje stavy chovaných prasiat. „To všetko viedlo k výraznému poklesu ponuky bravčového mäsa a k ďalšiemu prudkému rastu výkupných cien. Na to nadväzujú oveľa vyššie náklady na chladenie či mrazenie mäsa a na jeho spracovanie,“ vymenúva Milan Baťha.
Prirodzenou reakciou výrobcov a distribútorov je premietnutie svojich nákladov do spotrebiteľských cien, hoci všetci spoločne tvrdia, že sa snažia čo najviac optimalizovať procesy na svojej strane a znížiť vplyv zdražovania na spotrebiteľov na minimum. „Robíme rôzne energetické opatrenia a jednáme sa s dodávateľmi o postupnom zdražovaní ich vstupov, preto nie je zdražovanie našich výrobkov také rýchle,“ uvádza Petr Urban, obchodný riaditeľ firmy Váhala a spol.
Zdražovanie núti firmy okrem optimalizácie interných procesov a tvrdého vyjednávania s dodávateľmi taktiež hľadať alternatívne riešenia v oblasti spotreby elektrickej energie. „Rozbehli sme výrazné investície do menej náročných technológií a zariadení, začali sme s prípravou vlastnej fotovoltickej elektrárne a vo väčšej miere využívame odpadové teplo na ohrev vody. Hľadali sme taktiež nové trhy a darí sa nám zvyšovať export do Nemecka a Veľkej Británie,“ hovorí obchodný riaditeľ Mecom Group Tomáš Mačatka.
O nových investíciách pre Tovar&Predaj koncom roku 2022 hovoril aj Mojmír Klešč, obchodný zástupca spoločnosti Tauris: „Aj táto energetická kríza nás preverila, a keďže sme nemali zakontrahované ceny energií, tak sa ich rast dotkol aj cien našich produktov. Preto sme sa v rámci vedenia našej spoločnosti rozhodli investovať do fotovoltických panelov a ďalších alternatívnych zdrojov energií.“ Ani distribútori to v súčasnosti nemajú ľahké. Obchodná zástupkyňa spoločnosti F.W. Tandoori Adriana Matýsková hovorí, že ich najviac ovplyvnili vyššie ceny za námornú dopravu a zvýšili sa taktiež náklady na prenájom externých skladovacích priestorov.
Ako potešiť zákazníka
Napriek tomu, že doba je zlá, jediným riešením pre výrobcov a distribútorov grilovacieho sortimentu je zvíťaziť v súboji o zákazníka. Napríklad Mecom Group sa pre blížiacu sa sezónu rozhodla rozšíriť paletu chutí a chystá výrobky na gril s indickým korením. „Pridávame aj klobásky väčšej dĺžky a ponúkať budeme aj praktické rodinné balenia a atraktívne mixované balenia,“ vymenúva Tomáš Mačatka.
Vo všeobecnosti trend skúšania exotických a netradičných chutí vidieť u spotrebiteľov už dlhší čas. Distribútor korenín a omáčok F.W. Tandoori uvádza, že veľkú popularitu v súčasnosti zaznamenáva japonská kuchyňa. O chuti experimentovať so zahraničnými chuťami pre Tovar&Predaj už pred rokom hovorila aj Karen Dombiová zo spoločnosti Kotányi. Ponúkajú napríklad bylinkovú zmes Chimichurri, Korea BBQ, Gril Argentína, indické Tandoori alebo American BBQ Burger.
Počas minulej grilovacej sezóny boli podľa Michaely Plecitej, zastupujúcej značku Vitana, hitom 100-mililitrové balenia omáčok s viečkom, ktoré umožnili vyskúšať počas grilovania viacero príchutí bez zbytočného plytvania. „Tento rok sme pripravili rad s dymovou príchuťou, a to štyri koreniace zmesi – na krídelká, kuracie, bravčové a hovädzie mäso, a tri steakové omáčky – na grilované rebierka, jemné BBQ a jemne pikantnú med a chipotle,“ uvádza.
Ani fanúšikovia tradičných chutí sa však nemusia obávať, že by si na pultoch nič nenašli. Firma Váhala a spol. aj tento rok staví na tradíciu, keď prinesie na trh nové spotrebiteľské balenie tradičných špekáčikov po štyri kusy. „Špekáčiky sú našou tradíciou a minulý rok mala úspech aj Váhalova slanina na gril. Vo všeobecnosti veríme, že aj tento rok sa budú hojne predávať údeniny na gril, či už špekáčiky, slaniny, alebo klobásky,“ uzatvára Petr Urban.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk