
Za najstresovejšie na práci nákupcu považuje skĺbenie všetkých činností do funkčného celku za neustále sa meniacich podmienok, a to všetko pod časovým tlakom. „Časový tlak by som podčiarkol. V jednej piesni Miro Žbirka spieva ‚ale život nebeží tak, ako práve chceme‘. A to je presne ono,“ hovorí seniorný centrálny nákupca mliečnych výrobkov spoločnosti Kaufland František Krenželák. Ako totiž pokračuje, aj pri najprecíznejšom plánovaní sa môžu vyskytnúť okolnosti, keď musí veľmi rýchlo reagovať a pôvodný plán zmeniť alebo adaptovať na nové podmienky. Napriek tomu by však svoju prácu nemenil. Keby si mal opäť vybrať, znova by to bol obchod.
Kým si zákazník nájde nejaký produkt na pultoch predajní Kauflandu, „v zákulisí“ musí prebehnúť komplexný proces zalistovania, ktorý majú na starosti nákupcovia. Ten zahŕňa hodnotenie senzorických vlastností výrobku a jeho zloženia, hodnotenie vyhotovenia a kvality obalov s ohľadom na jednoduchosť manipulácie počas prepravy a pri práci priamo v predajni. „Zvažujeme aj jeho vplyv na životné prostredie v čase, keď sa už z obalu produktu stane odpad. Snažíme sa motivovať výrobcov, aby hľadali riešenia, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Taktiež posudzujeme aj to, či má daný produkt nejakú výhodu oproti konkurenčným a či sú navrhované cenové podmienky dodávateľa primerané s ohľadom na cenovú hladinu v kategórii,“ opisuje prácu nákupcu František Krenželák, ktorý strávil v spoločnosti Kaufland väčšinu svojho doterajšieho pracovného života. Spočiatku sa venoval viacerým témam od nákupu ovocia a zeleniny cez technický nákup až po spoluprácu s malými lokálnymi dodávateľmi. Od roku 2019 vedie nákupné oddelenie zodpovedné za nákup chladených a nechladených mliečnych výrobkov, syrov, margarínov, majonéz, droždia a vajec.
Za najdôležitejšie vlastnosti, bez ktorých by nákupca nemohol byť úspešný, považuje komunikatívnosť, kreativitu, vytrvalosť, budovanie dôvery, schopnosť prijímať rozhodnutia a robiť kompromisy. Sám za seba nedokáže určiť ten najúspešnejší výrobok, ktorý sa mu podarilo zalistovať, pretože by mohol na nejaký iný zabudnúť. Dôležité je pre neho to, že zákazníci v prieskumoch spokojnosti oceňujú široký sortiment siete, čo sa dá považovať za veľmi pozitívnu spätnú väzbu pre celý nákupný tím Kauflandu. „Navyše, aj zmena okolností môže z priemerného výrobku razom urobiť premianta. Iste si spomeniete na spanilú jazdu obyčajného droždia počas pandémie covidu-19,“ pripomína František Krenželák. Práve vtedy sa ľudia snažili zásobovať základnými surovinami a z droždia sa zrazu stalo zlato, ktoré plnilo košíky spotrebiteľov.
Aj vzhľadom na to, že podmienky na trhu sa neustále menia, nákupný tím má na starosti neustálu analýzu sortimentu z hľadiska jeho konkurencieschopnosti. „Sledujeme, ako na naše kroky reaguje konkurencia a, naopak, aký vplyv na nás môžu mať opatrenia, ktoré sa rozhodli uskutočniť naši konkurenti. Opierame sa pritom o dostupné dáta z prieskumu trhu a interné ukazovatele,“ vysvetľuje centrálny nákupca.
Kvalitné dáta sú tiež neodmysliteľnou súčasťou prípravy na rokovania s dodávateľmi. „Čím lepšia je príprava na rokovanie, tým efektívnejšie sa dosiahne konečná dohoda. To platí pre obe strany, teda pre nákupcu a aj pre dodávateľa,“ hovorí František Krenželák. Práve preto otvára rokovanie, až keď má k dispozícii všetky relevantné údaje a je schopný dodávateľovi jednoznačne a zrozumiteľne predstaviť svoje očakávania a ciele. „V príprave na rokovania nikdy nezabúdam na získanie údajov o vývoji cien komodít, o vývoji obratov v danej kategórii výrobkov a na analýzu zmien v zákazníckom správaní,“ pokračuje. Zároveň priznáva, že posledné mesiace poznamenané vysokou infláciou a nestabilitou súvisiacou s rôznymi dôsledkami vojny na Ukrajine preverili obchodné vzťahy s partnermi. „Všetky kroky sme so svojimi obchodnými partnermi otvorene komunikovali a spoločne sme hľadali východiská,“ dopĺňa.
Toto turbulentné obdobie spôsobilo, že mnohé produkty z mliečnej kategórie prechádzajú dynamickými zmenami. František Krenželák ich rozdeľuje do dvoch skupín. Prvou sú komoditné položky ako maslo, trvanlivé mlieko či niektoré druhy tvrdých syrov. „Sortimentne sú tieto kategórie stabilné, no dynamiku vytvára situácia na medzinárodných trhoch s komoditami. Ako príklad môže slúžiť maslo: koniec roka 2021 a celý rok 2022 sa niesol v duchu výraznej inflácie a rastu cien, ale následne január 2023 priniesol silný prepad jeho ceny,“ vysvetľuje s tým, že zákazníci na zmeny reagujú vždy citlivo, čo malo a má vplyv aj na príbuzné kategórie výrobkov. Za druhú skupinu považuje inovatívne výrobky – napríklad rastlinné alternatívy výrobkov alebo produkty s vysokým obsahom proteínov. „Ponuku týchto výrobkov cielene rozširujeme a vnímame rastúci záujem zákazníkov o tieto výrobky,“ hovorí.
Napriek tomu, že práca nákupcu je náročná, František Krenželák by nemenil. Keď má hektické dni, občas si povzdychne, aké super zamestnanie by bolo kosiť trávnik na futbalovom štadióne. „Len trávnik, kosačka a ja. Ale som si istý, že by som to vydržal tak dva dni. Ak by som sa mal opäť vážne rozhodovať, znova by som volil obchod. Je to oblasť, ktorá sa neustále vyvíja. A to mi vyhovuje,“ uvádza s tým, že táto práca mu dáva príležitosť komunikovať s ľuďmi, byť pri vývoji nových výrobkov, ktoré sledujú hlavný cieľ, a to čo najlepšie uspokojiť meniace sa potreby zákazníkov.
Zároveň s úsmevom priznáva, že roky na tejto pozícii mu spôsobili istú profesionálnu deformáciu, ktorá sa prenáša aj do bežného života. „Rád by som povedal, že ma povolanie nijako neovplyvňuje. No keďže moja manželka na nákup potravín so mnou odmieta chodiť s odôvodnením, že to príliš prežívam a dlho to trvá, tak tam nejaká choroba z povolania zrejme bude. Je fakt, že si nákup potravín užívam nielen v Kauflande, ale aj u konkurencie a aj v zahraničí. Sledujem novinky, čítam etikety výrobkov, pozorujem vystavenie výrobkov,“ dodáva František Krenželák, ktorý vo voľnom čase trávi veľa času v prírode a k jeho každodenným rituálom patrí aspoň krátka prechádzka na čerstvom vzduchu.
Dotazník
Vek: 43
Počet rokov v maloobchode: 21
Záľuby: cyklistika, turistika, hudba, divadlo
Koľko máte spolupracovníkov: 4
Koľko predajní máte na starosti: všetkých 75 a centrálny sklad
Koľko produktov nakupujete: viac než 1 200
Koľko kusov výrobkov denne prijímate: viac ako 600-tisíc
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk