logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len...
  • Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom...
  • V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne...
  • Spoločnosť Terno real estate rozšírila v novembri svoju sieť o tri predajne v Bratislave, Senci...

Potraviny a nealko nápoje zdraželi takmer o tretinu

16. marca 2023
Správy 0
664
Potraviny a nealko nápoje zdraželi takmer o tretinu

Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %. Potraviny a nealko nápoje boli drahšie o takmer 28 %. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu SR, ktorý zverejnil februárový vývoj cien tovarov a služieb. 

Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny ukrajujú z nákladov domácností približne pätinu, v prípade bývania ide dokonca o cca štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú spotrebitelia na ich vyššie ceny citlivejší.

Prečítajte si tiež
Zdražovanie sa v novembri zrýchlilo, ceny vybraných tovarov dosiahli 17-ročné maximum

„Medziročné tempo zdražovania vo februári mierne zrýchlilo v oblasti potravín a nealkoholických nápojov, a to na 27,8  %. V prípade cien bývania prišlo k miernejšiemu cenovému rastu, a to o 14,3 %. Obe tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpisujú pod vysokú infláciu v krajine,“ komentuje súčasný ekonomický vývoj Eva Sadovská, analytička spoločnosti Wood & Company.

Ako Eva Sadovská uvádza vo svojej analýze, zákazníci v obchodoch platili výrazne viac v podstate za  všetky kategórie potravín – za mlieko, syry a vajcia (37,1 %), oleje a tuky (32,5 %), mäso (29,5 %), chlieb a obilniny (28 %), cukrovinky a sladké potraviny (26,8 %), zeleninu (25,6 %), ryby a morské plody (19,7 %) a ovocie (13,5 %). Nealkoholické nápoje zdraželi o 19,2 %. To v praxi znamená, že kým vo februári 2022 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín za sto eur, vo februári 2023 to bolo takmer 128 eur.

Prečítajte si tiež
Aprílová inflácia opäť zrýchlila a dosiahla rekord
Aprílová inflácia

„Dôvodov, prečo sú potraviny aj naďalej výrazne drahšie, je niekoľko. Producenti uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov vyššie ceny energií, ktoré sú dôležitým výrobným vstupom. Počas vlaňajšieho roka sme boli svedkami ale i vysokej ceny ropy na svetových trhoch a následne rekordných cien pohonných látok. Nakoľko potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť, drahý benzín a nafta boli jedným z faktorov, ktorý prepisoval cenovky na potravinách smerom nahor,“ vysvetľuje odborníčka.

Rolu hrá aj počasie

V prípade cenotvorby potravín zohráva svoju rolu počasie. Má dopad na stav úrody – teda na rastlinnú výrobu a následne aj na živočíšnu výrobu, teda na chov zvierat, a to v podobe napríklad drahšieho krmiva. Nedostatok niektorých druhov napríklad zeleniny znamená ich vyššiu cenu. Obchodníci upozorňujú už dlhší čas aj na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú napríklad aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom.

Najzastúpenejšia položka spotrebného koša bývanie vo februári 2023 zaznamenala medziročný nárast cien o 14,3 %. Výraznejší nárast si na svoje konto pripísala údržba a oprava obydlí (20,2 %),  nasledovali dodávka vody a rôzne služby týkajúce sa obydlia (15,5 %), imputované nájomné za bývanie (14,6 %) a v neposlednom rade elektrina, plyn a ostatné palivá (14,4 %).

Medziročný rast cien v doprave počas posledných mesiacov spomaľoval. Toto sa ale vo februári už nezopakovalo a došlo k zrýchleniu tempa zdražovania na 8,3 %. Ceny pohonných látok síce medziročne rástli pomalšie, a to o 3,7 %, avšak v prípade dopravných služieb prišlo k prudšiemu nárastu cien, a to o 18 %. Dôvodom boli vyššie ceny ako pred rokom predovšetkým v leteckej a autobusovej doprave. V oblasti reštaurácie a hotely zdraželi ceny o 19,6 %, pričom v prípade stravovacích zariadení išlo o nárast cien na úrovni 20,2 % (pod vplyvom drahšieho stravovania v jedálňach), v prípade ubytovacích služieb o 11,3 %.

Zdražovanie výraznejšie pociťujú nízkopríjmové domácnosti a domácnosti seniorov, v prípade ktorých inflácia dosiahla až 16,3 %. Inflácia prepočítaná pre domácnosti zamestnancov dosiahla vo februári 15,3 %.

Odhad na tento rok

Eva Sadovská očakáva, že celý rok 2023 sa bude niesť v znamení pomerne vysokej úrovne inflácie: „Počas niekoľkých mesiacov bude inflácia dosahovať stále pomerne vysoké dvojciferné tempá rastu, postupne by sa mala prehupnúť cez hranicu desať percent a následne dosahovať jednociferné úrovne. Priemernú hodnotu inflácie za celý rok 2023 odhadujeme momentálne okolo desať percent. Na nízke úrovne inflácie, napríklad okolo dvoch percent, teda okolo inflačného cieľa eurozóny, môžeme ale zabudnúť.“

Vysoká úroveň inflácie nie je dobrou správou pre peňaženky. Nielenže oslabuje reálny rast platov, ale znehodnocuje aj úspory obyvateľov na účtoch v bankách. Inflácia valcovala vlani úroky na bankových vkladoch už šiesty rok po sebe. Ani v roku 2023 tomu nebude inak. Jednou z možností, ako sa z dlhodobého hľadiska dá popasovať s infláciou, je investovať. V roku 2023 by nominálny rast platov mohol byť porovnateľný, dokonca aj mierne vyšší ako rast cien tovarov a služieb. To znamená, že platy by mohli aspoň mierne reálne rásť, respektíve neklesať.

 

 

 

 

Súvisiace články:

Zdražovanie sa v novembri zrýchlilo, ceny vybraných tovarov dosiahli 17-ročné maximum Aprílová infláciaAprílová inflácia opäť zrýchlila a dosiahla rekord SAMO: obchodníci čelili neistote, napriek tomu tlmili rast cien

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera