logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...

Potraviny a nealko nápoje zdraželi takmer o tretinu

16. marca 2023
Správy 0
217
Potraviny a nealko nápoje zdraželi takmer o tretinu

Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %. Potraviny a nealko nápoje boli drahšie o takmer 28 %. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu SR, ktorý zverejnil februárový vývoj cien tovarov a služieb. 

Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny ukrajujú z nákladov domácností približne pätinu, v prípade bývania ide dokonca o cca štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú spotrebitelia na ich vyššie ceny citlivejší.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Drogéria sa viac zelená

„Medziročné tempo zdražovania vo februári mierne zrýchlilo v oblasti potravín a nealkoholických nápojov, a to na 27,8  %. V prípade cien bývania prišlo k miernejšiemu cenovému rastu, a to o 14,3 %. Obe tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpisujú pod vysokú infláciu v krajine,“ komentuje súčasný ekonomický vývoj Eva Sadovská, analytička spoločnosti Wood & Company.

Ako Eva Sadovská uvádza vo svojej analýze, zákazníci v obchodoch platili výrazne viac v podstate za  všetky kategórie potravín – za mlieko, syry a vajcia (37,1 %), oleje a tuky (32,5 %), mäso (29,5 %), chlieb a obilniny (28 %), cukrovinky a sladké potraviny (26,8 %), zeleninu (25,6 %), ryby a morské plody (19,7 %) a ovocie (13,5 %). Nealkoholické nápoje zdraželi o 19,2 %. To v praxi znamená, že kým vo februári 2022 urobili Slováci a Slovenky nákup potravín za sto eur, vo februári 2023 to bolo takmer 128 eur.

Prečítajte si tiež
Zdražovanie sa v novembri zrýchlilo, ceny vybraných tovarov dosiahli 17-ročné maximum

„Dôvodov, prečo sú potraviny aj naďalej výrazne drahšie, je niekoľko. Producenti uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov vyššie ceny energií, ktoré sú dôležitým výrobným vstupom. Počas vlaňajšieho roka sme boli svedkami ale i vysokej ceny ropy na svetových trhoch a následne rekordných cien pohonných látok. Nakoľko potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť, drahý benzín a nafta boli jedným z faktorov, ktorý prepisoval cenovky na potravinách smerom nahor,“ vysvetľuje odborníčka.

Rolu hrá aj počasie

V prípade cenotvorby potravín zohráva svoju rolu počasie. Má dopad na stav úrody – teda na rastlinnú výrobu a následne aj na živočíšnu výrobu, teda na chov zvierat, a to v podobe napríklad drahšieho krmiva. Nedostatok niektorých druhov napríklad zeleniny znamená ich vyššiu cenu. Obchodníci upozorňujú už dlhší čas aj na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú napríklad aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom.

Najzastúpenejšia položka spotrebného koša bývanie vo februári 2023 zaznamenala medziročný nárast cien o 14,3 %. Výraznejší nárast si na svoje konto pripísala údržba a oprava obydlí (20,2 %),  nasledovali dodávka vody a rôzne služby týkajúce sa obydlia (15,5 %), imputované nájomné za bývanie (14,6 %) a v neposlednom rade elektrina, plyn a ostatné palivá (14,4 %).

Medziročný rast cien v doprave počas posledných mesiacov spomaľoval. Toto sa ale vo februári už nezopakovalo a došlo k zrýchleniu tempa zdražovania na 8,3 %. Ceny pohonných látok síce medziročne rástli pomalšie, a to o 3,7 %, avšak v prípade dopravných služieb prišlo k prudšiemu nárastu cien, a to o 18 %. Dôvodom boli vyššie ceny ako pred rokom predovšetkým v leteckej a autobusovej doprave. V oblasti reštaurácie a hotely zdraželi ceny o 19,6 %, pričom v prípade stravovacích zariadení išlo o nárast cien na úrovni 20,2 % (pod vplyvom drahšieho stravovania v jedálňach), v prípade ubytovacích služieb o 11,3 %.

Zdražovanie výraznejšie pociťujú nízkopríjmové domácnosti a domácnosti seniorov, v prípade ktorých inflácia dosiahla až 16,3 %. Inflácia prepočítaná pre domácnosti zamestnancov dosiahla vo februári 15,3 %.

Odhad na tento rok

Eva Sadovská očakáva, že celý rok 2023 sa bude niesť v znamení pomerne vysokej úrovne inflácie: „Počas niekoľkých mesiacov bude inflácia dosahovať stále pomerne vysoké dvojciferné tempá rastu, postupne by sa mala prehupnúť cez hranicu desať percent a následne dosahovať jednociferné úrovne. Priemernú hodnotu inflácie za celý rok 2023 odhadujeme momentálne okolo desať percent. Na nízke úrovne inflácie, napríklad okolo dvoch percent, teda okolo inflačného cieľa eurozóny, môžeme ale zabudnúť.“

Vysoká úroveň inflácie nie je dobrou správou pre peňaženky. Nielenže oslabuje reálny rast platov, ale znehodnocuje aj úspory obyvateľov na účtoch v bankách. Inflácia valcovala vlani úroky na bankových vkladoch už šiesty rok po sebe. Ani v roku 2023 tomu nebude inak. Jednou z možností, ako sa z dlhodobého hľadiska dá popasovať s infláciou, je investovať. V roku 2023 by nominálny rast platov mohol byť porovnateľný, dokonca aj mierne vyšší ako rast cien tovarov a služieb. To znamená, že platy by mohli aspoň mierne reálne rásť, respektíve neklesať.

 

 

 

 

Súvisiace články:

Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Drogéria sa viac zelená Zdražovanie sa v novembri zrýchlilo, ceny vybraných tovarov dosiahli 17-ročné maximum Aprílová infláciaAprílová inflácia opäť zrýchlila a dosiahla rekord SAMO: obchodníci čelili neistote, napriek tomu tlmili rast cien

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera