logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...

Jakub Berčík: Negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail

15. marca 2023
Blog 0
317
Jakub Berčík: Negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail

Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia Covid-19, ktorá mala v predchádzajúcom období výrazný vplyv na maloobchod, čo viedlo k viacerým negatívnym trendom. Medzi hlavné, ktoré v tomto kontexte dominovali v maloobchode, patria napríklad zatváranie obchodov či bankroty, znížená návštevnosť, prechod na on-line nakupovanie či narušenie dodávateľského reťazca v podobe nedostatku určitých výrobkov, ako aj oneskorenia v preprave a dodávkach.

Za zmienku stojí aj zvýšená konkurencia v podobe elektronického obchodu a znížená dôvera spotrebiteľov, ktorí znížili svoje výdavky v dôsledku hospodárskej neistoty. Toto všetko viedlo k nižším tržbám maloobchodníkov.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín?

Aký vplyv má inflácia?

Inflácia taktiež negatívne ovplyvnila maloobchod tým, že došlo k zníženiu kúpnej sily spotrebiteľov, pretože sa zvýšili náklady na tovary a služby. To viedlo k zníženiu predaja a príjmov maloobchodníkov, najmä tých, ktorí predávajú nepotrebný alebo luxusný tovar. Inflácia taktiež zvýšila výrobné náklady maloobchodníkov vrátane nákladov na suroviny, prácu a dopravu. To malo za následok vyššie ceny pre spotrebiteľov a nižšie ziskové marže pre maloobchodníkov. Netreba zabúdať ani na zmeny v správaní spotrebiteľov, ktorí v reakcii na infláciu zmenili svoje nákupné správanie v podobe nákupu lacnejších výrobkov, respektíve znížením celkových výdavkov. Za zmienku stojí aj zvýšená konkurencia, keďže maloobchodníci súťažia o zákazníkov citlivých na cenu. To vedie k cenovým vojnám a nižším ziskovým maržiam maloobchodníkov.

Netreba zabúdať ani na zmeny úrokových sadzieb, ktoré majú vplyv na náklady maloobchodníkov pri financovaní prevádzky a investícií.

Prečítajte si tiež
Jakub Berčík: Chytľavá hudba v reklame môže pomôcť, ale nie vždy je zárukou úspechu
dedoles

Hlavné príčiny rastu nákladov obchodu

Podľa aliancie moderného obchodu SAMO za hlavným nárastom nákladov obchodníkov stojí prudký rast cien energií, ktoré sa zvýšili v priemere o 32,3 %, čo spolu predstavuje vyššie výdavky o 26,5 milióna eur. K rastu nákladov obchodníkov však prispel aj enormný tlak dodávateľov na zvyšovanie odbytových cien prakticky všetkých tovarov. Tie rástli v priemere o 17,5 %. Obchodníci čelili aj rastu cien všetkých nimi používaných komodít ako napríklad obalov, ale aj dodávateľských služieb. Rástli im aj osobné náklady – vlani v priemere o 11,2 %. Dôvodmi boli rast minimálnej mzdy a v dôsledku toho nárast ceny práce. Mnohí obchodníci investovali aj do miezd svojich zamestnancov a rôznych benefitov v snahe pomôcť im stlmiť následky inflácie.

Modernizácia a zlepšovanie kvality služieb

Aj napriek negatívnym trendom a zložitým podmienkam, ktoré dominovali počas predchádzajúceho roka, niektoré obchodné siete realizovali investície do svojej modernizácie, udržateľnosti podnikania a zlepšovania zákazníckeho komfortu. Ide najmä o investície do digitalizácií predajní, prechodu na elektronické cenovky, digitalizácie vernostných programov či akciových ponúk. Modernizácia pokračovala aj v prípade samoobslužných pokladníc či systémov komunikácie so zákazníkmi, ale aj v prípade skvalitňovania online nakupovania. Mnohé investície v retaile boli vyvolané aj nevyhnutnosťou úspor pri spotrebe energií a materiálov.

V tomto kontexte obchodníci investovali množstvo zdrojov do úspornejších zariadení, výmeny osvetlenia za LED, výmeny plynových kotlov za tepelné čerpadlá či do inštalácie fotovoltaiky.

Čo očakávať ďalej?

V súčasnosti niektorí ekonómovia a analytici predpokladajú, že inflácia by mohla v najbližšom období zostať zvýšená a ceny ešte porastú, aj keď miernejším tempom, než tomu bolo v roku 2022. Vplývať na to budú predovšetkým externé politické a bezpečnostné faktory, od ktorých sa bude odvíjať vývoj v cenách energií, palív či komodít. Tak ako v minulosti nedajú sa vylúčiť ani dočasné cenové výkyvy niektorých komodít vyvolané nepredvídateľnými okolnosťami, ako napríklad rozsiahlejším výskytom afrického moru ošípaných či vtáčej chrípky alebo neúrodou niektorých plodín.

V dôsledku pokračujúcej ekonomickej neistoty domácností bude pokračovať dopyt po tovaroch s nižšou pridanou hodnotou a po tovaroch privátnych značiek na úkor prémiových výrobkov. Rovnako sa dá predpokladať, že bude narastať dopyt po akciových produktoch a tiež, že sa bude zvyšovať počet registrovaných zákazníkov do vernostných programov jednotlivých predajcov. Súčasne sa pravdepodobne udrží dopyt konkrétnych zákazníckych skupín po udržateľných produktoch, a to aj napriek ich vyššej cene. Riziká pre obchod, ale aj celý dodávateľský reťazec predstavujú štátne zásahy do legislatívy, ktoré môžu negatívne vplývať na podnikanie a spôsobiť tak ďalší rast spotrebiteľských cien (napríklad zmeny v Zákonníku práce, v dôsledku ktorých sa budú zvyšovať príplatky za prácu vo sviatok a v nedeľu).

Z vyššie uvedeného vyplýva, čo všetko môže mať významný vplyv na retail a čo očakávať. Maloobchodníci preto musia starostlivo zvážiť a riadiť svoje cenové stratégie a náklady, aby zostali konkurencieschopní v náročnom a neustále sa meniacom prostredí.

Jakub Berčík pracuje ako docent v Ústave marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre (SPU). Je riaditeľom Laboratória spotrebiteľských štúdií na FEM SPU v Nitre a gestorom Laboratória neuroekonomiky a spotrebiteľského rozhodovania v rámci výskumného centra Agrobiotech SPU. 

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Je príjemná vôňa štandardom pri nákupe potravín? dedolesJakub Berčík: Chytľavá hudba v reklame môže pomôcť, ale nie vždy je zárukou úspechu dátaJakub Berčík: Dáta hýbu svetom, ale aj obchodom marketplacesMarketplace ako forma online nákupných centier

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera