Peter Tóth pred viac ako 30 rokmi trpel alergiami, dýchacími i tráviacimi problémami a napriek tomu, že užíval množstvo liekov, jeho stav sa nijako nezlepšoval. „Keď mi otec zomrel na rakovinu, začal som hľadať spôsob, ako sa uzdraviť a žiť bez chorôb. Prvé, k čomu som sa dostal, bola zmena stravy a za tie roky som na vlastnej koži vyskúšal množstvo stravovacích návykov s rôznym úspechom. V roku 2002 som sa rozhodol, že založím regeneračné centrum zdravia spojené s predajňou zdravej výživy, doplnkov, kníh či prístrojov, teda všetkým, čo so zdravím súvisí,“ opisuje začiatky predajne Biopotraviny Raj v Košiciach.
Za 20 rokov pôsobenia sú najstarším obchodom svojho druhu v Košiciach. „Medzitým vznikli ďalšie predajne s podobným zameraním. Naším krédom však nie je konkurencia, ale synergia. Veď niektorí obchodníci čerpali vedomosti práve na nami organizovaných podujatiach. Všetci sme na určitej hranici poznania a vibrácia toho-ktorého obchodu pritiahne zákazníkov s podobným naladením,“ myslí si Peter Tóth. Medzi zákazníkov Biopotravín Raj patria všetky vekové skupiny. Silno sú zastúpení napríklad dôchodcovia. „Tí si už v živote niečo preskákali a zmeniť niečo je pre nich oveľa ťažšie. Musím však priznať, že aj táto kategória je otvorená a začína chápať, že jedine sám človek môže urobiť niečo pre svoje zdravie,“ vysvetľuje. Pre verných zákazníkov ponúkajú vernostný program, ktorý im umožňuje nakupovať s 10-percentnou zľavou.
Obchod ponúka tisíce položiek od 200 dodávateľov, ale jeho cieľom nie je mať veľký sortiment, pretože väčšina potravín je iba modifikácia základných zložiek. „Nie sme zameraní na maškrtné jazýčky. Zdravá výživa nie je o desiatkach keksíkov, sirupov, takých či onakých rastlinných mliek. Každý si vie základnú potravinu prichutiť sám,“ uvádza Peter Tóth. Ako pokračuje, z ponuky vyradili mnoho polotovarov, ktoré sú zložené z ťažko stráviteľných surovín. Okrem toho sa snažia predávať iba trvanlivé potraviny, pretože podľa Petra Tótha by si spotrebitelia mali zeleninu, vajíčka, mäso, ovčie či kozie produkty kupovať priamo od farmárov. Do portfólia predajne patria okrem bio- a zdravých potravín aj ekokozmetika, knihy, sviečky, vône, kamene či harmonizéry.
Na to, aby personál vedel podať zákazníkom potrebné informácie, musí byť vyškolený. Majiteľ obchodu dostal na kongrese otázku, koľko mesiacov trvá, kým si zamestnanca zaškolia. „Musíte sa opýtať, koľko to trvá rokov,“ vysvetľuje Peter Tóth a odpovedá, že sú to minimálne tri roky. Avšak keďže sú rodinnou firmou, v ktorej pracujú štyria rodinní príslušníci, veľká fluktuácia sa ich netýka. V predajni pracujú dve predavačky, a keďže Biopotraviny Raj majú aj e-shop, o jeho zásobovanie a expedovanie tovaru sa stará prevádzkarka so svojou asistentkou.
Podľa Petra Tótha je veľmi ťažké preniesť zážitok a osobný prístup do virtuálneho prostredia. Napríklad aj pre legislatívne obmedzenia, keď v internetovom obchode pri lipovom čaji nemôžu uviesť, na čo je dobrý. Aj preto majú viacero publikačných stránok, kde sa snažia zákazníkov vzdelávať. „Osobne je to iné. Príde klient a neodíde, kým nie je spokojný s tým, že dostal všetky odpovede. Nie je to len o produkte, ale o pohľade na celý systém a životný štýl,“ dodáva Peter Tóth.