logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...

Na obchod dá pozor softvér

24. februára 2023
Publicistika 0
314
Na obchod dá pozor softvér

Ľudský faktor je v obchode najväčšou pridanou hodnotou, no zároveň aj rizikom. Na jednej strane prináša personál do retailu priamy kontakt so zákazníkom a individuálny prístup, na druhej je však s ľuďmi spojená aj vyššia miera pochybení, výkyvy vo výkonnosti či nespoľahlivosť. Hoci už existujú koncepty, ktoré o sebe tvrdia, že ide o bezobslužné predajne, aj v nich niekto v skutočnosti musí tovar dokladať či objednávať, čo opäť so sebou prináša nástrahy v podobe nekvalitne vykonanej práce.

Spoločnosť Kaso Technologies v spolupráci s maloobchodnou sieťou Labaš otestovala a uvádza do praxe riešenie, ktoré by malo riziká spojené s ľudským faktorom v predajni odstrániť – nový softvér Imonet, takzvanú elektronickú vedúcu predajne. „Každý zamestnanec má smartfón a ten mu vie povedať, čo, kedy a ako má urobiť, čo je dôležitejšie, vie nám povedať, čo urobil, kto stíha, kam sa to dá preložiť, ako to riešiť. Vďaka tomu máme prehľad o tom, čo sa deje v prevádzke a ako to máme riešiť,“ vysvetľuje Richard Labaš, prokurista spoločnosti Labaš.

Prečítajte si tiež
Kongres Samoška: Samostatnosť je už len zdanie

Ako prvú si na skúšobnú prevádzku vybrali predajňu, ktorá má 700 štvorcových metrov, asi 8 000 položiek a ročný obrat na úrovni 400-tisíc eur. „Túto predajňu sme vybrali preto, aby nebola malá, aby sa výsledky dali odmerať. Ide o softvérové riešenie, ktorého úlohou je riadiť ľudí a malo by nahradiť vedúceho zamestnanca prevádzky. Dnes funguje na operačnom systéme Android, ktorý beží na telefóne či na tablete,“ opisuje inovatívne riešenie Jaroslav Klein, generálny riaditeľ spoločnosti Kaso Technologies.

Zamestnanci pod dohľadom

Ako to teda celé v praxi funguje? Primárnym predpokladom je, že väčšina zamestnancov dnes už má inteligentné elektronické zariadenie – mobil, hodinky alebo niečo podobné. Predavač nemusí telefón nosiť neustále v ruke, softvér má hlasové upozorňovanie, vibruje a môže vydať zvukové signály. „So softvérom odporúčame používať aj slúchadlá, vďaka ktorým môže zamestnanec dostávať pokyny v reálnom čase,“ hovorí Jaroslav Klein. So softvérom sú obchodníkom k dispozícii aj zariadenia, ktoré vedia čítať čiarové kódy, tlačiť či komunikovať s váhovými systémami. Merajú tiež kroky a merajú teplotu, čo bola výhoda najmä počas hlavných vĺn pandémie.

Prečítajte si tiež
Kongres Samoška v Bratislave nazrie na slovenský obchod optikou budúcnosti
kongres Samoška

Vďaka takzvanému e-beacon, teda akémusi majáčiku v predajni, je možné zistiť, koľko času a pri akej činnosti zamestnanec strávi. Využiť sa však dá aj pri zákazníkoch. „Máme aplikáciu, do ktorej sa dajú nahrávať nákupné zoznamy. Ak sa spotrebiteľ v predajni dostane napríklad do oddelenia s chladenými vecami, na vrchu zoznamu sa mu zobrazia všetky chladené veci a tak ďalej,“ pokračuje Jaroslav Klein.

Hlavnou výhodou elektronickej vedúcej predajne je schopnosť softvéru organizovať prácu v reálnom čase na základe aktuálnych dát. Človek, nech je akokoľvek schopný, totiž nedokáže v zlomkoch sekundy vyhodnocovať všetky dáta, ktoré prichádzajú z predajne a efektívne riadiť všetky činnosti v maloobchode. Ak sa napríklad počas dňa zjaví úsek, ktorý je poddimenzovaný alebo tam zamestnanci nestíhajú, softvér pošle na pomoc pracovníka z nejakého menej vyťaženého oddelenia.

Systém zadeľuje úlohy podľa priority. Napríklad ráno treba urobiť ako prvé cenovky, neskôr skontrolovať regály, doplniť dezinfekčný gél, prevziať tovar a tak ďalej. Aplikácia taktiež vie, ak niekto niečo nesplnil načas a vie o tom podať hlásenie nadriadenému. Splnenie úlohy zvyčajne zamestnanec hlási nasnímaním QR kódu alebo čiarového kódu.

„Iste, našli sa takí, čo kód odfotili, nalepili si ho v šatni a tam pípali každú polhodinu a tvárili sa, ako to spravili. Potom je iné riešenie, odfotiť danú vec, ktorú bolo treba urobiť. Aj tu sa našla vedúca, ktorá si ráno nafotila uprataný regál z rôznych uhlov a celý deň nám pripájala obrázky z rána a nešla tam robiť poriadok. Tak sme zakázali do aplikácie nahrávať fotky z galérie,“ opisuje rôzne zážitky z testovania Jaroslav Klein.

Efektívna kontrola

Jednou z predností elektronickej vedúcej je, že dokáže efektívne kontrolovať a vyhodnocovať aktuálny stav v prevádzke. Napríklad môže kontinuálne skenovať cenovky a upozorniť zamestnanca, ak je nejaká neaktuálna. Môže to robiť aj pri tovare a efektívne sledovať dátum jeho exspirácie. Systém má už na začiatku prehľad o tom, koľko kusov tovaru s akou dobou exspirácie je v regáloch, a tak je len malá pravdepodobnosť, že mu niečo ujde. Ak sa aj výrobok dostane do kasy, pokladňa ho nepredá.

„Vedľajším efektom skenovania prevádzky je vytvorenie tepelnej mapy, na základe ktorej systém ponúkne vhodné rozmiestnenie tovaru. Okrem toho v rámci exspirácií sleduje aj obslužné úseky, v ktorých dokáže evidovať, či nie sú konkrétne syry alebo salámy už otvorené. Upozorňuje taktiež na to, že na pulte je málo produktu a je potrebné ho doložiť,“ hovorí Jaroslav Klein.

Ďalšou oblasťou, v ktorej je softvér nápomocný, je dopekanie pečiva. Okrem toho, že zamestnanca upozorní, akú kombináciu produktov môže do rúry naložiť, dokáže taktiež určiť, ako pečivo piecť čo najefektívnejšie. Ak sa napríklad dlhodobo marhuľové taštičky predávajú len okolo pol piatej, pekárovi odporučí, aby ich napiekol len na tento čas. Napokon softvér pomáha aj pri vybavovaní objednávok z e-shopov, kde vie radiť jednotlivé nákupy podľa želaného času doručenia. Vytvára nákupné zoznamy a umožní tak pracovníkom pripraviť viacero nákupov naraz.

Jedným zo zaujímavých efektov, ktoré elektronická vedúca môže do predajne priniesť, je zvýšenie súťaživosti medzi zamestnancami. Nástrojom, ktorý môže dobre fungovať, je napríklad obrazovka, na ktorej sa premieta aktuálny pracovný výkon v daný deň. „Napríklad baliči sú veľmi motivovaní tým, keď vidia, že sa im v daný deň nedarí a nachádzajú sa na konci tabuľky – takmer vždy začnú robiť rýchlejšie. A ak niekto vie, že za celý mesiac bol najhorší, nemôže sa čudovať, že má najhoršiu výplatu,“ vysvetľuje Jaroslav Klein.

„V predajniach, kde sa to používa, máme problém nájsť nedostatky. Keď niekto nestíha, vedúca dostane hlásenie a ide sa to riešiť. Ak je tam problém, vedúca to vie, prehodí to na iného a zabezpečí, že je robota urobená. Vedúca vie, kto stíha, kto nestíha, kto čo urobil a neurobil, ráno prerozdelí robotu, vie meniť situáciu podľa toho, ako sa vyvíja deň, kde treba viac ľudí a kde menej. Nemáme takmer výpadky, máme doložený tovar. Máme menšie straty precenení, zachytávame končiace záruky. Máme vyšší obrat, vyšší zisk, menej starostí,“ uzatvára Richard Labaš.

 

Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk

Súvisiace články:

Kongres Samoška: Samostatnosť je už len zdanie kongres SamoškaKongres Samoška v Bratislave nazrie na slovenský obchod optikou budúcnosti panelová diskusiaAko odovzdať firmu do dobrých rúk spotrebiteliaAko využiť spotrebiteľove skratky v rozhodovaní

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera