
Ľudský faktor je v obchode najväčšou pridanou hodnotou, no zároveň aj rizikom. Na jednej strane prináša personál do retailu priamy kontakt so zákazníkom a individuálny prístup, na druhej je však s ľuďmi spojená aj vyššia miera pochybení, výkyvy vo výkonnosti či nespoľahlivosť. Hoci už existujú koncepty, ktoré o sebe tvrdia, že ide o bezobslužné predajne, aj v nich niekto v skutočnosti musí tovar dokladať či objednávať, čo opäť so sebou prináša nástrahy v podobe nekvalitne vykonanej práce.
Spoločnosť Kaso Technologies v spolupráci s maloobchodnou sieťou Labaš otestovala a uvádza do praxe riešenie, ktoré by malo riziká spojené s ľudským faktorom v predajni odstrániť – nový softvér Imonet, takzvanú elektronickú vedúcu predajne. „Každý zamestnanec má smartfón a ten mu vie povedať, čo, kedy a ako má urobiť, čo je dôležitejšie, vie nám povedať, čo urobil, kto stíha, kam sa to dá preložiť, ako to riešiť. Vďaka tomu máme prehľad o tom, čo sa deje v prevádzke a ako to máme riešiť,“ vysvetľuje Richard Labaš, prokurista spoločnosti Labaš.
Ako prvú si na skúšobnú prevádzku vybrali predajňu, ktorá má 700 štvorcových metrov, asi 8 000 položiek a ročný obrat na úrovni 400-tisíc eur. „Túto predajňu sme vybrali preto, aby nebola malá, aby sa výsledky dali odmerať. Ide o softvérové riešenie, ktorého úlohou je riadiť ľudí a malo by nahradiť vedúceho zamestnanca prevádzky. Dnes funguje na operačnom systéme Android, ktorý beží na telefóne či na tablete,“ opisuje inovatívne riešenie Jaroslav Klein, generálny riaditeľ spoločnosti Kaso Technologies.
Zamestnanci pod dohľadom
Ako to teda celé v praxi funguje? Primárnym predpokladom je, že väčšina zamestnancov dnes už má inteligentné elektronické zariadenie – mobil, hodinky alebo niečo podobné. Predavač nemusí telefón nosiť neustále v ruke, softvér má hlasové upozorňovanie, vibruje a môže vydať zvukové signály. „So softvérom odporúčame používať aj slúchadlá, vďaka ktorým môže zamestnanec dostávať pokyny v reálnom čase,“ hovorí Jaroslav Klein. So softvérom sú obchodníkom k dispozícii aj zariadenia, ktoré vedia čítať čiarové kódy, tlačiť či komunikovať s váhovými systémami. Merajú tiež kroky a merajú teplotu, čo bola výhoda najmä počas hlavných vĺn pandémie.
Vďaka takzvanému e-beacon, teda akémusi majáčiku v predajni, je možné zistiť, koľko času a pri akej činnosti zamestnanec strávi. Využiť sa však dá aj pri zákazníkoch. „Máme aplikáciu, do ktorej sa dajú nahrávať nákupné zoznamy. Ak sa spotrebiteľ v predajni dostane napríklad do oddelenia s chladenými vecami, na vrchu zoznamu sa mu zobrazia všetky chladené veci a tak ďalej,“ pokračuje Jaroslav Klein.
Hlavnou výhodou elektronickej vedúcej predajne je schopnosť softvéru organizovať prácu v reálnom čase na základe aktuálnych dát. Človek, nech je akokoľvek schopný, totiž nedokáže v zlomkoch sekundy vyhodnocovať všetky dáta, ktoré prichádzajú z predajne a efektívne riadiť všetky činnosti v maloobchode. Ak sa napríklad počas dňa zjaví úsek, ktorý je poddimenzovaný alebo tam zamestnanci nestíhajú, softvér pošle na pomoc pracovníka z nejakého menej vyťaženého oddelenia.
Systém zadeľuje úlohy podľa priority. Napríklad ráno treba urobiť ako prvé cenovky, neskôr skontrolovať regály, doplniť dezinfekčný gél, prevziať tovar a tak ďalej. Aplikácia taktiež vie, ak niekto niečo nesplnil načas a vie o tom podať hlásenie nadriadenému. Splnenie úlohy zvyčajne zamestnanec hlási nasnímaním QR kódu alebo čiarového kódu.
„Iste, našli sa takí, čo kód odfotili, nalepili si ho v šatni a tam pípali každú polhodinu a tvárili sa, ako to spravili. Potom je iné riešenie, odfotiť danú vec, ktorú bolo treba urobiť. Aj tu sa našla vedúca, ktorá si ráno nafotila uprataný regál z rôznych uhlov a celý deň nám pripájala obrázky z rána a nešla tam robiť poriadok. Tak sme zakázali do aplikácie nahrávať fotky z galérie,“ opisuje rôzne zážitky z testovania Jaroslav Klein.
Efektívna kontrola
Jednou z predností elektronickej vedúcej je, že dokáže efektívne kontrolovať a vyhodnocovať aktuálny stav v prevádzke. Napríklad môže kontinuálne skenovať cenovky a upozorniť zamestnanca, ak je nejaká neaktuálna. Môže to robiť aj pri tovare a efektívne sledovať dátum jeho exspirácie. Systém má už na začiatku prehľad o tom, koľko kusov tovaru s akou dobou exspirácie je v regáloch, a tak je len malá pravdepodobnosť, že mu niečo ujde. Ak sa aj výrobok dostane do kasy, pokladňa ho nepredá.
„Vedľajším efektom skenovania prevádzky je vytvorenie tepelnej mapy, na základe ktorej systém ponúkne vhodné rozmiestnenie tovaru. Okrem toho v rámci exspirácií sleduje aj obslužné úseky, v ktorých dokáže evidovať, či nie sú konkrétne syry alebo salámy už otvorené. Upozorňuje taktiež na to, že na pulte je málo produktu a je potrebné ho doložiť,“ hovorí Jaroslav Klein.
Ďalšou oblasťou, v ktorej je softvér nápomocný, je dopekanie pečiva. Okrem toho, že zamestnanca upozorní, akú kombináciu produktov môže do rúry naložiť, dokáže taktiež určiť, ako pečivo piecť čo najefektívnejšie. Ak sa napríklad dlhodobo marhuľové taštičky predávajú len okolo pol piatej, pekárovi odporučí, aby ich napiekol len na tento čas. Napokon softvér pomáha aj pri vybavovaní objednávok z e-shopov, kde vie radiť jednotlivé nákupy podľa želaného času doručenia. Vytvára nákupné zoznamy a umožní tak pracovníkom pripraviť viacero nákupov naraz.
Jedným zo zaujímavých efektov, ktoré elektronická vedúca môže do predajne priniesť, je zvýšenie súťaživosti medzi zamestnancami. Nástrojom, ktorý môže dobre fungovať, je napríklad obrazovka, na ktorej sa premieta aktuálny pracovný výkon v daný deň. „Napríklad baliči sú veľmi motivovaní tým, keď vidia, že sa im v daný deň nedarí a nachádzajú sa na konci tabuľky – takmer vždy začnú robiť rýchlejšie. A ak niekto vie, že za celý mesiac bol najhorší, nemôže sa čudovať, že má najhoršiu výplatu,“ vysvetľuje Jaroslav Klein.
„V predajniach, kde sa to používa, máme problém nájsť nedostatky. Keď niekto nestíha, vedúca dostane hlásenie a ide sa to riešiť. Ak je tam problém, vedúca to vie, prehodí to na iného a zabezpečí, že je robota urobená. Vedúca vie, kto stíha, kto nestíha, kto čo urobil a neurobil, ráno prerozdelí robotu, vie meniť situáciu podľa toho, ako sa vyvíja deň, kde treba viac ľudí a kde menej. Nemáme takmer výpadky, máme doložený tovar. Máme menšie straty precenení, zachytávame končiace záruky. Máme vyšší obrat, vyšší zisk, menej starostí,“ uzatvára Richard Labaš.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk