logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
Profily 0
444
Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

Na čele slovenskej spoločnosti stojí Martin Polák už jedenásť rokov. Za ten čas sa sieť 1. day rozrástla z východného Slovenska po celej krajine. Aktuálne má 95 predajní, no naďalej expanduje a na trhu vidí potenciál na ďalšie desiatky obchodov. Medzi jej novinky patrí aj veľkoformátový koncept, v ktorom bude pre zákazníkov pripravovať prezentácie či degustácie produktov.

Pandémia či inflácia menia nákupné správanie. Napriek tomu sú oblasti, na ktorých slovenskí spotrebitelia nechcú šetriť. A to napríklad na daroch pre svojich blízkych či počas sviatkov. Aj preto sieť 1. day, ktorá ponúka najmä alkohol, tabak či výberové cukrovinky, očakáva vydarenú Veľkú noc.

Ako sa inflácia dotkla predajní s alkoholom?

Inflácia vplýva na prevádzku maloobchodných predajní na viacerých úrovniach, na jednej strane sú to náklady spojené so samotným zabezpečením prevádzky, ako nájom, energie, mzdy a podobne, a na druhej strane rastúce ceny tovarov. To všetko vplýva na výstupné ceny pre koncového zákazníka. Spotrebiteľ sa musí rozhodovať, či si kúpi ten istý tovar za vyššiu cenu alebo siahne po niečom preňho cenovo dostupnejšom.

Ako sa zvyčajne rozhodne?

Väčšinou to býva tak, že si radšej dopraje menej, ale ostane verný svojej značke. Samozrejme, závisí to od okolností a konkrétneho zákazníka, ako aj od toho, či sa chystá na oslavu alebo ide o dennú spotrebu.

O koľko ste dvíhali ceny?

Celé toto náročné obdobie prinieslo so sebou aj nepopulárne zdražovanie. Vidíme veľkú snahu výrobcov aj distribútorov držať ceny na prijateľných úrovniach. Zatiaľ sa to prejavilo v miernom navýšení počas prvého kvartálu tohto roka, ale čaká nás ťažké obdobie, keď sa k inflácii pripojí zvyšovanie spotrebných daní.

Čo je väčší problém, spotrebná daň alebo inflácia?

Obidva faktory vplývajú na vývoj maloobchodných cien. Preto je veľmi dôležité intenzívnejšie analyzovať vývoj všetkých vstupov, aby sa včas pripravili opatrenia na zmiernenie cenového nárastu. Treba však zdôrazniť, že nárast spotrebných daní je regulovaný a zdražovanie s tým spojené neodzrkadľuje prirodzený vývoj cien. Ak sa to deje súbežne s nepriaznivou infláciou, o to viac to má nepriaznivé následky na ceny.

Ako sa mení nákupné správanie a košík spotrebiteľa?

Obdobie pandémie prinieslo rôzne obmedzenia a zmenilo nákupné zvyklosti. Veľa zákazníkov objavilo nakupovanie cez e-shop. Keď sa opatrenia uvoľnili, situácia sa stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili do kamenných predajní. Ako bude vyzerať nasledujúce obdobie, ukáže vývoj v oblasti gastroslužieb.

Zákazníci vás často navštevujú, keď sa chystajú na oslavu a potrebujú darček. Vidíte, že by viac šetrili?

Spotrebitelia počas pandémie oslavovali viac doma a v uzavretých komunitách, čo sa odzrkadlilo vo výraznom náraste predaja segmentu, ktorý predtým konzumovali v gastrozariadeniach. Slovenský zákazník je konzervatívny a keď ide oslavovať či niekoho obdarovať, môžeme s určitosťou povedať, že šetrenie ide bokom.

Vidíte nákupné rozdiely v rámci regiónov?

Vo všeobecnosti platí, že ľudia viac plánujú, ale spontánny nákup je pre naše predajne príznačný. Rozdiely medzi regiónmi sú nepatrné, ale registrujeme malé odlišnosti v niektorých druhoch tovarov. Sú regióny viac zamerané na spotrebu tvrdého alkoholu, inde prevláda spotreba vína a piva.

Akú očakávate Veľkú noc?

Slovenskí spotrebitelia si radi doprajú. Vianoce a Veľká noc sú pre nás veľmi pozitívne obdobia. Aj na túto Veľkú noc pripravujeme viacero noviniek, aby sme oslovili svojich zákazníkov.

Tržby vám pravidelne rastú. Čo bolo ich ťahúňom vlani?

Za nárastom obratu je v prvom rade rozvoj siete o ďalšie lokality. V druhom rade obmena a modernizácia vybavenia predajní, ktorá prispieva k zvyšovaniu komfortu nakupovania. To má výrazný vplyv na nárast obratu pri starších predajniach. Jedným z dôležitých faktorov zvyšovania tržieb je obmena sortimentu, zaraďovanie noviniek a ich správne vystavenie.

Ceny energií vyskočili. Ako to ovplyvňuje náklady na prevádzku predajní?

Ich nárast je dosť výrazný, ale snažíme sa to s majiteľmi priestorov riešiť tak, aby sme dokázali prevádzku zvládnuť a udržať ju otvorenú. Ku každej predajni je potrebné pristupovať samostatne.

Základom vášho sortimentu je alkohol, ale aj tabak, výberové cukrovinky či nealko. V niektorých predajniach na východe však ponúkate farmárske produkty. Ako to zapadá do konceptu?

Chceme modernizovať náš koncept, a preto prinášame inovácie. Farmárske produkty, potravinový segment, rôzne moderné potraviny ľahké na prípravu či na priamu konzumáciu a ďalšie nové produkty sa ukazujú ako vhodný doplnok k nášmu štandardnému sortimentu, čo zvyšuje komfort nákupu a vidíme, že zákazník na to reaguje pozitívne.

Aké ďalšie inovácie chystáte?

Minulý rok sme prišli na trh s novým konceptom veľkoformátových predajní, ktoré, veríme, prinesú v tejto oblasti vyššiu pohodu pri nakupovaní. Chceme ich využiť na nový a väčší zážitok pre zákazníka vo forme degustácií či eventov.

Vaše predajne však zatiaľ nie sú rozlohou veľké. Podľa čoho vyberáte, aké produkty sa dostanú na pulty?

Snažíme sa mať v ponuke produkty, o ktoré majú zákazníci záujem, o čom svedčí ich opakovaný nákup. Tento základný výber dopĺňame o výrobky, ktoré nie sú bežne na trhu dostupné. Treba zároveň zdôrazniť, že máme tím špecialistov, ktorý pravidelne sleduje trendy v oblasti predaja nášho sortimentu a následne vyhodnocuje rozširovanie jednotlivých kategórií o nové produkty.

Ako často meníte sortiment?

Každý segment nášho sortimentu má svoje špecifiká, či už sa týkajú sezónnosti, alebo rôznych trendov. Tento fakt nepodceňujeme, a preto obohacujeme ponuku tak, aby mal zákazník počas celého roka možnosť skúšať novinky a následne prehodnocovať svoje zaužívané zvyklosti.

Čo radi pijú slovenskí spotrebitelia?

Nedá sa to striktne povedať. Dlhodobo prevládali vodkové nápoje, ale posledné obdobie výrazne rastú rumy a šumivé vína. Každý segment má produkty, ktoré sú sezónne alebo trendové.

Náklady dnes rastú každému. Zmenili sa vyjednávania o cene s dodávateľmi?

S niektorými komunikujeme od založenia spoločnosti, snažíme sa ju viesť korektne, čo nám dáva predpoklady spoločne riešiť vzniknuté situácie na trhu. Vyjednávania nie sú jednoduché, ale hľadáme kompromisy, aby mal zákazník o tovar stále záujem a aby boli ceny produktov akceptovateľné.

Plánujete ďalšiu expanziu?

Tá sa deje priebežne. Posudzujeme voľné priestory, ktoré sa objavia v ponuke. Radi budeme otvárať ďalšie predajne po celom Slovensku, aby mal zákazník náš koncept všade k dispozícii. Nezastavujeme sa, práve naopak, expanziu by sme chceli zintenzívniť. Uvidíme, ako sa uchytí nový zväčšený formát a ako bude napredovať.

Akú veľkú sieť chcete vybudovať?

Na konci januára sme mali 95 predajní a verím, že v priebehu mesiaca či dvoch zlomíme hranicu sto prevádzok. Ročne by sme však chceli otvoriť približne 20 predajní a myslím, že dokopy 150 obchodov by sme vedeli zvládnuť. Sú to však otvorené veci, konečné číslo závisí aj od konkurencie a od toho, ako sa bude vyvíjať trh.

Aký je pomer vašich vlastných predajní a franšízových?

Našich predajní je zatiaľ podstatne viac. Franšízový koncept je náročný na financie a hoci výnosy môžu byť pre niekoho lákavé, vstupné investície sú kľúčové a veľakrát ovplyvňujú rozhodovanie našich partnerov. Je potrebné povedať, že pre franšízových partnerov hľadáme riešenia, aby bola spolupráca obojstranne výhodná.

Máte aj e-shop a expresnú donášku. Akú dôležitosť prikladáte tomuto kanálu?

Internetový predaj mal veľké opodstatnenie počas covidového obdobia. Zaznamenali sme nárast o desiatky percent oproti bežnému obdobiu. E-shop má v tejto dobe obrovský význam, či už z pohľadu prezentácie, alebo moderného nakupovania. Nemôžeme ho opomenúť, pretože moderní ľudia ho využívajú a je to výborný doplnok pre náš koncept. Internetový predaj sa však veľmi rýchlo inovuje a je náročné sledovať všetky zmeny, ktoré ho sprevádzajú. Sme segment, ktorý je zložitý z hľadiska doručovania. Prepojiť kamenný predaj s onlineom nie je jednoduché, čaká nás ešte veľa práce, ale musíme byť inovatívni.

Spomínali ste presun spotrebiteľov z gastra do maloobchodu. Aký predpokladáte vývoj?

Akým pomerom sa presunie objem predaného tovaru z gastrosegmentu do retailu, ukáže najbližšie obdobie. Závisí to od toho, ako sa zotaví gastrosegment, ktorý bol najviac postihnutý pandémiou a rôznymi obmedzeniami. Dá sa predpokladať, že veľa zákazníkov sa rado vráti späť do reštaurácií a barov.

Dotazník:

Môj obľúbený obchod: Mám rád všetky malé špecializované predajne, teda mäsiarstva, pekárne, drogérie.

Bez čoho z obchodu neodídem: Určite bez toho, čo mi predavač ponúkne.

Ako nakupujem: Iba offline, pretože nákupom online sa vyhýbam. Pre mňa sa nákup odohráva v kamennej predajni.

Čo ma na nakupovaní baví/nebaví: Baví ma komunikácia s personálom, mám rád atmosféru predajní. Nemôžem povedať, že by ma niečo nebavilo. Ak ma niečo nebaví, tak tam nechodím.

S kým najradšej nakupujem: S mojimi blízkymi, manželkou a deťmi.

Aký som zákazník: Kupujem emotívne, aj keď to nepotrebujem.

 

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera