
Na čele slovenskej spoločnosti stojí Martin Polák už jedenásť rokov. Za ten čas sa sieť 1. day rozrástla z východného Slovenska po celej krajine. Aktuálne má 95 predajní, no naďalej expanduje a na trhu vidí potenciál na ďalšie desiatky obchodov. Medzi jej novinky patrí aj veľkoformátový koncept, v ktorom bude pre zákazníkov pripravovať prezentácie či degustácie produktov.
Pandémia či inflácia menia nákupné správanie. Napriek tomu sú oblasti, na ktorých slovenskí spotrebitelia nechcú šetriť. A to napríklad na daroch pre svojich blízkych či počas sviatkov. Aj preto sieť 1. day, ktorá ponúka najmä alkohol, tabak či výberové cukrovinky, očakáva vydarenú Veľkú noc.
Ako sa inflácia dotkla predajní s alkoholom?
Inflácia vplýva na prevádzku maloobchodných predajní na viacerých úrovniach, na jednej strane sú to náklady spojené so samotným zabezpečením prevádzky, ako nájom, energie, mzdy a podobne, a na druhej strane rastúce ceny tovarov. To všetko vplýva na výstupné ceny pre koncového zákazníka. Spotrebiteľ sa musí rozhodovať, či si kúpi ten istý tovar za vyššiu cenu alebo siahne po niečom preňho cenovo dostupnejšom.
Ako sa zvyčajne rozhodne?
Väčšinou to býva tak, že si radšej dopraje menej, ale ostane verný svojej značke. Samozrejme, závisí to od okolností a konkrétneho zákazníka, ako aj od toho, či sa chystá na oslavu alebo ide o dennú spotrebu.
O koľko ste dvíhali ceny?
Celé toto náročné obdobie prinieslo so sebou aj nepopulárne zdražovanie. Vidíme veľkú snahu výrobcov aj distribútorov držať ceny na prijateľných úrovniach. Zatiaľ sa to prejavilo v miernom navýšení počas prvého kvartálu tohto roka, ale čaká nás ťažké obdobie, keď sa k inflácii pripojí zvyšovanie spotrebných daní.
Čo je väčší problém, spotrebná daň alebo inflácia?
Obidva faktory vplývajú na vývoj maloobchodných cien. Preto je veľmi dôležité intenzívnejšie analyzovať vývoj všetkých vstupov, aby sa včas pripravili opatrenia na zmiernenie cenového nárastu. Treba však zdôrazniť, že nárast spotrebných daní je regulovaný a zdražovanie s tým spojené neodzrkadľuje prirodzený vývoj cien. Ak sa to deje súbežne s nepriaznivou infláciou, o to viac to má nepriaznivé následky na ceny.
Ako sa mení nákupné správanie a košík spotrebiteľa?
Obdobie pandémie prinieslo rôzne obmedzenia a zmenilo nákupné zvyklosti. Veľa zákazníkov objavilo nakupovanie cez e-shop. Keď sa opatrenia uvoľnili, situácia sa stabilizovala a spotrebitelia sa vrátili do kamenných predajní. Ako bude vyzerať nasledujúce obdobie, ukáže vývoj v oblasti gastroslužieb.
Zákazníci vás často navštevujú, keď sa chystajú na oslavu a potrebujú darček. Vidíte, že by viac šetrili?
Spotrebitelia počas pandémie oslavovali viac doma a v uzavretých komunitách, čo sa odzrkadlilo vo výraznom náraste predaja segmentu, ktorý predtým konzumovali v gastrozariadeniach. Slovenský zákazník je konzervatívny a keď ide oslavovať či niekoho obdarovať, môžeme s určitosťou povedať, že šetrenie ide bokom.
Vidíte nákupné rozdiely v rámci regiónov?
Vo všeobecnosti platí, že ľudia viac plánujú, ale spontánny nákup je pre naše predajne príznačný. Rozdiely medzi regiónmi sú nepatrné, ale registrujeme malé odlišnosti v niektorých druhoch tovarov. Sú regióny viac zamerané na spotrebu tvrdého alkoholu, inde prevláda spotreba vína a piva.
Akú očakávate Veľkú noc?
Slovenskí spotrebitelia si radi doprajú. Vianoce a Veľká noc sú pre nás veľmi pozitívne obdobia. Aj na túto Veľkú noc pripravujeme viacero noviniek, aby sme oslovili svojich zákazníkov.
Tržby vám pravidelne rastú. Čo bolo ich ťahúňom vlani?
Za nárastom obratu je v prvom rade rozvoj siete o ďalšie lokality. V druhom rade obmena a modernizácia vybavenia predajní, ktorá prispieva k zvyšovaniu komfortu nakupovania. To má výrazný vplyv na nárast obratu pri starších predajniach. Jedným z dôležitých faktorov zvyšovania tržieb je obmena sortimentu, zaraďovanie noviniek a ich správne vystavenie.
Ceny energií vyskočili. Ako to ovplyvňuje náklady na prevádzku predajní?
Ich nárast je dosť výrazný, ale snažíme sa to s majiteľmi priestorov riešiť tak, aby sme dokázali prevádzku zvládnuť a udržať ju otvorenú. Ku každej predajni je potrebné pristupovať samostatne.
Základom vášho sortimentu je alkohol, ale aj tabak, výberové cukrovinky či nealko. V niektorých predajniach na východe však ponúkate farmárske produkty. Ako to zapadá do konceptu?
Chceme modernizovať náš koncept, a preto prinášame inovácie. Farmárske produkty, potravinový segment, rôzne moderné potraviny ľahké na prípravu či na priamu konzumáciu a ďalšie nové produkty sa ukazujú ako vhodný doplnok k nášmu štandardnému sortimentu, čo zvyšuje komfort nákupu a vidíme, že zákazník na to reaguje pozitívne.
Aké ďalšie inovácie chystáte?
Minulý rok sme prišli na trh s novým konceptom veľkoformátových predajní, ktoré, veríme, prinesú v tejto oblasti vyššiu pohodu pri nakupovaní. Chceme ich využiť na nový a väčší zážitok pre zákazníka vo forme degustácií či eventov.
Vaše predajne však zatiaľ nie sú rozlohou veľké. Podľa čoho vyberáte, aké produkty sa dostanú na pulty?
Snažíme sa mať v ponuke produkty, o ktoré majú zákazníci záujem, o čom svedčí ich opakovaný nákup. Tento základný výber dopĺňame o výrobky, ktoré nie sú bežne na trhu dostupné. Treba zároveň zdôrazniť, že máme tím špecialistov, ktorý pravidelne sleduje trendy v oblasti predaja nášho sortimentu a následne vyhodnocuje rozširovanie jednotlivých kategórií o nové produkty.
Ako často meníte sortiment?
Každý segment nášho sortimentu má svoje špecifiká, či už sa týkajú sezónnosti, alebo rôznych trendov. Tento fakt nepodceňujeme, a preto obohacujeme ponuku tak, aby mal zákazník počas celého roka možnosť skúšať novinky a následne prehodnocovať svoje zaužívané zvyklosti.
Čo radi pijú slovenskí spotrebitelia?
Nedá sa to striktne povedať. Dlhodobo prevládali vodkové nápoje, ale posledné obdobie výrazne rastú rumy a šumivé vína. Každý segment má produkty, ktoré sú sezónne alebo trendové.
Náklady dnes rastú každému. Zmenili sa vyjednávania o cene s dodávateľmi?
S niektorými komunikujeme od založenia spoločnosti, snažíme sa ju viesť korektne, čo nám dáva predpoklady spoločne riešiť vzniknuté situácie na trhu. Vyjednávania nie sú jednoduché, ale hľadáme kompromisy, aby mal zákazník o tovar stále záujem a aby boli ceny produktov akceptovateľné.
Plánujete ďalšiu expanziu?
Tá sa deje priebežne. Posudzujeme voľné priestory, ktoré sa objavia v ponuke. Radi budeme otvárať ďalšie predajne po celom Slovensku, aby mal zákazník náš koncept všade k dispozícii. Nezastavujeme sa, práve naopak, expanziu by sme chceli zintenzívniť. Uvidíme, ako sa uchytí nový zväčšený formát a ako bude napredovať.
Akú veľkú sieť chcete vybudovať?
Na konci januára sme mali 95 predajní a verím, že v priebehu mesiaca či dvoch zlomíme hranicu sto prevádzok. Ročne by sme však chceli otvoriť približne 20 predajní a myslím, že dokopy 150 obchodov by sme vedeli zvládnuť. Sú to však otvorené veci, konečné číslo závisí aj od konkurencie a od toho, ako sa bude vyvíjať trh.
Aký je pomer vašich vlastných predajní a franšízových?
Našich predajní je zatiaľ podstatne viac. Franšízový koncept je náročný na financie a hoci výnosy môžu byť pre niekoho lákavé, vstupné investície sú kľúčové a veľakrát ovplyvňujú rozhodovanie našich partnerov. Je potrebné povedať, že pre franšízových partnerov hľadáme riešenia, aby bola spolupráca obojstranne výhodná.
Máte aj e-shop a expresnú donášku. Akú dôležitosť prikladáte tomuto kanálu?
Internetový predaj mal veľké opodstatnenie počas covidového obdobia. Zaznamenali sme nárast o desiatky percent oproti bežnému obdobiu. E-shop má v tejto dobe obrovský význam, či už z pohľadu prezentácie, alebo moderného nakupovania. Nemôžeme ho opomenúť, pretože moderní ľudia ho využívajú a je to výborný doplnok pre náš koncept. Internetový predaj sa však veľmi rýchlo inovuje a je náročné sledovať všetky zmeny, ktoré ho sprevádzajú. Sme segment, ktorý je zložitý z hľadiska doručovania. Prepojiť kamenný predaj s onlineom nie je jednoduché, čaká nás ešte veľa práce, ale musíme byť inovatívni.
Spomínali ste presun spotrebiteľov z gastra do maloobchodu. Aký predpokladáte vývoj?
Akým pomerom sa presunie objem predaného tovaru z gastrosegmentu do retailu, ukáže najbližšie obdobie. Závisí to od toho, ako sa zotaví gastrosegment, ktorý bol najviac postihnutý pandémiou a rôznymi obmedzeniami. Dá sa predpokladať, že veľa zákazníkov sa rado vráti späť do reštaurácií a barov.
Dotazník:
Môj obľúbený obchod: Mám rád všetky malé špecializované predajne, teda mäsiarstva, pekárne, drogérie.
Bez čoho z obchodu neodídem: Určite bez toho, čo mi predavač ponúkne.
Ako nakupujem: Iba offline, pretože nákupom online sa vyhýbam. Pre mňa sa nákup odohráva v kamennej predajni.
Čo ma na nakupovaní baví/nebaví: Baví ma komunikácia s personálom, mám rád atmosféru predajní. Nemôžem povedať, že by ma niečo nebavilo. Ak ma niečo nebaví, tak tam nechodím.
S kým najradšej nakupujem: S mojimi blízkymi, manželkou a deťmi.
Aký som zákazník: Kupujem emotívne, aj keď to nepotrebujem.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk