logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Nová predajňa v Záhorskej Bystrici pri Bratislave je spomedzi prevádzok Kauflandu jediná svojho...
  • Škandinávsky nábytkársky reťazec IKEA na slovenskom trhu znižuje ceny sortimentu naprieč...
  • Pre veľký záujem zákazníkov o slovenskú divinu reťazec Tesco rozširuje jej ponuku po troch...
  • Štvrtý ročník tejto unikátnej konferencie sa uskutoční 17. októbra v Hoteli Bratislava****....

Rok 2023 bude pre potravinárske odvetvie skúškou odolnosti

9. februára 2023
Správy 0
435
Rok 2023 bude pre potravinárske odvetvie skúškou odolnosti

Rok 2023 bude pre potravinárske obdobie skúškou odolnosti voči nastupujúcej ekonomickej recesii. Začiatok tretej dekády 21. storočia je poznačený udalosťami, ktoré otriasli spoločnosťou, jej hodnotami a v rámci hospodárstva vyústili do ekonomického boja o prežitie. Samotná Európska únia (EÚ) ako najväčší svetový výrobca a exportér potravín uznala, že je potrebné venovať väčšiu pozornosť potravinovej bezpečnosti EÚ a jej zabezpečeniu voči svetovým výkyvom v dodávke surovín. Po ťažkom roku 2022, kedy sa aj slovenskí potravinári museli vysporiadať s enormným nárastom cien surovín, pohonných hmôt, obalových materiálov a energií, ich čaká ďalší náročný rok. To, ako sa ho podarí zvládnuť potravinárskym podnikom, závisí podľa Potravinárskej komory Slovenska najmä od systémových opatrení vlády na celkovú podporu a ochranu podnikateľského prostredia.

Prečítajte si tiež
Potravinári: Daňové úľavy na potraviny prijaté okolitými krajinami by sme nemali podceniť

Systémová podpora potravinárskeho odvetvia

Rok 2022 sa niesol v znamení enormného rastu vstupných nákladov na výrobu potravín. Na druhej strane Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR vyhlásilo výzvy na najvyšší ročný objem finančných prostriedkov v poslednej dekáde. Výzvu na investície do potravinárskych podnikov navýšilo na celkovú čiastku 240 miliónov eur. Potravinári sa dočkali mimoriadnej pomoci aj výziev na krytie zvýšených nákladov na energie v súvislosti s vojenským konfliktom na Ukrajine. Pre rok 2023 bude kľúčové vyhodnotenie a sprocesovanie výzvy na investície do potravinárskych podnikov. A to tak, aby sa prihlásené projekty mohli realizovať aj s ohľadom na nárast nákladov oproti obdobiu predkladania žiadostí. Zároveň potravinári očakávajú predstavenie schém štátnej pomoci pre potravinársky priemysel ako systémovú podporu odvetvia z prostriedkov štátneho rozpočtu.

Odolnosť priemyslu voči nastupujúcej recesii

Rok 2023 bude pre potravinárske odvetvie skúškou odolnosti voči nastupujúcej recesii. Náklady výrobcov v roku 2023 bude ovplyvňovať schopnosť štátu flexibilne a účinne reagovať na vysoké ceny elektrickej energie. A taktiež zabezpečenie fyzickej aj cenovej dostupnosti energií na celý rok. Dostupnosť surovín bude naďalej ovplyvňovať vojenský konflikt na Ukrajine a prijímané opatrenia najväčších dodávateľov surovín. Zvyšujúce sa náklady a inflácia spôsobená najmä rastom cien potravín spôsobuje znižovanie kúpyschopnosti obyvateľstva. To sa odráža aj na znižovaní spotreby. Kríza spôsobuje aj zmenu spotrebiteľského správania. Pričom hlavným kritériom kúpy výrobku sa stáva cena a spotrebitelia čoraz menej vyhľadávajú prémiové výrobky.

Legislatíva a legislatívne prostredie

Predvídateľné právne prostredie a transparentná tvorba zákonov sú nevyhnutné na riadne fungovanie celej spoločnosti. Nielen podnikateľského prostredia. V minulom roku bol však práve legislatívny proces prijímania predpisov majúcich podstatný vplyv na podnikateľské prostredie ostro kritizovaný zástupcami zamestnávateľských zväzov, vrátane Potravinárskej komory Slovenska (PKS). PKS očakáva, že dôležité zákony budú prijímané na základe dôkladného zváženia dopadov a diskusie so zástupcami odvetvia v riadnom legislatívnom procese. Zároveň považuje za neprijateľné obchádzanie zákona o tvorbe právnych predpisov tým, aby sa poslaneckými pozmeňujúcimi návrhmi menili zákony, ktoré s danou problematikou nesúvisia.

Prečítajte si tiež
Potravinári sa obávajú zvyšovania potravinárskych podvodov, môžu za to rastúce ceny

V roku 2023 rovnako očakáva diskusiu k sektorovým podzákonným právnym predpisom tak, aby sa odstránila zbytočná administratívna záťaž a podmienky, ktoré dávajú slovenských potravinárov do konkurenčnej nevýhody oproti zahraničným výrobcom.

Zelené ciele EÚ a udržateľná produkcia potravín

Narušenie svetových dodávok základných poľnohospodárskych surovín pre potravinársku výrobu otriaslo nielen cenami, ale aj odolnosťou európskeho potravinového systému. V rámci zásadných dokumentov Európskej únie sa dostáva do popredia dôraz na udržanie potravinovej bezpečnosti. To predstavuje nielen dostatočnú fyzickú, ale najmä finančnú dostupnosť potravín. Doposiaľ sa však EÚ v tejto problematike zamerala len na proces monitorovania situácie v jednotlivých členských štátoch. Pre stabilitu dodávky potravín je však dôležité zamerať spoločnú poľnohospodársku politiku nielen na zelené ciele, ale tieto prehodnotiť vzhľadom na reálnu situáciu a vývoj v jednotlivých členských krajinách. Na lokálnej úrovni by sa mala podpora podnikateľského prostredia zamerať na znižovanie energetickej náročnosti podnikov a budovanie obnoviteľných zdrojov energie.

 

Súvisiace články:

Potravinári: Daňové úľavy na potraviny prijaté okolitými krajinami by sme nemali podceniť Potravinári sa obávajú zvyšovania potravinárskych podvodov, môžu za to rastúce ceny privátne značkyPodiel potravín pod privátnou značkou dosahuje desaťročný rekord

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

21. 9. 2023, kongres Pharma Profit, Olomouc

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023

Albena Georgievová, prevádzková riaditeľka, Billa Slovensko: Každá privátna značka má svoju misiu

15. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera