
Približne tak by sa dala stručne charakterizovať atmosféra i realita, v ktorej sa nachádzalo podnikanie v obchode na Slovensku od roku 2021 prakticky až doposiaľ. Ak sa pozrieme na situáciu, do akej vstupoval širokosortimentný obchod na začiatku roka 2021, vidíme úspešné uplatňovanie protipandemických opatrení z predchádzajúcich časových období až dodnes.
Rok 2021 bol rokom potrieb reagovania na veľké množstvo dovtedy nepoznaných negatívnych vplyvov. Slovensko, jeho hospodárstvo i obyvateľstvo žilo a existovalo už druhý rok atakované pandémiou covidu-19 a na sklonku roka 2021 jeho najnovšieho variantu omikron. Sumárne sa dá skonštatovať, že spoločnosť bola postupne čoraz viac ovplyvňovaná negatívnou atmosférou, ktorá vyplývala nielen z čoraz ťažšie čitateľnej medzinárodnej situácie (vojna na Ukrajine), ale aj z ťažko predvídateľného zdravotného vývoja obyvateľstva a v neposlednej miere zo slabších ekonomických výsledkov firiem, na ktorých stálo slovenské hospodárstvo.
Prakticky celý potravinársky maloobchod v snahe ochrániť nielen kupujúcich, ale i vlastných zamestnancov, uplatňoval v predajniach čoraz viac doterajšie i novšie prevádzkové riešenia. Treba s uspokojením skonštatovať, že v aplikácii protipandemických opatrení nezaostal, i keď odlišným spôsobom, ani obchod s non-food sortimentom (dominantne sortiment pre stavbu a domácich majstrov). I tu sa najmä veľkopriestorové predajne zmenili na ponuku i predaj formou internetového obchodu, pričom nakúpené výrobky bolo možné vo vstupných i výstupných priestoroch nielen objednať, skontrolovať, ale i reklamovať. V polovici roku 2021 sa prevádzka uvedených predajní vrátila do predcovidového štandardného predaja.
Avšak nie všetky segmenty maloobchodu si dokázali v týchto situáciách viac-menej poradiť. Najviac na situáciu doplácal obchod s obuvou, textilom i odevmi, ako aj potravinársky obchod, ktorý mal predtým dlhodobé obchodné väzby so zatvoreným segmentom reštauračného stravovania. Ako východisko mnohé štruktúry obchodu zintenzívnili a rozvinuli internetový predaj, avšak v možnostiach osobnej komunikácie i ponuky tovaru boli výrazne limitované. Hodnoty nárastu tržieb sú dôkazom.
Zdrojom inflačného napätia sú konštantne vysoké ceny bez náznakov spomalenia. To je, samozrejme, zlá správa pre spotrebiteľov. Keď tí vedia, ako si jednotlivé odvetvia medzi sebou predávajú výrobné vstupy, rozhodnú sa počkať a nič si nekúpia, alebo, naopak, zbesilo nakupujú v obavách, že bude ešte drahšie.
Každá z týchto alternatív má svoje úskalia. Odložená spotreba bola výraznou záťažou hospodárskeho rastu. Na druhej strane unáhlené predzásobenie roztáčalo cenový kolotoč ešte viac. Efekt odloženej spotreby sa postupne znižoval. NBS hlásila útlm úspor. Hrozba recesie bola aj stále je možná. Otázkou doby bolo, ako je medzi sporiteľmi rozložená konštatovaná výška úspor, ktorá je podľa centrálnej banky na úrovni 43 mld. eur. Je to fakt alebo hoax? Ako sú úspory rozložené v štruktúrach obyvateľstva regionálne i sociálne? Otázkou je, akú cenu bude mať finančná hotovosť v realite medzi rozdielnymi príjmovými skupinami obývajúcimi v životných štandardoch tak rozdielne regióny Slovenska.
Dekáda stability sa nám uprostred inflačného tornáda javila ako sen, ku ktorému sa chceme vrátiť, ale nedá sa. Aj keby zdražovanie postupne strácalo dych, návrat na predchádzajúce úrovne sa ukazuje ako nereálny. Treba dúfať, že dynamika rastu sa zmierni, lebo stabilný dopyt funguje ako cenový zotrvačník.
Ak sa stručne pozrieme na „light“ témy slovenskej reality od roku 2021 až doposiaľ, môžeme ich uviesť ako pokles kúpyschopnosti; zmeny nákupného správania; ťažko odhadnuteľné rasty inflácie, ktoré zneisťujú cenotvorbu v maloobchode; vývoj spotrebiteľských cien pod tlakom rastúcej inflácie, tak budúcnosť vývoja širokosortimentného obchodu na Slovensku bude, mierne povedané, komplikovaná.
Širokosortimentný obchod roku 2021 v detailoch
Pohľad na výsledné hodnoty tržieb päťdesiatich najsilnejších obchodníkov za rok 2021 prezentoval sumár ich tržieb vo výške 11 340,1 mil. eur. Pozitívne sa ukázal aj index, kde rastovú hodnotu (nad 100 %) malo 40 obchodných spoločností, čo znamenalo 80 % z celku TOP 50.
Už viac rokov nikoho neprekvapila dominancia prvej trojky obchodných spoločností Lidl, Tesco, Kaufland. Nimi dosiahnuté tržby presahujúce 1,3 mld. eur nedokázal ani v roku 2021 dosiahnuť žiaden potravinársky či nepotravinársky širokosortimentný obchod.
Pre potreby exaktného porovnávania pri zmenených množstevných počtoch obchodu TOP 50 za rok 2021 a TOP 30 v roku 2020 a predchádzajúcich bolo potrebné extrapolovať dáta na 30 najlepších obchodníkov do rovnakej porovnávacej úrovne. Takto sa získala výsledková hladina za obchod roku 2021 a 2020.
Tridsať najlepších obchodov roku 2021 ukázalo celkovú výšku tržieb v hodnote 10 002,4 mil. eur. Sumár tržieb, ktoré sme uvádzali u tridsiatky najlepších obchodníkov v roku 2020, bol vo výške 9 324,0 mil. eur, čo znamenalo, že tržby takto porovnávanej hladiny boli v roku 2020 medziročne nižšie o 678,4 mil. eur (rast 107,3 %).
Vráťme sa však k spracovávaným hodnotám TOP 50 širokosortimentného obchodu v roku 2021. Už tradične sa v spracovávaných analýzach pozrieme na to, aké hodnoty dosiahla najlepšia desiatka obchodných spoločností, predávajúca vo výrazných hodnotách tržieb potravinársky i nepotravinársky tovar.
Hodnoty boli spracované v tabuľkách TOP 10 najlepších obchodných spoločností za rok 2021.
V tabuľke TOP 10 obchodu s prevažne potravinárskym sortimentom si poradie rozdelilo päť nadnárodných a päť domácich obchodníkov. Výraznú dominanciu v tržbách dosiahli v prvej polovici rebríčka nadnárodné spoločnosti 86,6 % a v druhej polovičke domáce spoločnosti mali percentuálne zastúpenie tržbami vo výške 13,4 % (tabuľka TOP 10/2021).
V skupine TOP 10 obchodu s non-food sortimentom bolo v roku 2021 zastúpenie nadnárodného obchodu výraznejšie ako u skupiny predajcov potravín. Napriek tomu, že v tejto skupine sa umiestnili iba tri spoločnosti so slovenským domicilom – GGT, NAY a Stavebné centrum –, ich jednotlivé tržby, presahujúce výšku 250 mil. eur, už nedosiahol nikto (tabuľka TOP 10/2021).
Charakteristiky e-commerce na Slovensku
Pandemické a postpandemické obdobie na Slovensku vytvorilo pre mnohé obchodné spoločnosti riešenia nových aktivít a, naopak, pre iné aspoň možnosti, ako cez evidované výdajne zachovať činnosť svojich väčších či menších prevádzok. Prinášame niekoľko poznatkov, ktoré priniesla realizačná fáza e-commerce na Slovensku v roku 2021.
V rámci TOP 50 máme spoločnosti, ktoré sú postavené čisto na elektronickom predaji, ako napríklad Alza, FC ecom (factcool.com), ktoré nemajú klasické kamenné predajne a ich tržby zahŕňajú tržby nákupov z celého sveta, keďže pri internetovom predaji nie je limitované miesto nákupu na krajinu.
Mnohé obchody, ak aj majú kamenné prevádzky, napríklad Alza, slúžia primárne na vyzdvihnutie tovaru, nie na predaj. Je to systém showroomov, v rámci ktorých je možné tovar vyzdvihnúť a prostredníctvom online kioskov si tovar objednať.
Pri väčších značkách, ak ide napríklad o nadnárodnú spoločnosť, elektronický predaj často zastrešuje materská spoločnosť v zahraničí, ktorá pracuje s jazykovými verziami pre konkrétne krajiny.
Mnoho potravinárskych reťazcov, aj keď má e-shopové riešenie, neponúka tam kompletný sortiment, napríklad Lidl nepredáva online potraviny. Dôvodom je logistická náročnosť i reklamácie.
Ďalším spôsobom elektronického predaja je predaj cez tretiu stranu. V tomto prípade ide o platformu na doručovanie potravín, tovaru, jedál (Wolt). Nejde o aktivitu spoločnosti, je to skôr záležitosť jednotlivých prevádzok. Zákazník si objedná tovar z konkrétnej predajne, v rámci ktorej bude tovar pripravený a odoslaný prostredníctvom kuriéra. Funguje tak napríklad Billa alebo 101 Drogerie.
Pomerne silne sú zastúpené cashbackové aplikácie, obsahujúce buď kompletný produktový katalóg s možnosťou vytvárania online nákupných zoznamov, alebo aj priamo nákup, čo je podporené rôznymi kupónmi (Kaufland, Lidl, dm drogerie markt).
Evidujeme spoločnosti, ktoré majú síce zverejnený produktový katalóg, ale bez možnosti priameho objednania. Slúži ako zdroj informácií o cenách a skladovej dostupnosti (Kaufland, Metro, Stavmat, Domäsko) či vytváranie si online nákupných zoznamov.
Záverom, v TOP 50 obchodu evidujeme spoločnosti, ktoré nemajú žiadnu formu elektronického obchodu, ako CoopJednoty (11), Koruna, Nitrazdroj, Milk-Agro, Terno Real Estate, Geco.
Ľubomír Drahovský, drahovsky@agenturaterno.sk