
Hovorí sa, že šťastie si za peniaze nekúpiš. Aktuálne prieskumy však ukazujú, že aspoň krátky pocit šťastia sa dá kúpiť vo forme produktu, ktorý kupcovi urobí radosť. Terapia odmenami a sledovaním zábavných videí je u dospelých – najmä v čase neistoty – čoraz častejšia. Ako to využiť pri predaji?
Posledný rok sa niesol v znamení neistoty nielen z vojnového konfliktu na Ukrajine, no najmä kvôli energetickej kríze, vysokej inflácii a zvyšujúcim sa cenám tovarov a služieb, ako aj pre nepredvídateľné kroky vlády. Niet sa potom čo čudovať, že vlnu beznádeje a depresie u spotrebiteľov ukazujú aj rôzne prieskumy. Tie navyše predikujú, že ako formu terapie si pomerne dosť z ľudí volí utrácanie – teda míňanie na veci či zážitky, ktoré im prinášajú aspoň krátkodobú radosť.
Ďalšou obľúbenou vecou je tiež sledovanie zábavných videí na sociálnych sieťach. Obľuba krátkych videí neustále rastie. Prieskum spoločnosti Wyzowl uvádza, že priemerný užívateľ strávi ich sledovaním až 19 hodín týždenne, pričom až 80 % ich sleduje cez svoj mobil.
Odpútanie sa od všednosti
Facebook, Instagram či Youtube kontinuálne strácajú u spotrebiteľov na príťažlivosti v prospech aplikácie plnej zábavy – TikToku. A to aj napriek tomu, že ho vlastní čínsky mediálny gigant ByteDance. Aktuálne má až jednu miliardu používateľov. Informačný kanál „For You“ z TikToku zobrazuje najzábavnejší (a informatívny) obsah z celej siete. Plánuje sa tiež jeho ďalší rozvoj a pridanie funkcií, ktoré umožnia užšie spojenie s priateľmi.
Ale ani s ostatnými platformami to nie je až také zlé. Napríklad 40 % mladých ľudí teraz pri hľadaní reštaurácie navštevuje Instagram alebo TikTok, namiesto toho, aby používali vyhľadávanie cez Google alebo mapy. Viac ako polovica ľudí na sociálnych sieťach hľadá recepty na varenie, 47 % módne či kozmetické tipy, 37 % tiež rady do zamestnania. Nielen aktuálne trendy, dokonca aj spravodajstvo už ľudia sledujú z aplikácií.
Sociálne siete na zábavu aj vzdelávanie
Je zrejmé, že zákazníci hľadajú video obsah, pri ktorom nielenže zabudnú na denné starosti, ale dozvedia sa pritom aj niečo nové. Preto na TikToku môžete nájsť Derm doktora. Teda skutočného lekára – dermatológa, ktorý svojich sledovateľov pravidelne zásobuje videami. A súčasne ich vzdeláva o starostlivosti o pleť a dermatológii. Nečudujte sa, že má „len“ 17 miliónov sledovateľov (!).
Podľa výskumov predaj produktov dermokozmetiky rastie približne o 10 % ročne. Pomáhajú mu aj influenceri ako Derm doktor. Využitie sociálnych médií teda nemusí byť len vo forme zábavy, ale aj miestom na predaj. Je to priestor na inšpiráciu, tvorenie, na prinášanie zábavy aj radosti.
Jasne, stručne a skutočne
Doba pozornosti, ktorú sú ľudia schopní udržať, sa však neustále skracuje. Aj preto musí byť vaše posolstvo krátke a jasné. Zároveň je potrebné, aby to nebolo len klasické predajné video. Je lepsie ponúknuť zákazníkom zábavné video s obsahom, ktorý je pre nich užitočný, ktorý myslí v prvom rade na nich, ich potreby a bežný život.
Video by malo byť uveriteľné a k tomu, aby také bolo, môžu pomôcť už spomínaní influenceri. Až tri štvrtiny ľudí tvrdí, že odporúčania od influencerov, ktorých pravidelne sledujú, ich ovplyvňujú pri ďalšom nákupe. Ak si niekto vyberie takého, ktorý reprezentuje jeho cieľovú skupinu a bude zdieľať svoje pozitívne a skutočné skúsenosti s určitou značkou, určite svojich zákazníkov tento predajca zaujme. Nie každá značka má však rozpočet na známeho influencera. Dobre poslúžiť však môžu aj lokálni, menší a cenovo prístupnejší. Ešte silnejšie zapôsobia priami advokáti značky. Teda samí majitelia a zamestnanci. Zásah takýchto osobných profilov na sociálnych sieťach a komunikácia je plne autentická a oveľa efektívnejšia.
Dobrá skúsenosť sa vypláca
Tento rok zrejme tiež prinesie viacerým predajcom problémy s maržou. No myslenie na zisk a snaha o znižovanie vstupných nákladov by sa nemali podpísať na zhoršených službách a produktoch zákazníkom. Krátkodobý prístup posiela firmy zvyčajne len jedným smerom, opakovaná dobrá zákaznícka skúsenosť ich do obchodu prinesie opakovane. Dobré vzťahy so zákazníkmi sú skrátka na nezaplatenie. Je dôležité myslieť aj na túto stránku podnikania.
Ak prinesie predajca zákazníkom hodnotný obsah, prípadne sa spojí s influencerom alebo zapojí do komunikácie seba a kolegov, pridá k tomu dobrý zákaznícky servis a ľudskosť Zaručene tak osloví svojich súčasných aj budúcich zákazníkov. Doba je rýchla, a ľudia sa chcú zabávať aj vzdelávať v jednom.