logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Decembrová inflácia zotrvala na rekordne vysokej úrovni 15,4 %. Potraviny a nealko nápoje boli drahšie o vyše 28 %

13. januára 2023
Dáta 0
505
Decembrová inflácia zotrvala na rekordne vysokej úrovni 15,4 %. Potraviny a nealko nápoje boli drahšie o vyše 28 %

Štatistický úrad SR dnes zverejnil decembrový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze prišlo k nárastu týchto cien o 15,4 %. Inflácia tak zotrvala na rekordne vysokej úrovni vykázanej v novembri 2022.

Potraviny a bývanie sú oblasti, na ktoré Slováci zo svojich rodinných rozpočtov míňajú najviac. Potraviny ukrajujú z nákladov domácností približne pätinu. V prípade bývania ide dokonca o cca štvrtinu celkových spotrebných výdavkov. Aj preto sú spotrebitelia na ich vyššie ceny citlivejší. Medziročné tempo zdražovania v decembri mierne zrýchlilo v oblasti potravín a nealkoholických nápojov, a to na 28,1 %. Aj v prípade cien bývania prišlo k rýchlejšiemu cenovému rastu, a to o 16,8 %. Obe tieto oblasti sa vďaka ich mohutnému zastúpeniu v spotrebnom koši podpisujú pod vysokú infláciu v krajine.

Prečítajte si tiež
Slováci platia za nákupy potravín v novom roku o osem percent viac

Oproti decembru 2021 zaznamenali výrazný nárast cien už spomínané potraviny a nealkoholické nápoje, a to o 28,1 %. Zákazníci v obchodoch platili viac v podstate za  všetky kategórie potravín – za oleje a tuky (44,5 %), mlieko, syry a vajcia (37,7 %), mäso (30,1 %), chlieb a obilniny (26,2 %), cukrovinky a sladké potraviny (24,4 %), zeleninu (24,3 %), ryby a morské plody (17,3 %) a ovocie (16,4 %). Nealkoholické nápoje zdraželi o 18,4 %. To v praxi znamená, že kým v decembri 2021 urobili Slováci nákup potravín za 100 eur, v decembri 2022 to už bolo vyše 128 eur. Alebo, ak predvlani urobili pred Vianocami veľký nákup potravín za 200 eur, tak vlani ich vyšiel na vyše 256 eur. Za predpokladu, že obsah nákupných vozíkov či košíkov bol ten istý.

Inflácia a jej príčiny

Dôvodov, prečo potraviny vlani výrazne draželi, bolo viacero. Producenti uvádzajú ako jeden z hlavných dôvodov vyššie ceny energií, ktoré sú dôležitým výrobným vstupom. Počas vlaňajšieho roka boli ľudia svedkami ale i vysokej ceny ropy na svetových trhoch. A následne rekordných cien pohonných látok. Nakoľko potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť, drahý benzín a nafta boli jedným z faktorov, ktorý prepisoval cenovky na potravinách smerom nahor.

Prečítajte si tiež
Májová inflácia prekonala rekord
inflácia

Aj keď to už znie ako klišé, ale faktom zostáva, že v prípade cenotvorby potravín zohráva svoju rolu počasie. Má dopad na stav úrody – teda na rastlinnú výrobu a následne aj na živočíšnu výrobu, teda na chov zvierat. A to v podobe napríklad drahšieho krmiva. Stav úrody sa tak premieta do vývoja cien agrokomodít na burzách. Skôr či neskôr aj na cenovkách v obchodoch. Obchodníci upozorňujú už dlhší čas na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení. Potravinári zase vyššie náklady pociťujú napríklad aj kvôli ekologizácii výroby, zavádzaniu nových technológií či kvôli drahším obalovým materiálom.

Najzastúpenejšia položka spotrebného koša, bývanie, v decembri 2022 zaznamenala medziročný nárast cien o 16,8 %. Dôvodom je medziročný nárast cien energií a pevných palív. Medziročne o 19,6 %. Drahšie boli naďalej aj stavebné materiály, čo sa odrazilo na medziročne vyššom imputovanom nájomnom o 17,8 %. Priplácali sme si ale aj za služby súvisiace s bývaním (údržba a opravy obydlia o 20,7 %).

Medziročný rast cien v doprave počas posledných mesiacov spomaľoval. Rovnako tomu bolo aj v decembri 2022, kedy bol evidovaný na úrovni 7,9 %. Ceny pohonných látok boli medziročne vyššie o 7,1 %. Nižší medziročný nárast cien v doprave (najmä v prípade pohonných látok) bol faktorom, ktorý dopomohol k zastabilizovaniu celkovej inflácie na novembrovej úrovni 15,4 %. V oblasti reštaurácie a hotely zdraželi ceny o 14,1 %, pričom v prípade stravovacích zariadení išlo o nárast na úrovni 14,4 %, v prípade ubytovacích služieb o 9,9 %.

Ako inflácia trhala rekordy

V januári 2023 dosiahla inflácia minuloročné minimum 8,4 %, mnohí ju paradoxne považovali za minuloročný strop. Vo februári ale vypukol vojnový konflikt na Ukrajine. S ním išla ruka v ruke energetická kríza, a ceny tovarov a služieb začali z mesiaca na mesiac prudko rásť. V podstate každý mesiac ľudia boli svedkami nového rekordu od začiatku milénia. Priemerná inflácia za celý rok 2022 tak dosiahla rekordne vysokú úroveň 12,8 %. Potraviny a nealko nápoje boli v priemere drahšie o 18,6 %, bývanie o 15,5 %. Za dopravu si počas roka 2022 priplácali v priemere o 15,7 % navyše ako v roku 2021. Návšteva stravovacieho či ubytovacieho zariadenia vyšla spotrebiteľov drahšie o 16,1 %. Oblasti inflácie s poklesom cien by mnohí hľadali márne, „potešilo“ (v úvodzovkách povedané), ak ceny rástli „iba“ jednociferným tempom.

Pravdepodobne aj v roku 2023 bude rast cien tovarov a služieb výrazný. Pri odhadoch dosiaľ visel najväčší otáznik v prípade cien energií pre domácnosti, ktoré sú regulované. Dnes už v tom je jasnejšie. A hoci pôjde o cenový nárast, nemal by byť až taký markantný, akým by bol bez zásahu štátu. Výrobcovia, obchodníci či poskytovatelia služieb ale vyššie ceny energií pociťujú, a aj pocítia, rôznym spôsobom a v prípade ich nárastu môžu vyššie náklady na energie prenášať aj do vyšších cien tovarov a služieb, ktoré vyrábajú alebo ponúkajú. Aj v tomto roku tak budú Slováci svedkami pomerne vysokej úrovne inflácie. Počas niektorých mesiacov roku 2023 sa inflácia bude naďalej pohybovať na dvojciferných úrovniach. Na nízke úrovne inflácie, napríklad okolo 2 %, teda inflačného cieľa eurozóny, môžeme ale zabudnúť.

Dopad inflácie na úspory

Rýchle zdražovanie nie je dobrou správou pre peňaženky. Vysoká inflácia nielenže oslabuje reálny rast platov, ale znehodnocuje aj úspory obyvateľov na účtoch v bankách. Inflácia valcovala vlani úroky na bankových vkladoch už šiesty rok po sebe. Ani v roku 2023 tomu nebude inak. Jednou z možností, ako sa z dlhodobého hľadiska dá popasovať s infláciou, je investovať.

Ako aktuálna ekonomická situácia ovplyvňuje nákupy Slovákov

Spotrebitelia boli vlani svedkami vysokej inflácie, ktorá z mesiaca na mesiac lámala rekordy. Pomerne veľkú časť roka Slováci nakupovali v obchodoch viac ako v minulom roku, a to aj napriek extrémne vysokým cenám. Dôvodom je fakt, že kamenné prevádzky boli otvorené. Zároveň na nákupy míňali tzv. „vynútené úspory“ – teda finančné prostriedky, ktoré si počas lockdownov z predchádzajúcich 2 rokov ušetrili (efekt odloženej spotreby).

Na druhej strane pre mnohé domácnosti už bolo zdražovanie doslova devastačné. V ich prípade už pri nákupoch dochádzalo k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších pred drahšími. Išlo hlavne o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi. Aktuálne prebiehajúce novoročné výpredaje pre mnohých Slovákov môžu byť lákavými. Aj v prípade zliav, akcií a výpredajov by ale mali byť obozretní. Nakupovať iba to, čo naozaj potrebujú a kvalitu uprednostňovať pred kvantitou. Kúpiť prehnane veľa predmetov, hoci zlacnených, môže peňaženku zaťažiť viac ako kúpa jedného kvalitného predmetu.

 

Eva Sadovská, analytička WOOD & Company

 

Súvisiace články:

Slováci platia za nákupy potravín v novom roku o osem percent viac infláciaMájová inflácia prekonala rekord

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera