Už pri vstupe do predajne všetkých návštevníkov upúta obslužný úsek, ktorý vyzerá ako klasická koliba. Predajňa Coop Jednoty Liptovský Mikuláš v obchodno-bytovom komplexe Centrál funguje už päť rokov a nezaprie v sebe regionálneho ducha. Okrem dizajnu sa totiž na jej pultoch vyskytuje množstvo domácich produktov. „O tom, že má táto predajňa medzi zákazníkmi úspech, svedčí aj rastúci obrat. Našou najväčšou devízou je blízkosť k zákazníkovi, či už počtom predajní, alebo osobným prístupom, ale tiež podielom slovenských výrobkov, ktorý je v našej sieti najvyšší a dosahuje takmer 70 percent,“ vysvetľuje Bohuslav Janovčík, vedúci oddelenia marketingu Coop Jednoty Liptovský Mikuláš.
Zákazníci si zvykli, že v predajni majú na výber širokú ponuku nielen slovenských, ale aj regionálnych produktov, či už sú to mäsové výrobky, čerstvé mäso, mliečny sortiment, alebo cukrovinky. Okres Liptovský Mikuláš je domovom firiem ako St. Nicolaus, Savencia – Liptovská mliekareň či Pečivárne Liptovský Hrádok. „Veľkou zaujímavosťou sú liptovské droby, ktoré mimo regiónu mnohí zákazníci ani nepoznajú. Chceli sme rozšíriť ich predaj aj do iných oblastí, ale nestretlo sa to s veľkým úspechom. Dokonca ani na Orave spotrebitelia nevedeli, ako si ich pripraviť a zjesť. Droby alebo šialence sú však výborné na grile či z rúry, stačí upiecť dochrumkava,“ opisuje s úsmevom regionálnu špecialitu.
Predajňa v centre Liptovského Mikuláša nie je rozlohou veľmi veľká, má len okolo 400 metrov štvorcových predajnej plochy, ku ktorým prislúcha sklad s plochou 200 metrov štvorcových. „Napriek tomu je to obratom naša štvrtá najväčšia predajňa, a to hlavne počas letnej a zimnej turistickej sezóny, keď je v regióne mnoho návštevníkov. Zvyšovali sme tu aj počet zamestnancov, momentálne sme sa dostali na číslo štrnásť,“ približuje Bohuslav Janovčík.
Nájsť kvalitných pracovníkov však nie je vôbec jednoduché. Aj preto sa sieť pred piatimi rokmi rozhodla pre spoluprácu s Hotelovou akadémiou v Liptovskom Mikuláši, kde pomáha vychovávať svojich budúcich zamestnancov. Nástupom do práce sa však vzdelávanie nekončí. Coop Jednota má školiace pracovisko v Mojmírovciach, kde pravidelne školí vedúce predajní, ako aj zamestnancov v rôznych oblastiach. Okrem platu sa ich snaží motivovať hlavne osobným prístupom a vedenie družstva sa k svojim pracovníkom správa ako k seberovným.
Sieť sa snaží prilákať zákazníkov do svojich predajní bežnými formami reklamy. Zároveň však využíva aj ďalšie marketingové nástroje. Osvedčil sa im aktívny predaj, aký spotrebitelia poznajú z čerpacích staníc, keď im personál pri pokladniciach ponúka produkty, ktoré si možno nevšimli alebo na ne zabudli. „Zároveň sme ako prví na Slovensku implementovali in-store rádio, ktoré v našich predajniach hrá hudbu, ale aj personalizované reklamy. Pre svojich zákazníkov ponúkame vernostný program. V tejto konkrétnej predajni pri predložení zákazníckej kartičky dostanú dvojpercentnú zľavu z hodnoty nákupu,“ vysvetľuje. Samozrejmosťou sú aj štandardné služby ako CashBack, Coop kasa, platenie šekov či dobitie kreditu mobilných operátorov.
Koronakríza bola pre všetkých obchodníkov náročným obdobím. Museli čeliť zvýšeným nákladom a hľadať riešenia pri výpadkoch zamestnancov, ktorí ochoreli, boli v karanténe alebo sa starali o deti. Na druhej strane však znamenala, že mnohí spotrebitelia pracovali zo svojich domovov a vrátili sa do regiónov. Ich príliv pocítila aj predajňa v Liptovskom Mikuláši. „Tým, že ľudia zostali zatvorení doma, mnohí ako keby znovu objavili naše predajne. Na obrate a počte nákupov dokonca vidieť, že sme si ich dokázali udržať,“ konštatuje. Po pandémii však prišla vojna na Ukrajine a rastúca inflácia. Bohuslav Janovčík očakáva ťažkú zimu i budúci rok. Veľa bude podľa neho závisieť od toho, či spotrebiteľom ponúknu okrem kvalitných výrobkov aj výrobky za atraktívne ceny. Náklady všetkým stúpajú a zákazníci budú musieť šetriť.
Coop Jednota Liptovský Mikuláš prevádzkuje od roku 2020 vlastný e-shop. Zákazníci si v ňom objednajú tovar, ktorí im doručia v priebehu dvoch hodín do 50 obcí na Liptove. „Toto je cesta, ktorou sa vieme odlíšiť a možno aj pripraviť do budúcich rokov, ktoré budú náročné. Zvyšujúce sa ekonomické náklady aj problémy zohnať kvalitný personál nám signalizujú, že prevádzkovať toľko predajní, ako máme v našej sieti, nebude udržateľné. Predpokladám, že sa budeme musieť sústrediť na hlavne väčšie a stredné predajne, ktoré budú v strediskových obciach. Áno, je to vzdialenie sa od zákazníka, ale v rámci udržateľnosti nevyhnutné,“ načrtáva budúcnosť Bohuslav Janovčík. Zároveň dodáva, že riešením pre obce, kde nie sú potraviny, je práve e-shop. „Už teraz máme viacero prípadov, keď napríklad syn urobí nákup z Bratislavy pre svoju mamu v odľahlej obci a takýmto spôsobom jej zabezpečí potraviny,“ uzatvára.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk