logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Podiel potravín pod privátnou značkou dosahuje desaťročný rekord

3. januára 2023
Správy 0
309
Podiel potravín pod privátnou značkou dosahuje desaťročný rekord

Potravinárska komora Slovenska (PKS) uskutočňuje už od roku 2013 prieskum podielu vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov. Ten ​​​​v roku 2022 dosiahol podiel 25,6 %, pričom oproti roku 2021 narástol o 0,5 percentuálneho bodu (p. b.). V roku 2022 bola nameraná najvyššia hodnota od spustenia prieskumu. PKS predpokladá, že tento trend bude vzhľadom na súčasnú infláciu prudko stúpať.

PKS uskutočnila aj v roku 2022 prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2013, pričom kvôli kontinuite dát používa stále rovnakú metodológiu. Aj v roku 2022 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec a apríl 2022.

Prečítajte si tiež
Kraj prichádza s vlastnou značkou potravín

Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia privátnych značiek v roku 2022 úroveň 25,6 %, čo je medziročne nárast o 0,5 p.b. v porovnaní s rokom 2021.

Podiel vystavených privátnych značiek je v posledných piatich rokoch skôr stabilný. Hoci veľmi mierny nárast v posledných dvoch rokoch môže znamenať aj začiatok rastového trendu. Podiel vystavenia privátnych výrobkov pod privátnou značkou dosiahol úroveň 25,6 %, čo je dosiaľ najvyššia nameraná hodnota, keď doterajšie maximum z roka 2018 bolo prekonané o 0,3 percentuálneho bodu.

Prečítajte si tiež
Privátne značky sa v kríze hlásia o slovo

„Až štvrtina výrobkov na pultoch obchodov je ponúkaná pod privátnou značkou,“ uvádza Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska. „V súčasnej dobe vysokej inflácie predpokladáme, že rastový trend bude pokračovať, možno aj výraznejším tempom. Spotrebitelia by si však mali uvedomiť, že privátne značky ich oberajú o možnosť voľby a spomaľujú inovácie v potravinárstve. Obchodný reťazec môže zmeniť výrobcu svojej privátnej značky z domáceho na zahraničného bez toho, aby to spotrebiteľ postrehol. Pre menšieho výrobcu však strata takejto zákazky môže znamenať existenčné problémy. Preto je z hľadiska udržania potravinárskej výroby na Slovensku potrebné podporovať značkové výrobky, a nie privátne.“

Ako vyzerá zastúpenie privátnych značiek v jednotlivých obchodných sieťach?

Rôzne retailové siete majú rôzne stratégie, čo sa týka ponuky výrobkov pod privátnymi značkami. Kým v Lidli viac ako polovica (54 %) vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel trinásťkrát nižší (4 %).

Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 až 25 %. Relatívne vyšší podiel privátnych značiek ponúka aj Kaufland (25 %), kde tento podiel pomaly, ale dlhodobo rastie. Sieť obchodov Coop Jednota, ktorá má tretí najvyšší podiel, predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok (podiel 21 %).

Z hľadiska typu predajní sú najviac zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach. Tu bol zaznamenaný medziročný nárast až o 3 p.b. (54 %) a hypermarketoch (22 %). V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší. V týchto formátoch zostal podiel privátnych značiek na úrovni roku 2021.

Podiel privátnych potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov

                                               

Ako vyzerá podiel privátnych značiek v jednotlivých kategóriách potravín?

Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (59 %), mäsové výrobky – balené, nemrazené (43 %), oleje (42 %), mliečne výrobky – prírodné syry (41 %), konzervované produkty (39 %). Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo (8 %), víno (11 %), liehoviny a destiláty (11 %) a  cukrovinky nečokoládové (13 %).

Významnejší nárast podielu privátnych značiek, a to plus 4 p.b., zaznamenali v dvoch kategóriách – oleje a mliečne výrobky – ostatné. Výrazný pokles privátnych značiek nebol zaznamenaný v žiadnej zo sledovaných kategórií.

„Výsledky podľa jednotlivých kategórií výrobkov ukazujú, že najvyššie zastúpenie medzi privátnymi výrobkami majú stabilne mlieko, mäsové a mliečne výrobky. Tento rok sa sem zaradili aj oleje. Sú to teda všetko kategórie, pri ktorých je pre spotrebiteľa rozhodujúca cena. Značka ako taká nie je pre spotrebiteľa rozhodujúca. Na druhej strane výrobky s najnižším podielom – pivo, víno, liehoviny a destiláty sa pre reťazce oplatí predávať pod značkou výrobcu, pretože táto je pre spotrebiteľa osobitným garantom chuťových vlastností potraviny,“ komentoval Róbert Kičina, 1. viceprezident PKS.

Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v rámci privátnych značiek obchodných reťazcov?

Pri podiele 25 % privátnych značiek je 16 % zahraničných a 9 % slovenských privátnych značiek. Drvivú väčšinu z nich pritom tvoria zahraničné privátne značky v reťazci Lidl, čo je 39 %. Zvyšných 14 % patrí pod privátne značky vyrobené na Slovensku. Rovnako reťazec Kaufland preferuje zahraničných výrobcov privátnych značiek, kde je podiel slovenských privátnych značiek 9 %, zatiaľ čo privátne značky vyrobené v zahraničí predstavujú 16 %. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel zahraničných a slovenských privátnych značiek. Jedine reťazec Coop Jednota vyrába väčšinu privátnych značiek na Slovensku.

„Rekordný podiel privátnych značiek na Slovensku za posledných desať rokov je alarmujúci. Privátne značky znižujú možnosť voľby pre spotrebiteľa a zároveň prehlbujú závislosť výrobcov potravín od veľkých obchodných reťazcov. Pokiaľ producenti na Slovensku nebudú dostatočne konkurencieschopní a nebudú posilňovať svoje značky, naberie tento trend rastúci charakter. To však pre potravinovú bezpečnosť Slovenskej republiky nie je dobrá správa,“ uzavrel Daniel Poturnay.

 

Súvisiace články:

Kraj prichádza s vlastnou značkou potravín Privátne značky sa v kríze hlásia o slovo Telenovela o obchodníkoch a výrobcoch má ďalší diel Potravinári sa obávajú zvyšovania potravinárskych podvodov, môžu za to rastúce ceny

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera