
Rastúce ceny energií a nákladov na výrobu sú extrémom, ktorý si málokto pamätá. Obranný reflex káže šetriť a optimalizovať, no rozum hovorí, že táto situácia tu nebude navždy. Ako sa hovorí, šťastie praje pripraveným, a aj preto producenti mäsa a mäsových výrobkov popri úsporách myslia taktiež na budúcnosť a investujú do nových technológií či výrobných postupov.
Pandémia, škrty, inflácia, kríza, vojna. Človek v týchto dňoch ľahko prepadne pocitu, že sa na neho všetko valí a z kritických situácií už niet úniku. Rastúce ceny energií a z toho vyplývajúce zdražovanie, ktoré zasahuje prakticky každú oblasť života, nútia spotrebiteľov obracať v ruke každé euro dvakrát a šetriť aj v situáciách, v ktorých by si to ešte pred rokom nevedeli predstaviť.
Na druhej strane sú výrobcovia a obchodníci, ktorí objektívne musia vykryť rastúce náklady na energie, prvotné suroviny, ale napríklad aj obalový materiál či logistiku. Na prvý pohľad sa ponúka jasné riešenie, premietnutie zvýšených nákladov do cien výrobkov, prípadne znižovanie gramáže vybraných produktov. Avšak riešenie, ako s kritickými okamihmi bojovať z dlhodobej perspektívy, ponúka napríklad spoločnosť Berto sk.
„Napriek neľahkej situácii sme investovali do nového technologického vybavenia, ktoré nám rozšíri možnosti v rámci výroby. Našou poslednou novinkou je Francúzska šunka, ktorá je spojením toho najlepšieho mäsa a vybraných francúzskych korenín. Jej výnimočne lahodnú chuť a vôňu ocenili aj naši spotrebitelia, keď ju zvolili za víťaza v programe ‚Voľba spotrebiteľov 2022‘ v kategórii šuniek,“ hovorí Ignác Bertovič, konateľ spoločnosti Berto sk. Ukazuje tým, že s kritickými okamihmi sa dá okrem tradičných nástrojov bojovať aj investíciami, zvyšovaním pridanej hodnoty a kvality produktov.
Stávka na inovácie
Investícií v krízových časoch sa nebojí ani spoločnosť Tauris Group. Nedávno investovala do špecializovaného spracovania divinového mäsa a plánuje spracovávať divinu zo slovenských lesov. „Pred polrokom sme uviedli divinový rad zverinových výrobkov, ktoré si našli miesto na pultoch našej siete Mäsiarstiev u býka a na pultoch našich zákazníkov. Zverina má pravidlá lovu a podlieha sezónnosti, preto v rámci segmentu čerstvého zverinového mäsa sa len nedávno uviedli jednotlivé časti na pulty našich mäsiarstiev. Ide o exkluzívne mäsové výrobky z daniela, muflóna, jeleňa či diviaka,“ uvádza Mojmír Klešč, obchodný riaditeľ Tauris Group.
Predaj diviny zo slovenských lesov sa snaží ministerstvo pôdohospodárstva naštartovať už dlhší čas. Hoci prvé snahy o zvýšenie podielu diviačieho či jelenieho mäsa na pultoch sa zjavili už pred viac ako štyrmi rokmi, rozbeh predaja netradičného druhu mäsa je pomalší. „Záujem o netradičné druhy mäsa je na Slovensku minimálny, čo je škoda, lebo sú to kvalitné mäsá,“ hovorí Pavol Sčensný, riaditeľ spoločnosti Cimbaľak. Jeho slová potvrdzuje aj Ignác Bertovič. „Naša Hubert klobása je s jelením mäsom a v malospotrebiteľskom balení je to jediný výrobok. Historicky sme mali viac produktov tohto typu, ale dopyt nezodpovedal výrobným nákladom,“ ozrejmuje.
Iné druhy mäsa, než je tradičná hydina, bravčové a hovädzie, však nie sú jedinou inováciou, ktorá preniká do jedálnička spotrebiteľov. Už niekoľko rokov totiž rastie dopyt po kvalitnejších výrobkoch, čo sa okrem iného prejavuje aj nižším podielom rôznych pridaných látok. „Cítime dopyt po zdravších výrobkoch a v posledných rokoch tomu prispôsobujeme úpravu receptúr. Pri vývoji nových výrobkov používame nižší obsah konzervačných látok a farbív alebo ich nahrádzame zdravším variantom,“ vysvetľuje Pavol Sčensný.
Už viac ako desať rokov vyrába aj spoločnosť Berto sk všetky svoje produkty bez lepku, laktózy a alergénov. „Teší nás, že naša vášeň po inováciách vyústila pri produktoch s vyšším obsahom mäsa do faktu, že výrobky obsahujú o 20 percent menej soli a takisto menej sodíka. Túto významnú redukciu ocenia najmä zákazníci trpiaci vysokým krvným tlakom,“ uvádza Ignác Bertovič. Bezmäsité alternatívy svojich produktov zatiaľ v portfóliu firma nemá, no pre budúcnosť to nevylučuje.
Podľa analýz, ktoré má k dispozícii spoločnosť Tauris Group, sa však investícia do tejto oblasti na Slovensku nemusí vyplatiť. Odvetvie vegánskych alternatív k mäsovým výrobkom podľa nich zatiaľ na slovenskom trhu zaostáva za číslami zo zahraničia. „Za následok to môže mať aj nedôvera slovenských spotrebiteľov v tento segment a tradíciu konzumácie mäsových výrobkov. Je potrebné ale uviesť, že tieto produkty obsahujú značný počet éčok, ktoré vo veľa prípadoch značné množstvo nepriaznivcov klasického mäsa odsudzovalo,“ myslí si Mojmír Klešč.
Na mäso idú stovky eur
Čerstvé mäso alebo mäsové výrobky nakupuje podľa dát Spotrebiteľského panelu GfK aspoň raz ročne každá slovenská domácnosť. Typická domácnosť nakupuje čerstvé mäso a mäsové výrobky spravidla raz za tri dni a ročne na tento sortiment minie približne 600 eur. „Kupujúci najčastejšie zájdu na nákup do supermarketov. Viac ako dve pätiny kupujúcich nakúpilo v mäsiarstve. Najviac ročne minie na kúpu mäsa a mäsových výrobkov domácnosť zo západného Slovenska, najmenej domácnosť z Bratislavy. Výdavky na mäsové výrobky predstavujú takmer tri pätiny z výdavkov,“ uvádza konzultantka Spotrebiteľského panelu GfK Veronika Némethová.
Takmer všetky domácnosti si aspoň raz za rok kúpia aj nejaký druh čerstvého mäsa. Typická domácnosť si čerstvé mäso domov z obchodu počas sledovaného obdobia medzi septembrom 2021 a augustom 2022 priniesla raz za deväť dní a minula naň celkovo 260 eur. Najčastejšie si spotrebitelia kupujú hydinu, ktorú nasleduje bravčové mäso. Oba tieto typy mäsa si ročne kúpi 9 z 10 domácností.
„Hovädzie mäso si aspoň raz v sledovanom období kúpilo 6 z 10 domácností a z obchodu si ho domov odniesli v priemere šesťkrát. Z hľadiska počtu kupujúcich sú pre nákupy hovädzieho mäsa najobľúbenejšie hypermarkety. Hydinu najviac domácností kúpilo v diskontoch. Bravčové mäso zasa spotrebitelia zvyknú najčastejšie nakupovať v mäsiarstvach,“ vymenúva Veronika Némethová.
Spomedzi mäsových výrobkov je medzi zákazníkmi najobľúbenejšia šunka, aspoň raz si ju počas sledovaného obdobia kúpila skoro každá domácnosť. Párky nakúpilo 93 % kupujúcich a podobný počet oslovili aj suché salámy a paštéty. „K paštétam a šunkám v najväčšej miere inklinujú domácnosti s tínedžermi, ktoré na tieto produkty míňajú najviac. Najintenzívnejšími kupujúcimi suchých salám a párkov sú domácnosti s dospelými členmi. Jedna taká domácnosť minie ročne v priemere 76 eur na kúpu párkov a 67 eur na kúpu suchej salámy,“ dopĺňa Veronika Némethová.
Čo s infláciou?
Hoci sa výrobcovia mäsa neboja investícií ani v krízovom období, bezprecedentnú infláciu a rastúce náklady vo všetkých sférach výroby nemôžu nechať nepovšimnuté. A tak všetci priznávajú, že budú musieť v rámci udržania ekonomickej stability reagovať aj navýšením výstupných cien svojich produktov. „Pre zachovanie ich predajnosti sme však nemohli do nich premietnuť všetky zvýšené náklady. Keďže naša spoločnosť dodržiava všetky receptúry a princípy výrobných procesov, energie nám tvoria extrémnu zložku nákladov. Aj táto energetická kríza nás preverila a nemali sme zakontrahované ceny energií, tak sa ich rast dotkol aj cien našich produktov,“ uvádza Mojmír Klešč.
Okrem toho, že investovali do fotovoltických panelov a ďalších alternatívnych zdrojov energií, majú v pláne aj vzdelávanie spotrebiteľov, aby si výrobky vyberali uvážene. Ešte pred prudkým nárastom inflácie sa čoraz viac dostávali do popredia kvalitnejšie výrobky na úkor lacnejších. Aktuálna situácia však môže preveriť odhodlanie zákazníkov zotrvať pri vysokých štandardoch. „Zatiaľ sa tento trend drží, hoci možno znížili spotrebu a menej sa plytvá. Sociálne slabšie skupiny však uprednostňujú lacnejšie výrobky a obávam sa, že tento druh výrobkov sa bude v blízkej budúcnosti viac predávať,“ myslí si Pavol Sčensný.
S rastúcimi energiami a infláciou sa spoločnosť Berto sk vyrovnáva viacerými opatreniami, ako napríklad optimalizáciou spotreby energie spolu s nákladmi na vstupné suroviny. „Zároveň sme prehodnotili obalové materiály a pri obaloch, ktoré to dovolia, volíme lacnejšiu alternatívu. V rámci administratívy sme našim zamestnancom ponúkli v určitých prípadoch prácu z domu. V neposlednom rade je to aj prechod na energeticky úsporné zariadenia,“ vymenúva Ignác Bertovič.
V Tauris Group však napriek neľahkému obdobiu hovoria o odhodlaní vytrvať a nezlacňovať produkty na úkor kvality. „Skúsenosti z minulosti nás naučili, že aj keď je ekonomická situácia zložitejšia, spotrebiteľ je na kvalitu náročnejší a za svoje peniaze očakáva oveľa viac, ako to bolo v časoch prebytkov,“ uzatvára Mojmír Klešč.
Peter Kapitán, peter.kapitan@atoz.sk