Na čele spoločnosti stojí od jej príchodu na slovenský trh v roku 1995. Kým na začiatku sieť otvárala predajne s plochou 200 metrov štvorcových, dnes pod 500 metrov štvorcových ani neotvára. Do konca roka bude mať 160 filiálok po celom Slovensku, no potenciál vidí na ďalších štyridsať. Zákazníci majú možnosť nakupovať aj cez e-shop. Martin Podhradský hovorí, že chce, aby podiel internetového predaja tvoril pri jeho odchode do dôchodku desať percent tržieb.
Pre sieť dm drogerie markt sú dôležitou zákazníckou skupinou matky. Aj preto sa rozhodla, že bude držať cenu plienok, hoci to pre ňu znamená zvýšené náklady. Zákazníci totiž majú mať istotu, že keď prídu do predajne po dvoch týždňoch, nečaká ich drahší nákup. Spoločnosť posilňuje predaj potravín zdravej výživy a do budúcnosti sa chce sústrediť aj na spotrebiteľov po šesťdesiatke.
Čo je pre vás väčší problém, inflácia alebo energie?
Určite inflácia. Energie sú okamžitý náklad, ale inflácia je zložitý problém z hľadiska kúpnej sily.
Zatiaľ však nejaký pokles kúpnej sily na vašich výsledkoch nevidieť. Finančný rok ste ukončili s nárastom tržieb o takmer 15 percent.
Je pravda, že za uplynulý finančný rok sme rástli, ale ten sa končí 30. septembra. Podľa mňa sa to ukáže nadchádzajúci kalendárny rok.
Ako v súčasnosti vyzerajú rokovania s dodávateľmi o cenách?
Komplikovane. Pokiaľ budú firmy na burze s tým, že každý kvartál hlásia svoj výsledok, tak budú presadzovať zvyšovanie cien. Sú dodávatelia, ktorí nám chceli dvihnúť ceny už tretíkrát za rok. Nedávno som v nemeckých novinách čítal, že Henkel si zvýšil ziskovosť zvýšením cien. Zaplatiť to však musia spotrebitelia.
Nie všetky navýšenia sú teda oprávnené?
Ťažko povedať. Ide o ponuku a dopyt, ale myslím, že niektorá miera zvýšenia by nemusela byť taká vysoká.
Pravdepodobne to viete posúdiť aj vďaka tomu, že máte privátnu značku v mnohých kategóriách.
Určite. Nemôžeme povedať, že by nám náklady na privátnu značku nerástli. Rastie papier, nafta, mzdy. Avšak otázka znie, či dodávatelia musia zvyšovať ceny až o toľko. Česť výnimkám, napríklad spoločnosť Beiersdorf nám oznámila, že obetujú zisk, aby dokázali udržať ceny.
Správajú sa tak výrobcovia iba na našom trhu?
Ide to cez celú Európu. Dôležité je, ako im to trh dovolí. Keď si porovnáte diverzitu Nemecka a Slovenska, tak tam bola tvrdá konkurencia aj bez inflácie a vojny.
Medzi organizovanými drogériami máte trhový podiel viac ako 60 percent, na celkovom trhu vyše 26 percent. Predpokladám, že je v záujme výrobcov byť na vašich pultoch.
Túto diskusiu sme viedli s dodávateľom plienok. Pýtali sme sa, koľko percent tržieb sa realizuje v tabuľkových cenách. Je to ledva pätina. Akciové ceny sa blížia našim. Naša cenotvorba je niekde medzi bežnou a akciovou cenou. Aj v tejto zlej dobe sa snažíme držať ceny aspoň pol roka. Zákazník má mať istotu, že keď príde o dva týždne, tak dostane tú istú cenu. Plienky sú pre nás destinačná kategória. Matky vynaložia nemalé peniaze na opateru detí, či je to krém, púder, podložka, vlhčená utierka atď. Preto sme sa rozhodli, že budeme cenu plienok držať a dnes na každý jeden balík doplácame tri eurá.
Dokedy sa to dá ťahať?
Toto vieme držať.
Na druhej strane sú silné produkty, ktoré by ste mali mať v ponuke.
Nie je taký produkt, ktorý by sme museli predávať.
Takže v rokovaniach máte prevahu?
Nemáme prevahu. Ale keď si vezmete portfólio našich privátnych značiek, ktoré dnes tvorí už takmer päťtisíc artiklov a zasahuje akúkoľvek kategóriu, vieme vždy ponúknuť substitút. Sú produkty, ktoré by nás trápili viac, keby sme ich nemali, ale nie je taký produkt, ktorý musíme predávať. Počas roka sme už optimalizovali sortiment.
O koľko ste zvyšovali ceny?
Do apríla sme sa ich snažili držať, potom sme ich zvyšovali, ale iba marginálne, a to pod päť percent. Donekonečna sa to však nedá. Pravdepodobne príde zdražovanie, ale určite tak neurobíme skokovo.
Tržby vám ťahala vyššia hodnota alebo predaný objem?
Aj, aj. Nový finančný rok začíname prvého októbra. Takto pred rokom tu bola pandémia, inflácia sa ešte len začínala a nebola vojna. Na Slovensko medzičasom prišlo mnoho Ukrajincov, ktorí tiež nakupujú. Sú z rôznych príjmových skupín a tiež prispievajú k obratu. Okrem toho, zvyšujeme si podiel na trhu.
Čo je za tým?
Má to viacero dôvodov. Pandémia nás nezastihla nepripravených a zákazníkom sme vedeli poskytnúť vysoký level servisu, ako aj online nakupovanie. Naša konkurencia robila niektoré kroky s omeškaním. Potravinári zas v súčasnosti sústredia všetku energiu na potraviny, nie na drogériu, ktorá u nich tvorí nízke percento.
Privátna značka sa však zatiaľ u vás drží na minuloročných hodnotách. Prečo zákazníci zatiaľ nepresedlali na lacnejšie alternatívy?
To príde. Túto zmenu trochu cítiť v eko- a biosegmente. Spotrebitelia síce majú menej peňazí, ale snažíme sa podporovať ich nákupy rôznymi aktivitami cez náš vernostný program. Vďaka tomu môžu zbierať body a neskôr si ich premeniť na zľavu z nákupu.
Ako vám rastú náklady na energie?
Pri cenách energie, ktoré sa v súčasnosti pohybujú okolo 300 eur, by nám stúpli náklady o tri milióny eur ročne. Hovorím, že by nám stúpli, pretože ceny máme zazmluvnené do konca roka, preto sme zatiaľ „safe“. Čakáme, čo sa udeje po novom roku.
Začali ste nejaké opatrenia na zníženie nákladov?
Plánujeme nakúpiť tepelné čerpadlá do 40 filiálok. Tento krok však súvisí aj s trvalou udržateľnosťou, aktuálne ceny energií ho len urýchlili. Nie je to až o toľko lacnejšie riešenie, ale budeme menej závislí na ruskom plyne. Trvalej udržateľnosti sme sa v dm začali detailnejšie venovať už pred troma rokmi, napríklad aj v našom novom logistickom centre máme solárnu energiu.
Hrozí, že budete po novom roku znižovať v predajniach teplotu?
Táto diskusia je na stole. Ak sa tak stane, zamestnancom nakúpime termobielizeň, ktorá neprekáža v pohybe a hreje. Dnes však vieme ovplyvniť spotrebu energií v približne 70 filiálkach. V obchodných centrách či retail parkoch sme centrálne regulovaní.
Vláda predstavila schému pomoci s energiami. Ako by podľa vás pomohla?
Keby odstúpila. Ako nám pomohla počas pandémie? Že nám dala seniorské hodiny? Hoci sme neboli proti, nenechali si poradiť, aby boli v inom časovom úseku. Potom posielala agentov provokatérov, či ich pustíme dovnútra. Máme spotrebu 12 GWh a dávajú nás k malým a stredným podnikom. Podľa súčasného návrhu môžeme čerpať 1,2 milióna eur. Je to milé, ale nepomôže to.
Dôležitou súčasťou vášho sortimentu sú aj potraviny. Aký si viete predstaviť ich podiel na tržbách?
Nemám takú predstavu. V tomto segmente bolo pre nás vzorom Slovinsko, kde sme sa chodili pozerať, čo robia inak. Musím pochváliť aj náš tím, ktorý má na starosti dm bio. Buduje túto kategóriu cieľavedome a zdravo.
Už teraz zaberajú značnú časť predajnej plochy.
Prijali by sme ešte dva metre. Vidíme tam veľký potenciál, nielen v potravinách, ale aj rôznych výživových doplnkoch. Sústrediť sa chceme aj na tzv. silver zákazníkov, teda ľudí po šesťdesiatke. Budujeme aj túto kategóriu, či už sú to prípravky proti vypadávaniu vlasov, krémy, výživové doplnky, ale je to zložité aj preto, že trh nemá veľkú ponuku.
Môžu si súčasní dôchodcovia dovoliť sa o seba starať?
Kúpna sila je komplikovanejšia vzhľadom na dôchodky. Ale myslím si, že keď rodičia pomáhali deťom, aj deti by mali pomáhať svojim rodičom.
V biopotravinách, ktoré ponúkate, máte na trhu podiel 35 percent. Tento sortiment predávajú aj veľké reťazce. Robia niečo zle alebo vám sa tak darí?
Myslím, že zaspali šírku sortimentu biopotravín. Reťazce sa viac sústredili na cenu a nebudovali kategórie s pridanou hodnotou. Okrem toho je pre reťazce s takými veľkými tržbami ťažké zakontrahovať potrebné množstvá.
Posledné roky máte plus-mínus 160 predajní. Ako sa vám darí s expanziou?
Už dávno som povedal, že na Slovensku vidím kapacitu pre 200 filiálok. Nie je to o tom, že by sme nechceli rásť, ale je pravda, že sme vyberavejší. Sieť optimalizujeme, niektoré predajne zavrieme, inde sa presťahujeme. Projekty však meškajú aj pre koronu. Momentálne máme rozostavaných päť filiálok.
V akých lokalitách ešte vidíte priestor na rast?
Tam, kde ešte nie sme. Sú okresné mestá, v ktorých nemáme zastúpenie. Potom sú to mestá ako Banská Bystrica, Žilina či Košice, ktoré majú potenciál na viac filiálok. Keď sme štartovali, mali sme predajne s plochou 200 metrov štvorcových, teraz pod 500 metrov predajnej plochy neotvárame. Nechystáme sa však do malých lokalít.
Vyjadrili ste sa, že pre tie je e-shop. Ukazuje sa to v praxi?
Áno, už na začiatku sa to potvrdilo. Naša premisa bola, že tam, kde nie sme a spotrebitelia majú aspoň nejakú skúsenosť s našou značkou, budeme úspešní s online predajom. Vyše 50 percent obratu e-shopu sa robí práve v malých mestách do päťtisíc obyvateľov.
Pred dvoma rokmi ohlásila vstup na slovenský trh sieť drogérií Hebe. Nedávno spustila e-shop. Čo to pre vás znamená?
Akýkoľvek nový hráč je vítaný, aspoň nás to donúti ešte viac sa snažiť. Nemáme z toho šedivé vlasy. Máme menej filiálok ako konkurencia, ale robíme vyšší obrat.
Ceny energií stúpajú, máme vysokú infláciu a od Nového roka ste sa rozhodli zvýšiť platy zamestnancov takmer o 20 percent. Kde sa ešte dá utiahnuť si opasok?
Ani v covidovej dobe sme si opasok neuťahovali. Skôr sa pozeráme na efektivitu pozícií. Určite však nebudeme škrtiť na reklame, marketingu a personálne náklady. Na online a logistike nevieme ani nechceme šetriť.
Aký očakávate budúci rok?
Že budeme mať čo robiť. Vianoce budú ešte dobré, lebo ľudia idú zotrvačnosťou, ale ukáže sa to vo februári či marci.
Dotazník:
Čo ma na nakupovaní baví/nebaví: Čím som starší, tým ma nakupovanie baví menej. Rád nakupujem pre rodinných príslušníkov, teraz pre malého vnuka.
Ako nakupujem: Online aj offline. Na internete by som nekupoval niečo, čo nemám overené. Aj oblečenie si kupujem iba od značiek vo veľkostiach, ktoré som si už vyskúšal. Na internete by som si nekúpil tovar podliehajúci rýchlej spotrebe ani živý vianočný stromček.
S kým nakupujem najradšej: S mladšou dcérou, lebo s ňou nakupujeme efektívne.
Obľúbený obchod: Nemám.
Aký som zákazník: Náročný. Pozerám sa na to iným okom. Veľmi chválim zamestnancov konkurencie, pretože ani raz som nemal zlú skúsenosť, vždy pozdravia a spýtajú sa, čo potrebujem.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk