Ján Deneš hovorí, že ho obchod sprevádza celý život. Venuje sa mu už od ukončenia vysokej školy a po niekoľkoročnom cestovaní a skúsenostiach, ktoré naberal v rámci veľkých reťazcov, sa mu v roku 2015 naskytla príležitosť prevziať predajňu v obci Mlynky. Odvtedy riadi obchod v Slovenskom raji, ktorý síce nemá v tesnej blízkosti žiadnu priamu konkurenciu, ale svojim zákazníkom sa snaží ponúkať širokú škálu služieb, aby nemali dôvod cestovať do supermarketov či hypermarketov vo väčších mestách.
Predajňa Mlynky Môj obchod má rozlohu 200 metrov štvorcových a zázemie s plochou 50 metrov štvorcových. Na predajnej ploche ponúka čerstvý potravinový i suchý sortiment, doplnkový drogistický a tabakový tovar, ako aj základné produkty z papiernictva. Prvý rok pôsobil Ján Deneš ako nezávislý obchodník, no už siedmy rok je členom aliancie Môj obchod, ktorú prevádzkuje Metro Cash & Carry. „Preštudoval som si podmienky všetkých aliancií, ale zavážilo aj to, že som v Metre pracoval a mám s ním osobnú skúsenosť. Veľmi som privítal možnosť stať sa členom, pretože aliancia pomáha obchodníkovi v mnohých veciach. Je to hlavne silná marketingová podpora, reklama, akcie a propagácia značky Môj obchod v televízii či rozhlase, čo by som ako nezávislý obchodník nedokázal,“ vysvetľuje Ján Deneš.
Hlavnými dodávateľmi predajne sú okrem spoločnosti Metro Cash & Carry aj veľkoobchod Labaš a niekoľkí regionálni dodávatelia cestovín či pečiva. „Vybrali sme si 20 až 30 základných potravín, ktorých cenu následne sledujeme u konkurencie a musím povedať, že sa nám darí byť konkurencieschopní voči veľkým reťazcom. Zásadný rozdiel medzi naším obchodom a reťazcami spočíva v tom, že náš kontakt so zákazníkom je podstatne bližší. Naše zamestnankyne poznajú problémy zákazníkov, vedia, čo hľadajú a chcú, preto vedia presnejšie odhadnúť, čo potrebujú,“ opisuje majiteľ obchodu. Potraviny Mlynky majú zákazníkov z najbližšieho okolia, ktoré tvoria obce Dedinky, Mlynky, Stratená. Rozsahom sortimentu aj prijateľnými cenami však oslovujú nakupujúcich aj zo širšieho okolia. Dôležitú kategóriu spotrebiteľov tvoria aj turisti, ktorí vyhľadávajú Slovenský raj najmä v lete a zime.
Napriek tomu, že obdobie pandémie nebolo pre nikoho ľahké, predajňu v Mlynkoch ovplyvnilo v pozitívnom zmysle slova. „Obraty sa nám podstatne zvýšili. Množstvo ľudí nemohlo cestovať, a tak nakupovali u nás. Dosahovali sme veľmi pozitívne výsledky,“ priznáva Ján Deneš. Nákupné správanie zákazníkov sa však v dôsledku inflácie opäť mení, no tentoraz negatívne. „Počet zákazníkov je zhruba rovnaký, ale vidíme pokles priemerného nákupného košíka. Hodnota klesla o približne 15 až 20 percent,“ uvádza. Veľké percento populácie v obci tvoria starí ľudia, ktorí vnímajú ceny veľmi citlivo. Aj preto sa predajňa pozerá po privátnych značkách, ktoré budú pre nakupujúcich cenovo dostupné.
Ján Deneš však verí, že hlavne v krízových obdobiach prežijú tí, ktorí majú nejakú víziu. Potraviny Mlynky nedávno prešli kompletnou rekonštrukciou a stali sa ambasádorskou predajňou aliancie Môj obchod. Obchod tak víta svojich zákazníkov v najnovšom dizajne, ktorý reprezentuje vidiecku predajňu 21. storočia. Okrem toho ponúka množstvo služieb, za ktorými by museli zákazníci dochádzať kilometre do iných miest. Nakupujúci si môžu dobiť kredit na mobilnom telefóne či vyzdvihnúť zásielku z Parcel Shopu. Okrem toho na nich v predajni čaká káva so sebou a rýchle občerstvenie. „Robíme tiež donáškovú službu pre starších a nevládnych. Telefonicky alebo e-mailom si objednajú, čo potrebujú, a my im to v stanovenú hodinu doručíme,“ uzatvára Ján Deneš.