logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Dáta o udržateľnosti zverejnilo len sedem z 22 oslovených obchodných reťazcov

13. decembra 2022
Správy 0
507
Dáta o udržateľnosti zverejnilo len sedem z 22 oslovených obchodných reťazcov

Platnosť legislatívy, na základe ktorej bude zverejňovanie nefinančných dát pre veľké spoločnosti povinné, sa síce priblížila, transparentnosť väčšiny veľkých firiem v oblasti podnikania sa ale nezvýšila. Spoločnosť Impact Metrics oslovila 22 veľkých obchodných reťazcov v Českej republike a na Slovensku, ale len sedem z nich, najmä potravinárske siete, poskytlo údaje o uhlíkovej stope, spotrebe energie, odpade a zamestnaneckých vzťahoch.

Z potravinových reťazcov dodali dáta na vytvorenie rebríčka, ktorý zverejnili Impact Metrics zostavil a prvýkrát zverejnil za rok 2019, za minulý rok iba spoločnosti Kaufland, Lidl, Makro, Albert a Globus a zo slovenských tiež Lidl a Kaufland. Z nepotravinových reťazcov zdieľali údaje aj Ikea a dm drogerie markt, tie sú ale neporovnateľné s potravinovými reťazcami. Väčšina nepotravinových reťazcov dáta neposkytla.

Od roku 2024 budú musieť maloobchodné reťazce, ako aj iné spoločnosti (alebo ich materské organizácie) zverejňovať nefinančné informácie podľa európskej smernice CSRD. Obchodníci, ktorí dáta nedodali, najčastejšie tvrdili, že ide o citlivé údaje.

„Je to nepochopenie situácie, nie sú to citlivé údaje. Transparentnosť je súčasťou podnikania. Ak niekto niečo skrýva, znamená to, že má v dátach neporiadok alebo sa snaží niečo skryť. Skutočnosť, že sedem obchodných reťazcov zverejňuje údaje a niektoré majú riporty, aj keď to nemusia robiť, ukazuje, že je to možné,“ uvádza Dan Heuer, CEO spoločnosti Impact Metrics. Údaje za rok 2021 poskytlo ešte menej reťazcov ako v poslednom porovnaní v roku 2019.

Európsky parlament nedávno schválil európsku smernicu o povinnom zverejňovaní nefinančných informácií. Ohlasovacia povinnosť pre spoločnosti sa začne postupne. Od 1. januára 2024 sa bude vzťahovať na najväčšie korporácie, ktoré už vykazujú správy podľa súčasných právnych predpisov o zverejňovaní nefinančných informácií. Veľké spoločnosti s viac ako 250 zamestnancami majú lehotu na nahlasovanie do 1. januára 2025. Kótované malé a stredné podniky sa pripoja k podávaniu správ od roku 2026, ale stále môžu využívať dvojročnú výnimku.

Prvý opäť Kaufland

V minulom roku boli obchodníci hodnotení na základe 17 kritérií vybraných na základe metrík ESG (vrátanekategórií environmentálnej, sociálnej a riadenia podniku). Prvé tri miesta obsadil český Kaufland, Lidl a Makro.

Prvý Kaufland má kontinuálne dobré výsledky vo všetkých kritériách. „Nestačí byť najlepší len z hľadiska uhlíkovej stopy alebo z hľadiska pomeru mužov a žien vo vedení,“ hovorí Dan Heuer a dodáva, že Kaufland zároveň poskytol najviac údajov.

Lidl je najlepší z hľadiska environmentálnych kritérií, má najnižšiu uhlíkovú stopu. Lidl však ťahali dole horšie výsledky v sociálnej sfére.

Na životné prostredie sa zameralo desať kritérií. Patrí sem spotreba energie, vody, odpadové hospodárstvo, podiel obnoviteľných zdrojov či zelené strechy. Štyri kritéria sa týkali sociálnej oblasti, ako je pomer mužov a žien, veková štruktúra zamestnancov alebo podiel osôb so zdravotným postihnutím. Tretie písmeno G, správa a riadenie spoločnosti, obsahovalo tri kritériá, a to transparentnosť, overovanie údajov a charitu. Všetkým kritériám bola pridelená rovnaká váha.

Tretie miesto obsadila spoločnosť Makro, ktorá produkuje najmenej odpadu z hodnotených reťazcov. „Macro si vo väčšine kritérií počínalo priemerne, jeho slabinou je charita, na ktorú poskytuje relatívne málo finančných prostriedkov, a tiež absencia riportu s dátami,“ hovorí Dan Heuer.

Špecifiká non-food reťazcov

Okrem obchodných reťazcov poskytli potrebné údaje aj nepotravinárske spoločnosti, a to IKEA a dm drogerie markt. Ostatné spoločnosti v tomto segmente údaje neposkytli. Spoločnosť Impact Metrics preto nezostavila samostatný rebríček.

„Veríme, že čoskoro pribudnú ďalšie spoločnosti, ktoré bude možné porovnať a ukážu, ako sa im darí,“ dúfa Dan Heuer. Z dát dvoch obchodných sietí je zrejmé, že majú nižšiu spotrebu energie a uhlíkovú stopu ako potravinové obchodné reťazce. Môže to byť spôsobené najmä tým, že nepotrebujú chladiace zariadenia a mrazničky na udržanie potravín v požadovanom stave a kvalite.

Lepšie Slovensko?

Pri zostavovaní rebríčka Impact Metrics hodnotil české a slovenské reťazce samostatne. Pri porovnaní všetkých dohromady by však prvé miesta obsadili slovenský Lidl a Kaufland.

„Riporty slovenského Lidlu a Kauflandu sú najlepšie z hľadiska dát, ktoré o sebe firmy aktívne zverejňujú. Oba reťazce ich majú tiež overené treťou stranou. Tieto aspekty, ktoré radíme do kategórie governancia, dokazujú, že slovenské reťazce riadia svoju udržateľnosť veľmi dobre,“ hovorí Dan Heuer.

České firmy, hoci z rovnakého reťazca, sa však nedajú úplne porovnávať so Slovenskom, pretože slovenské obchody majú vo všeobecnosti vyššie ceny a generujú aj vyššie tržvy.

Faktom však je, že napríklad slovenský Lidl pracuje prevažne na zelenej energii. Má preto rovnako dobré výsledky ako napríklad švédsky reťazec ICA, ktorý ťaží z úplne iného energetického mixu severskej krajiny.

Finálne porovnanie udržateľnosti firiem je založené na nasledujúcich kritériách:

Environmentálne:

– Množstvo odpadu na tržby,

– podiel recyklovaného odpadu v rámci spoločnosti na celkovom množstve odpadu,

– podiel recyklovaného odpadu externého dodávateľa na celkovom odpade,

– spotreba vody na tržby,

– spotreba energie na tržby,

– pomer elektriny z obnoviteľných zdrojov k celkovej spotrebe,

– Scope 1 + Scope 2 na tržby,

– hodnota uhlíkovej stopy S1 + S2,

– rozloha zelených striech na celkovú plochu.

Sociálne:

– Priemerná dĺžka zotrvania v zamestnaní,

– rozdiely medzi rôznymi vekovými skupinami,

– podiel žien v top manažmente,

– počet hodín školenia zamestnancov.

Governancia:

– Výška darovaných finančných prostriedkov na tržby,

– správa auditovaná treťou stranou,

– transparentnosť: Počet aktívne publikovaných metrík zo zhromaždených údajov.

 

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera